Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Trh a segmentace trhu

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (34.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

1 TRH A SEGMENTACE TRHU

Trh, význam, struktura:

- trh je místo, kde podnik realizuje výsledky své činnosti a přichází do kontaktu s dodavateli a odběrateli a kde se střetává nabídka s poptávkou a vzniká cena zboží

- struktura:

1. monopol: jedná velká společnost, která vyrábí celou produkci a stanoví si ceny, převážně vysoké

3. oligopol: málo středně velkých firem, které si vzájemně konkurují se spojí

4. dokonalá konkurence: mnoho malých firem; žádná nemá rozhodující postavení, žádná neovlivňuje cenu (nestanoví ji) a vstup dalších firem je snadný

Poptávka:

- je to množství zboží, které je spotřebitel ochoten za danou cenu koupit

- faktory ovlivňující poptávku:

: cena

: výše důchodu

: cena substitutu = statek, který může do určité míry nahradit statek jiný

: cena komplementu = statek, který doprovází spotřebu jiného statku

: počet obyvatel (velikost trhu)

: specifické faktory = roční období, módnost, preference, místo

Nabídka:

- je to množství zboží, které výrobci nabízí na trhu za určitou cenu

- faktory ovlivňující nabídku:

: cena

: výrobní náklady = v nákladech se odráží ceny surovin, elektřiny, velikost mezd,

technický pokrok (počáteční náklady jsou vysoké, ale

v delším časovém horizontu se náklady na jednotku výroby

snižují)

: ceny substitutu = dojde-li ke snížení ceny jednoho výrobku, zvýší se nabídka

substitutu

: specifické faktory = státní zásahy (regulace), výkyvy počasí, sezónnost

produkce

Trh a jeho členění:

- podle množství druhu zboží, které na trhu sledujeme rozlišujeme trh:

: dílčí (jeden výrobek)

: agregátní (veškerý sortiment)

- z hlediska spotřeby zboží můžeme dělit na trh : se spotřebním zbožím

: výrobní prostředky

- z hlediska výrobních č initelů můžeme dělit trh na: trh práce

: trh půdy

: trh kapitálu

- marketingový pracovníci mohou brát v úvahu tyto č- ásti trhu:

1. potencionální: zahrnuje osoby, které mají o výrobek zájem

2. použitelný: zahrnuje osoby, které mohou požadovanou cenu zaplatit

3. kvalifikovaný, použitelný: zahrnuje omezení u některých výrobků (alkohol - 18 let, střelné zbraně - povolení)

- podniky při prodeji svých výrobků mohou zvolit 2 základní přístupy:

a) tržně nediferencovány marketing: snaží se oslovit všechny zákazníky

: hromadný: firma hromadně vyrábí 1 výrobek a dodává ho pro

celý trh

: výrobkově diferencovaný: firma vyrábí více výrobků, které se

mohou lišit kvalitou, velikostí atd., ale

jsou nabízeny stejně

b) cílený marketing: podnik se snaží oslovit pouze určc) itou čd) ást

zákazníků

: koncentrovaný: firma se specializuje na 1 nebo několik málo

segmentů a vytváří 1 marketingový mix

: diferencovaný: firma si vybere všechny významné segmenty

trhu a pro každý vytváří speciální mark. mix

- cílený marketing obsahuje tři základní etapy:

Témata, do kterých materiál patří