Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Nákupní chování domácností a organizací

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (30.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Nákupní chování domácností a organizací

Zvláštnosti nákupního chování domácnosti

Domácnosti - ekonomická kategorie užitečná při analýze trhu práce (domácnosti představují nabídku na trhu práce)

důležitá kategorie v daňové oblasti

při stanovení životního minima

V marketingu se uplatňuje především jako kategorie, která se projevuje nákupním (specifickým) chováním.

Přitom pojem domácnost se nemusí krýt s pojmem rodina.

Nejvýraznější důsledky se vyskytují u prodeje některých druhů spotřebního zboží,kdy je objem prodeje téměř přímo úměrný počtu domácností (nábytek, televize, pračky, sporáky, ledničky…)

Odlišnosti jsou také podle různých typů domácností zejména v preferencích.

Svobodní lidé a mladé bezdětné domácnosti nakupují hlavně módní oblečení, sportovní vybavení, spotřební elektroniku, mají velký zájem o cestování a kulturu.

Užívají více služeb cestovního ruchu (doprava, ubytovací, stravovací služby).

Rodiny s malými dětmi nakupují zejména byty, vybavení bytu a dětské potřeby.

Mají obvykle méně peněz, nakupují více na půjčku a spotřebitelský úvěr, snaží se využívat různých slev, rodinného balení apod.

Rodiny s velkými dětmi obnovují vybavení domácnosti, více cestují.

Při rozhodování dávají přednost kvalitě.

Starší rodiny více spoří. Často finančně podporují rodiny svých dětí, často kupují dárky a rádi.

Některé rodiny více utrácejí.

Složitější je to u starších lidí odkázaných pouze na svůj důchod.

Tato skupina je nejméně ovlivnitelná reklamou.

Zvláštnosti nákupního chování organizace

Projevuje se ve všech fázích rozhodovacího procesu při nákupech.

Nákupy jsou obvykle podstatně delší, je do něho zapojeno více osob.

V rozhodování převládají racionální, ekonomické a technické motivy před emotivními.

Typy nákupního chování organizací

  1. přímá koupě

    • vyskytuje se především u zásobování firmy běžným materiálem

    • organizace má dostatek zkušeností a je spokojena s dosavadními dodavateli

    • rozhodování o nákupu je rutinní

  2. nový problém

    • vyskytuje se, když organizace nakupuje pro ně nový výrobek, např. když vedení podniku rozhodne vybudovat novou počítačovou síť

    • organizace potřebuje hodně informací, zejména o ceně, kvalitě, značce, dodacích a platebních podmínkách, o spolehlivosti dodavatele

  3. modifikovaná koupě

    • vyskytuje se, když organizace má určité kladné zkušenosti z předchozích nákupů, nepotřebuje tolik informací

    • sledují se především změny na příslušném trhu

Vlivy působící na chování organizace

vnější – ekonomické, technické, technologické, poltické, kulturní

Ekonomické

  • mezi nejdůležitější patří konkrétní fáze ekonomického cyklu (charakteristickou vlastností tržní ekonomiky, která se vyvíjí zhruba v pravidelných 8 – 11letých intervalech; měří se HDP za jednotlivá čtvrtletí, střídají se fáze recese, oživení (konjunktura); recese je fáze, kdy rostou neprodané zásoby zboží, vázne odbyt, omezuje se výroba, zvyšuje se nezaměstnanost, snižují investice), poválečná hospodářská politika má proticyklický charakter

Témata, do kterých materiál patří