Spolupráce a růst obchodních firem
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
1. společ2. nost řídí centrálně odborný management
3. nákup a skladování se zajišťuje centrálně
4. firma má společ5. ný marketing, společ6. nou reklamu a řízení cen
7. firmy prosazují vlastní znač8. kové zboží i když ho samy nevyrábí
9. vysoce integrovaná firma je jedním právním subjektem
Kooperace:
snaha soukromých vlastníku združit se tak, aby získali podobné výhody jako velké integrované firmy
vertikální kooperace:
jde o spolupráci na principu dodavatel-odběratel
je to sdružení sledující pohyb zboží
projevuje se stejným sortimentním zaměřením a je založeno na výhodách při nákupu a prodeji zboží
a) nákupní družstva a svazy:
historicky nejstarší formou kooperace
vznikala z podnětu maloobchodníků a později se mění na nákupní svazy
funkce obchodníků se přenášejí na správní centrum, které zajišťuje výzkum trhu, doporučení při umístění prodejny, financování investic, školení
účast ve svazu je dobrovolná - nelze nařídit podmínky odběru
vysoký podíl na obratu mají v Itálii, Holandsku a Dánsku
b) dobrovolné řetězce:
připomínají nákupní svazy, ale vznikají z podnětu velkoobchodu
někdy se nazývají dobrovolné filiálkové podniky = obchodní domy klasických filiálkových firem se liší tím, že prodejny jsou ve vlastnictví jednotlivých majitelů
nevýhodou řetězce je značná fluktuace členů
činnosti centrály: nákup
: poskytování informací
: ústřední skladování
nejznámější řetězec: SPAR- má 21 národních organizací
SPAR DEUTSCHLAND: největší
INTER SPAR: centrála tohoto řetězce
centrály dobrovolných řetězců mají menší sílu než centrály nákupních družstev
c) Franchisingové řetězce:
svou podstatou zajišťují stálost členů
vztahy jsou smluvně upraveny, placeny; práva a povinnosti jsou jednoznačně definovány
franchising je hlavní forma udržení malých a velkých firem
mateřská firma poskytuje právně samostatnému kooperačnímu partnerovi za úhradu právo: 1. nabízet zboží a služby pod názvem mateřské firmy
2. používat značku zboží
3. používat charakteristické vybavení prodejny
4. různá ochranná práva
5. technické a provozní zkušenosti
horizontální kooperace:
představuje spolupráci obchodních firem na stejné úrovni logistického pohybu zboží v určité lokalitě
jejím cílem je zvýšit přitažlivost prodeje
a) kooperace v maloobchodě
maloobchodníci spolupracují v místě jejich působiště
nejvyšší formou kooperace v maloobchodě je společný pouze formou konsorcia
vývoj prokázal, že lepším řešením je volné řazení provozoven a vznik nákupních a obchodních středisek
nevyšší formou jsou „regionální nákupní střediska“ (jsou to soubory objektů určené k obchodní činnosti včetně všech původních služeb budované na volných plochách)
b) kooperace ve velkoobchodě:
je zaměřena na úsporu nákladů soustředěním velkoobchodní činnosti na společné území do skladových areálů