Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Spolupráce a růst obchodních firem

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (42.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

1. společ2. nost řídí centrálně odborný management

3. nákup a skladování se zajišťuje centrálně

4. firma má společ5. ný marketing, společ6. nou reklamu a řízení cen

7. firmy prosazují vlastní znač8. kové zboží i když ho samy nevyrábí

9. vysoce integrovaná firma je jedním právním subjektem

Kooperace:

snaha soukromých vlastníku združit se tak, aby získali podobné výhody jako velké integrované firmy

vertikální kooperace:

jde o spolupráci na principu dodavatel-odběratel

je to sdružení sledující pohyb zboží

projevuje se stejným sortimentním zaměřením a je založeno na výhodách při nákupu a prodeji zboží

a) nákupní družstva a svazy:

historicky nejstarší formou kooperace

vznikala z podnětu maloobchodníků a později se mění na nákupní svazy

funkce obchodníků se přenášejí na správní centrum, které zajišťuje výzkum trhu, doporučení při umístění prodejny, financování investic, školení

účast ve svazu je dobrovolná - nelze nařídit podmínky odběru

vysoký podíl na obratu mají v Itálii, Holandsku a Dánsku

b) dobrovolné řetězce:

připomínají nákupní svazy, ale vznikají z podnětu velkoobchodu

někdy se nazývají dobrovolné filiálkové podniky = obchodní domy klasických filiálkových firem se liší tím, že prodejny jsou ve vlastnictví jednotlivých majitelů

nevýhodou řetězce je značná fluktuace členů

činnosti centrály: nákup

: poskytování informací

: ústřední skladování

nejznámější řetězec: SPAR- má 21 národních organizací

SPAR DEUTSCHLAND: největší

INTER SPAR: centrála tohoto řetězce

centrály dobrovolných řetězců mají menší sílu než centrály nákupních družstev

c) Franchisingové řetězce:

svou podstatou zajišťují stálost členů

vztahy jsou smluvně upraveny, placeny; práva a povinnosti jsou jednoznačně definovány

franchising je hlavní forma udržení malých a velkých firem

mateřská firma poskytuje právně samostatnému kooperačnímu partnerovi za úhradu právo: 1. nabízet zboží a služby pod názvem mateřské firmy

2. používat značku zboží

3. používat charakteristické vybavení prodejny

4. různá ochranná práva

5. technické a provozní zkušenosti

horizontální kooperace:

představuje spolupráci obchodních firem na stejné úrovni logistického pohybu zboží v určité lokalitě

jejím cílem je zvýšit přitažlivost prodeje

a) kooperace v maloobchodě

maloobchodníci spolupracují v místě jejich působiště

nejvyšší formou kooperace v maloobchodě je společný pouze formou konsorcia

vývoj prokázal, že lepším řešením je volné řazení provozoven a vznik nákupních a obchodních středisek

nevyšší formou jsou „regionální nákupní střediska“ (jsou to soubory objektů určené k obchodní činnosti včetně všech původních služeb budované na volných plochách)

b) kooperace ve velkoobchodě:

je zaměřena na úsporu nákladů soustředěním velkoobchodní činnosti na společné území do skladových areálů

Témata, do kterých materiál patří