Portfolio a fáze cyklu životnosti produktu, marketingová politika
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Pavel Marek V2
Úkol:
Porovnejte výsledek portfolia s fází cyklu životnosti daného výrobku a rozhodněte, co dále s výrobkem z hlediska marketingové politiky učiníte.(Zda výrobu ukončit, provést diferenciaci, zesílit komunikační politiku atp.) Opatření se budou lépe navrhovat, máte-li představu o konkrétním výrobku, který si sami vyberete a uvedete v řešení.
Případ 7.1: Podnik vyrábí různorodý sortiment výrobků, které prodává na domácích i zahraničních trzích – a to s rozdílnou rentabilitou. Výrobky jsou v různých fázích životního cyklu a vykazují různý stupeň konkurenční schopnosti(bylo stanoveno pomocí bodového kritéria). K dispozici je výrobkové portfolio a údaje o tom, v jakých fázích cyklu životnosti se výrobky nacházejí:
Výrobek A B C D E F G H I J K L Fáze 3 4 6 2 3 4 5 3 3 5 4 2Řešení:
výrobek je třeba podpořit, protože přináší peníze do podniku a vyplatí se firmě do něj dále investovat, protože by se v budoucnu mohl stát velmi výnosným
ve fázi zralosti a je to „pes“, takže bych ho stáhnul z trhu , protože je pro firmu neperspektivní, a firma by musela vkládat prostředky na jeho zbytečnou podporu
sice již není konkurenčně schopný, ale má dobrou rentabilitu, proto bych ho ponechal svému osudu a ponechal ho na trhu, metete nějaké zisky by mohl firmě přinést, potom se může přemýšlet jestli ho nějak inovujeme nebo stáhneme z trhu
je v počátečním růstu a ukazuje, že obstojí v konkurenci, proto bych do něj dále investoval, jen čas ukáže, zda přinese firmě zisky či ne
je téměř na konci svého stoupání po trhu, uvidí se, jak se prosadí v posledních fázích, dále bych neinvestoval, ale ponechal ještě na trhu
pro firmu jednoznačně neztrátovější výrobek, bude upadat, čímž se více projeví jeho ztráta, stáhnout z trhu
vysoká konkurenceschopnost a dobrá rentabilita, postupem času klesne jako všechny ale ted je výnosný a stálo by za to ho podpořit a vložit do něj nějaké prostředky a ponechat na trhu než začne jeho prodej klesat
je vysoce konkurenceschopný, ale nepřináší firmě zisk, můžeme investovat do reklamy a snad se trochu zvedne, ponechal bych ho na trhu
snažil bych se podpořit jeho postoj na trhu, má pro firmu velké zisky, ponechal bych ho na trhu a snažil bych se ho více prosadit
je vysoce konkurenceschopný, ale nemá dobrou rentabilitu, je téměř na konci své dráhy, pomalu bych ho stahával z trhu
výrobek v „nejlepších letech“, ještě bych do něj investoval, aby potvrdil a upevnil své postavení na trhu
malá konkurenceschopnost a rentabilita, je ve fázi počátečního růstu, takže jeho rentabilita se může zlepšit, podpořil bych jeho výrobu