Chování kupujících a vlivy na ně působící
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Řešení omezeného problému
vyskytuje se v případech, kdy je zák. solidně seznámen se sortimentem, nezná však všechny vlastnosti výr. a potřebuje získat určité informace
informace může získat z obalů, letáků, od prodavačů…
v případě nového nebo inovovaného výrobku
Řešení extenzivního problému
vyskytuje se u neznámých druhů, drahých a technicky náročných výrobků
zákazník potřebuje více času a potřebuje více informací
Vlivy na nákupní chování
rozlišují se interní (psychologické) a externí (vnější) vlivy
Psychologické vlivy
motivace
zkoumání motivace kupujících je důležitou složkou marketingového výzkumu
má se odpovědět na otázku, co je příčinou chování kupujících
motivy jsou pohnutky, příčiny určitého chování, které vede k uspokojení nějaké potřeby
motivace vychází z vnitřních pohnutek (potřeb) a z vnějších popudů (incentivy)
potřeby jsou specifické pro každého jednotlivce
potřeby jsou uvědomělé potřeby zákazníků
potřeby neexistují izolovaně, ale jsou součástí osobnosti
každý jedinec má specifickou hierarchii potřeb
potřeby se mění věkem, ovlivňuje je vzdělání, sociální postavení člověka, povolání, zájmy
člověk musí nejdříve uspokojovat nejnaléhavější potřeby a postupně přechází na méně naléhavé
dělíme je na zbytné a nezbytné
kulturní a fyziologické
současné a budoucí
individuální a společenské
Incentivy
vnější podněty a jevy, které mohou vyvolat a někdy také spokojit potřeby
člení se na pozitivní a negativní
motivy mohou být racionální nebo emociální
ke zjištění motivů nákupů se používá motivační výzkum
osobnost
souhrn podstatných a dlouhodobých vlastností, které určují jak člověk reaguje na své okolí
patří sem potřeby, zájmy, schopnost, temperament, nadání, sklony, charakter
c) vnímání
lidé se liší také tím, jak vnímají vnější podněty
vyjadřuje způsoby jakým člověk přijímá, vyhodnocuje a využívá vnější podněty
není to jen výsledek působení určitých smyslů, ale také ho ovlivňuje motivace, nálada, povaha, osobnost
odlišnosti při vnímání bývají důsledkem
selektivní distorze – lidé mají určitou tendenci přizpůsobovat získané informace svým představám
selektivní retence – lidé mají tendenci zapomínat nepříjemné věci, v paměti se udržují příjemné věci, nebo ty, k nimž mají kladný postoj, poměr
selektivní vystavení – lidé nemohou reagovat na všechny podněty a snadněji si zapamatují podněty, které vyhovují jejich potřebám a zájmům
vnímání je důležité zejména při tvorbě reklamy a při dalších tvorbách působení na zákazníky
učení
není specifická lidská vlastnost, ale lidské učení je složitější
lidé si mohou osvojovat vědomosti, dovednosti
učení má vazby na zkušenosti
postoje
vyjadřují získané schopnosti reagovat vůči okolí
člověk je získává výchovou v rodině a ve škole, působením jiných sociálních skupin, učením, chováním
liší se podle osobnosti zejména intenzitou
mají tři složky: poznávací, emotivní, konativní (konativní = úsilí s jakým se něco dělá)