Trh a segmentace trhu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
1 TRH A SEGMENTACE TRHU
Trh, význam, struktura:
- trh je místo, kde podnik realizuje výsledky své činnosti a přichází do kontaktu s dodavateli a odběrateli a kde se střetává nabídka s poptávkou a vzniká cena zboží
- struktura:
1. monopol: jedná velká společnost, která vyrábí celou produkci a stanoví si ceny, převážně vysoké
3. oligopol: málo středně velkých firem, které si vzájemně konkurují se spojí
4. dokonalá konkurence: mnoho malých firem; žádná nemá rozhodující postavení, žádná neovlivňuje cenu (nestanoví ji) a vstup dalších firem je snadný
Poptávka:
- je to množství zboží, které je spotřebitel ochoten za danou cenu koupit
- faktory ovlivňující poptávku:
: cena
: výše důchodu
: cena substitutu = statek, který může do určité míry nahradit statek jiný
: cena komplementu = statek, který doprovází spotřebu jiného statku
: počet obyvatel (velikost trhu)
: specifické faktory = roční období, módnost, preference, místo
Nabídka:
- je to množství zboží, které výrobci nabízí na trhu za určitou cenu
- faktory ovlivňující nabídku:
: cena
: výrobní náklady = v nákladech se odráží ceny surovin, elektřiny, velikost mezd,
technický pokrok (počáteční náklady jsou vysoké, ale
v delším časovém horizontu se náklady na jednotku výroby
snižují)
: ceny substitutu = dojde-li ke snížení ceny jednoho výrobku, zvýší se nabídka
substitutu
: specifické faktory = státní zásahy (regulace), výkyvy počasí, sezónnost
produkce
Trh a jeho členění:
- podle množství druhu zboží, které na trhu sledujeme rozlišujeme trh:
: dílčí (jeden výrobek)
: agregátní (veškerý sortiment)
- z hlediska spotřeby zboží můžeme dělit na trh : se spotřebním zbožím
: výrobní prostředky
- z hlediska výrobních č initelů můžeme dělit trh na: trh práce
: trh půdy
: trh kapitálu
- marketingový pracovníci mohou brát v úvahu tyto č- ásti trhu:
1. potencionální: zahrnuje osoby, které mají o výrobek zájem
2. použitelný: zahrnuje osoby, které mohou požadovanou cenu zaplatit
3. kvalifikovaný, použitelný: zahrnuje omezení u některých výrobků (alkohol - 18 let, střelné zbraně - povolení)
- podniky při prodeji svých výrobků mohou zvolit 2 základní přístupy:
a) tržně nediferencovány marketing: snaží se oslovit všechny zákazníky
: hromadný: firma hromadně vyrábí 1 výrobek a dodává ho pro
celý trh
: výrobkově diferencovaný: firma vyrábí více výrobků, které se
mohou lišit kvalitou, velikostí atd., ale
jsou nabízeny stejně
b) cílený marketing: podnik se snaží oslovit pouze určc) itou čd) ást
zákazníků
: koncentrovaný: firma se specializuje na 1 nebo několik málo
segmentů a vytváří 1 marketingový mix
: diferencovaný: firma si vybere všechny významné segmenty
trhu a pro každý vytváří speciální mark. mix
- cílený marketing obsahuje tři základní etapy: