Propagace
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Propagace:
Propagace je jednou ze 4 marketingových nástrojů(marketingový mix).Marketingová komunikace(propagace) má za cíl seznámit cílovou skupinu s výrobkem nebo službou a přesvědčit je o nákupu.
Marketingový komunikační program
Obsahuje 4 základní nástroje:
1) reklama = Placená forma neosobní prezentace.Informuje a přesvědčuje o výhodách a kvalitách propagačního výrobku nebo služby,které nákupem a udržováním spotřebitel získá.Hlavními prostředky reklamy jsou:
inzerce v tisku , b) televizní spoty , c) rozhlasové spoty , d) reklamy v kinech ,
e) vnější reklama , f) audiovizuální snímky
2) osobní prodej = celá řada podob – od obchodního jednání mezi představiteli výroby a obchodu,zajišťování prodeje,obchodní zástupci(dealery),prodej v maloobchodní síti.Hlavní úkoly osobního prodeje:
a) získávání informací o prodejních možnostech,konkurence a vlastní prodejní činností.
b) příprava a plánování prodeje-informace o zákazníkovi,argumenty,taktiky
c) kontakt se zákazníky
d) uzavření obchodního jednání
e) péče o zákazníky po nákupu-vyřizování reklamací,dodatečné služby
3) podpora prodeje = souhrn různých nástrojů,které stimulují(podněcují) uskutečnění nákupu.Předmětem k nákupu jsou nabídky různých výhod a zvláštních hodnot výrobků či služeb.Hlavní prostředky podpory prodeje:
a) soutěže,hry,loterie , b) akce na místě prodeje , c) výstavy a předvádění v místech prodeje
d) veletrhy a obchodní výstavy
e) zábavné akce , f) vzorky,dary,prémie , g) množství,rabaty,slevy
4) práce s veřejností = cílem je získávání podpory marketingových záměrů
Hlavní prostředky práce s veřejností:
a) prostředky individuálního působení(charitativní dary,dárkové a upomínkové předměty,osobní vystoupení a projevy)
b) prostředky skupinového působení(výroční zprávy,publikace,semináře,
katalogy)
c) prostředky tisku(články v tisku,tiskové konference,přednášky s písemnými zprávami)
d) lobing-cílové působení k prosazování zájmů prostřednictvím vlivných jedinců nebo skupin(poslanci)
Ostatní marketingové komunikace
Přímý marketing = je založen na budování stálého vztahu se zákazníkem
Hlavními prostředky přímého marketingu:
a) prospekty,letáky,brožury , b) katalogy , c) telefonní seznamy d) seznam firem (tištěné adresáře) e) časopisy pro zákazníky , f) telemarketing , g) interaktivní videotext
Sponzoring = vznikl v západní Evropě v 70. letech,u nás je od 90. let.Je založen na principu služby a protislužby-sponzor dává k dispozici finanční částku nebo věcné prostředky a za to dostává protislužbu,která mu napomáhá k dovršení marketingových cílů:
sportovní sponzoring(dnes nejpoužívanější typ,lze ho využít pro všechny druhy sportu)
kulturní(literatura,film,divadlo,hudba)
sociální(osoby,instituce a události naplňující sociální úlohu,oblast zdraví,vzdělávání,životní prostředí,výzkum,…)
Základní kroky při tvorbě marketingové komunikace