Chování kupujících a vlivy na ně působící
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Chování kupujících a vlivy na ně působící
kupující se při nákupu rozhoduje podle svých potřeb a zájmů
jeho chování ovlivňuje řada vnitřních a vnějších vlivů
marketingoví pracovníci mohou využívat znalost nákupního chování ke zvýšení prodeje, ke snížení negativních vlivů
Kupující se dají rozdělit do tří skupin:
individuální kupující – sám rozhoduje o nákupu, snaží se uspokojit vl. přání a potřeb
domácnost – kupující nerozhoduje sám, radí se s ostatními členy domácnosti, nebo sám nakupuje, ale při výběru zboží přihlíží k potřebám celé domácnosti
organizace – každý z jejich členů má určitou funkci, proces koupě má své předepsané specifické procedury
iniciátor – vyvolává potřebu nákupu
kupující – uskutečňuje činnost nákupu
osoba rozhodující o koupi
ovlivňovatel – může jím být člen domácnosti
uživatel – kdo bude výrobek užívat, čí potřeby bude uspokojovat
Proces rozhodování
proces lze rozdělit do pěti relativně samostatných fází: poznání problému, hledání informací, zhodnocení alternativ, rozhodnutí o nákupu a vyhodnocení nákupu
Poznání problému
potřeba je pociťovaný nedostatek věci, služby, citu…
uspokojením jednoho druhu potřeb vzniká u člověka pocit nutnosti uspokojovat další tzv. vyšší potřeby
přání jsou výrazem lidských potřeb a naznačují způsob, jakým lidé chtějí potřebu uspokojit
přání jsou odlišná podle prostředí, do kterého je člověk začleněn, a jeho individuality
Marketingová krátkozrakost
častá chyba některých firem
zaměňují potřeby a přání
zaměřují se pouze na přání kupujících a nevidí skutečné potřeby lidí, které jsou v pozadí
Zjišťování informací
kupující může získat informace ze sdělovacích prostředků, z osobního zdroje, z reklamy a jiných zdrojů
příliš mnoho informací může kupujícího zmást a odradit, málo také
Sdělovací prostředky
jsou všude kolem nás
neustále nás zahrnují informacemi
Osobní zdroje
informace přijímané s větší důvěrou
nositelé názor (lidé, jejichž názor je vysoce ceněn a přejímán)
Oba jsou externí zdroje.
Interní zdroje – vybavení určité zkušenosti z vlastní paměti.
Aktivní přístup k získání informace
sám kupující informace vyhledává
Pasivní přístup
zákazník neprojevuje snahu získat informace
pouze je pasivně přijímá – reklama
Zhodnocení alternativ
výběr výrobku může probíhat ve dvou rovinách
jaký druh výr. koupí a jakou značku následně zvolí
Rozhodnutí o nákupu
Vyhodnocení nákupu
spokojenost zvyšuje pravděpodobnost, že nákup se bude v budoucnu opakovat
zároveň zákazník bude o firmě a výr. pozitivně informovat své okolí
Typy nákupního chování
automatické
řešení omezeného problému
řešení extenzivního problému
Automatické
vyskytuje se, když kupující nakupuje obdobné zboží pravidelně za nízkou cenu
rozhodování bývá rutinní
vychází především z osobních zkušeností
známá značka
při častých nákupech
zák. neshání informace a nevyhodnocuje nákup