Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Proces tvořivosti

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (27 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Pavel Marek V1.A

Proces tvořivosti

Každý člověk a každá sociální, komunikační či jiná role je bezesporu velkou měrou ovlivňována jistými řečovými stereotypy a komunikačními rituály.

Řečovým stereotypem může být např. pozdrav, nebo odpověď na něj a to stále stejným způsobem či s malými obměnami tak, že jiní lidé často vědí, či přímo očekávají způsob odpovědi či reakce

Bariéry:

  • Jednou z mých typických bariér je bariéra znalostní, pramenící z nedostatku informací či jazykové neznalosti. Například neúčast na přednášce má za následek přetržení informačního kontextu, přičemž přijde-li student následně na seminář a dostane konkrétní úkol, není schopen se k němu adekvátně vyjádřit, právě na základě vzniku znalostní bariéry. A způsob řešení? Prostě chodit na přednášky a semináře, nebo alespoň shánět potřebné informace od kolegů a kamarádů.

  • Dalším mou bariérou je bariéra psychická. Tato je samozřejmě velmi subjektivní a každý jedinec se s ní vypořádává jiným způsobem. Jedná se různé psychické neurózy či poruchy, jako např. nesoustředěnost, vyčerpání, ale také přílišná stydlivost či neprůbojnost. Mě osobně například činí nemalé problémy projev před větší skupinou lidí. Např. vedení semináře na předem určené téma, kde jsem postaven před skupinu 40-ti lidí a mám osvětlit nějaké téma. Takovéto situace jsou pro mě nepříjemné a dosti mě psychicky zatěžují. Myslím si, že do jisté míry je toto psychická bariéra pro většinu studentů, poněvadž nejsou zvyklí vést projev před publikem.

  • Rád bych se alespoň příkladem zmínil o bariéře komunikační ve vztahu k rodičům. Jistě nemálo konfliktů vzniká při komunikaci studenta s rodiči při rozhovoru na téma studijních záležitostí. Komunikace rodičů se školou a znalost poměrů a vnitřních pochodů souvisejících se studiem na vysoké škole je mizivá, ve srovnání např. se střední školou. Já osobně jsem již rezignoval na podrobnější vysvětlování mého způsobu studia na VOŠ (myslím tím např. systém opakování předmětů apod.), protože tato znalostní bariéra na straně rodičů, která se nedá ničím překlenout, již způsobila nejednu roztržku.

Proces tvořivosti:

Schopnosti tvůrčí osobnosti:

  1. Plynulost (pohotovost vybavit si pojmy)

  2. Sensitivita (citlivost v problémových situacích)

  3. Flexibilita (pružnost myšlení)

  4. Originalita (schopnost najít zvláštní a novou myšlenku)

  5. Předělávat (inovace zaběhlých nápadů)

  6. Elaborace (rozvést a uskutečnit myšlenku)

Témata, do kterých materiál patří