Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Prostředí marketingu

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (41 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Prostředí marketingu

Prostředí lze rozdělit na vnitřní a vnější. Vnější dále na mikro a makro prostředí.

Mikroekonomie – věda o chování dílčích ekonomických subjektů (domácnosti a firmy).

Makroekonomie – zkoumá národohospodářské jevy. V rámci mikroprostředí se zkoumají vztahy mezi podniky. Vztahy mohou být partnerské (dodavatelé, odběratelé), konkurenční, neutrální.

Konkurenční vztahy

  • konkurence se chápe v úzkém slova smyslu

  • podniky si konkurují tehdy, když nabízejí obdobný produkt a soutěží o stejného zákazníka

  • konkurence v širokém slova smyslu je tehdy, když podniky soutěží o kupní sílu zákazníka

Makroprostředí

  • hl. částí: ekonomické, politické, kulturní, demografické prostředí

  • demografie = věda o lidské populaci

  • nejdůležitější demografické údaje lze získat ve statistické ročence, kterou každý rok vydává ČS Ú

Ekonomické prostředí

  1. světové

  2. národní

Světové prostředí

  • svět. ekonomika je na konci 20. stol. dominujícím uspořádáním

  • málokterá národní ekonomika dokáže existovat samostatně

  • většina národních ekonomik je zapojena do světové dělby práce (používá se globalizace)

Národní prostředí

  • výrazně ho ovlivňuje hospodářská politika vlády (souhrn ekonomických opatření, kterými stát řídí, nebo reguluje ekonomický vývoj)

  • hospodářská politika vlád v tržní ekonomice má být zaměřena především na vytváření podmínek pro podnikání

  • převládají nepřímé nástroje

Hospodářská politika

  • hospodářská politika vlády určuje ekonomické prostředí (podstatné rysy ekonomického prostředí)

  • má být v tržní ekonomice zaměřena na vytváření podmínek pro podnikání

  • hospodářská politika ovlivňuje rozhodování podnikatelů

  • zahraniční investoři investují více tam, kde je rozvinutá infrastruktura

  • má také proticyklický charakter (nár. hospodářství v tržní ekonomice se vyvíjí v osmi až jedenácti letých cyklech, které se měří po čtvrtletích HDP)

  • střídají se fáze recese, konjunktury (oživení) a horní a dolní bod obratu

  • recese: ↑ neprodané zásoby zboží

↓ odbyt, omezuje se výroba

↑ nezaměstnanost

↓ investice

  • konjunktura: zrcadlový obraz recese

  • hlubší recese se označuje deprese

  • poválečná hospodářská politika dokáže zmírňovat rozdíly a předcházet vzniku ekonomických krizí

  • jedním z ukazatelů ekonomického vývoje je diskontní sazba (úrok centrální banky na úvěry komerčním bankám)

  • zvýšení diskontní sazby → zvýší se cena peněz, podnikatelé mají menší zájem o investice ⇒ omezování ekonomiky

  • snížení diskontní sazby → klesá cena peněz, o úvěry je větší zájem, rostou investice ⇒ oživení ekonomiky

Obecně má hospodářská politika čtyři hlavní cíle

  1. snižovat nezaměstnanost

  2. snižovat inflaci

  3. ekonomický růst

  4. aktivní saldo obchodní a platební bilance (V > D ⇒ aktivní saldo)

    • tyto cíle se dají uskutečnit najednou

    • zaměření na jeden cíl bývá provázeno zkoušením situace u dalších prvků

Témata, do kterých materiál patří