Prostředí marketingu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Prostředí marketingu
Prostředí lze rozdělit na vnitřní a vnější. Vnější dále na mikro a makro prostředí.
Mikroekonomie – věda o chování dílčích ekonomických subjektů (domácnosti a firmy).
Makroekonomie – zkoumá národohospodářské jevy. V rámci mikroprostředí se zkoumají vztahy mezi podniky. Vztahy mohou být partnerské (dodavatelé, odběratelé), konkurenční, neutrální.
Konkurenční vztahy
konkurence se chápe v úzkém slova smyslu
podniky si konkurují tehdy, když nabízejí obdobný produkt a soutěží o stejného zákazníka
konkurence v širokém slova smyslu je tehdy, když podniky soutěží o kupní sílu zákazníka
Makroprostředí
hl. částí: ekonomické, politické, kulturní, demografické prostředí
demografie = věda o lidské populaci
nejdůležitější demografické údaje lze získat ve statistické ročence, kterou každý rok vydává ČS Ú
Ekonomické prostředí
světové
národní
Světové prostředí
svět. ekonomika je na konci 20. stol. dominujícím uspořádáním
málokterá národní ekonomika dokáže existovat samostatně
většina národních ekonomik je zapojena do světové dělby práce (používá se globalizace)
Národní prostředí
výrazně ho ovlivňuje hospodářská politika vlády (souhrn ekonomických opatření, kterými stát řídí, nebo reguluje ekonomický vývoj)
hospodářská politika vlád v tržní ekonomice má být zaměřena především na vytváření podmínek pro podnikání
převládají nepřímé nástroje
Hospodářská politika
hospodářská politika vlády určuje ekonomické prostředí (podstatné rysy ekonomického prostředí)
má být v tržní ekonomice zaměřena na vytváření podmínek pro podnikání
hospodářská politika ovlivňuje rozhodování podnikatelů
zahraniční investoři investují více tam, kde je rozvinutá infrastruktura
má také proticyklický charakter (nár. hospodářství v tržní ekonomice se vyvíjí v osmi až jedenácti letých cyklech, které se měří po čtvrtletích HDP)
střídají se fáze recese, konjunktury (oživení) a horní a dolní bod obratu
recese: ↑ neprodané zásoby zboží
↓ odbyt, omezuje se výroba
↑ nezaměstnanost
↓ investice
konjunktura: zrcadlový obraz recese
hlubší recese se označuje deprese
poválečná hospodářská politika dokáže zmírňovat rozdíly a předcházet vzniku ekonomických krizí
jedním z ukazatelů ekonomického vývoje je diskontní sazba (úrok centrální banky na úvěry komerčním bankám)
zvýšení diskontní sazby → zvýší se cena peněz, podnikatelé mají menší zájem o investice ⇒ omezování ekonomiky
snížení diskontní sazby → klesá cena peněz, o úvěry je větší zájem, rostou investice ⇒ oživení ekonomiky
Obecně má hospodářská politika čtyři hlavní cíle
snižovat nezaměstnanost
snižovat inflaci
ekonomický růst
aktivní saldo obchodní a platební bilance (V > D ⇒ aktivní saldo)
tyto cíle se dají uskutečnit najednou
zaměření na jeden cíl bývá provázeno zkoušením situace u dalších prvků