Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Chování kupujících a vlivy na ně působící

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (44.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Řešení omezeného problému

  • vyskytuje se v případech, kdy je zák. solidně seznámen se sortimentem, nezná však všechny vlastnosti výr. a potřebuje získat určité informace

  • informace může získat z obalů, letáků, od prodavačů…

  • v případě nového nebo inovovaného výrobku

Řešení extenzivního problému

  • vyskytuje se u neznámých druhů, drahých a technicky náročných výrobků

  • zákazník potřebuje více času a potřebuje více informací

Vlivy na nákupní chování

rozlišují se interní (psychologické) a externí (vnější) vlivy

Psychologické vlivy

  1. motivace

  • zkoumání motivace kupujících je důležitou složkou marketingového výzkumu

  • má se odpovědět na otázku, co je příčinou chování kupujících

  • motivy jsou pohnutky, příčiny určitého chování, které vede k uspokojení nějaké potřeby

  • motivace vychází z vnitřních pohnutek (potřeb) a z vnějších popudů (incentivy)

  • potřeby jsou specifické pro každého jednotlivce

  • potřeby jsou uvědomělé potřeby zákazníků

  • potřeby neexistují izolovaně, ale jsou součástí osobnosti

  • každý jedinec má specifickou hierarchii potřeb

  • potřeby se mění věkem, ovlivňuje je vzdělání, sociální postavení člověka, povolání, zájmy

  • člověk musí nejdříve uspokojovat nejnaléhavější potřeby a postupně přechází na méně naléhavé

  • dělíme je na zbytné a nezbytné

  • kulturní a fyziologické

  • současné a budoucí

  • individuální a společenské

Incentivy

vnější podněty a jevy, které mohou vyvolat a někdy také spokojit potřeby

člení se na pozitivní a negativní

motivy mohou být racionální nebo emociální

ke zjištění motivů nákupů se používá motivační výzkum

  1. osobnost

  • souhrn podstatných a dlouhodobých vlastností, které určují jak člověk reaguje na své okolí

  • patří sem potřeby, zájmy, schopnost, temperament, nadání, sklony, charakter

c) vnímání

  • lidé se liší také tím, jak vnímají vnější podněty

  • vyjadřuje způsoby jakým člověk přijímá, vyhodnocuje a využívá vnější podněty

  • není to jen výsledek působení určitých smyslů, ale také ho ovlivňuje motivace, nálada, povaha, osobnost

odlišnosti při vnímání bývají důsledkem

  1. selektivní distorze – lidé mají určitou tendenci přizpůsobovat získané informace svým představám

  2. selektivní retence – lidé mají tendenci zapomínat nepříjemné věci, v paměti se udržují příjemné věci, nebo ty, k nimž mají kladný postoj, poměr

  3. selektivní vystavení – lidé nemohou reagovat na všechny podněty a snadněji si zapamatují podněty, které vyhovují jejich potřebám a zájmům

vnímání je důležité zejména při tvorbě reklamy a při dalších tvorbách působení na zákazníky

  1. učení

  • není specifická lidská vlastnost, ale lidské učení je složitější

  • lidé si mohou osvojovat vědomosti, dovednosti

  • učení má vazby na zkušenosti

  1. postoje

  • vyjadřují získané schopnosti reagovat vůči okolí

  • člověk je získává výchovou v rodině a ve škole, působením jiných sociálních skupin, učením, chováním

  • liší se podle osobnosti zejména intenzitou

  • mají tři složky: poznávací, emotivní, konativní (konativní = úsilí s jakým se něco dělá)

Témata, do kterých materiál patří