Trh a segmentace trhu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
1. segmentace trhu:
- segmentace je nalezení skupin zákazníků podle stanovených kritérií
- segment je skupina zákazníků, kteří mají své specifické požadavky na urč- itou skupinu výrobků
- výhody: uspokojení potřeb zákazníka
: efektivnější stimulace a distribuce výrobků
: přizpůsobení výrobku zákazníkovi
: získání konkurenční výhody
- kritéria, která by měla být splňována segmenty:
a) zákazníci musí vyžadovat rozdílné vlastnosti od výrobců
b) zákazníci patřící do určc) itého segmentu musí mít nějaké společd) né potřeby
e) segment musí být dostatečf) ně velký, dostupný a stabilní
g) při výběru segmentu musí firma zvažovat a vyhodnocovat ekonomické rozměry segmentu
- hlediska segmentace: geografické
: demografické ( věk, pohlaví, příjmy)
: psychologické (rozdělení dle osobností, příslušnosti k určité soc.
třídě a životního stylu)
: chování (věrnost značce, místo nákupu)
: užitečnost (proč si zákazník výrobek kupuje - závislost mezi
výrobkem a uspokojením zákazníka)
2. tržní zacílení: v praxi existují dvě možnosti - jednak zaměření na jeden segment, nebo na více segmentů; po vyhodnocení charakteristik příslušného segmentu se podnik rozhoduje o strategii uplatnění svých výrobků na trhu
3. tržní umístění: znamená to vnímání výrobků zákazníky v porovnání s konkurenč4. ními, kdy je umístění výrobků vytvářeno řadou faktorů (vlastnostmi, cenou, kvalitou)