Člověk v sociálních vztazích
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Cíle socializace
=socializační proces znamená základní kvalitativní proměnu člověka
=individuum se mění v osobnost
=člověk si uvědomí svoje JÁ a také NE-JÁ, tedy okolní svět
Vědomí sebe sama
Sebehodnocení, sebeobran, sebepojetí
Sebeocenění , sebeúcta
Sebekoncepce , seberealizace
Aspirace
Normativy, hodnoty, svědomí
Sociální role
Role =vzorec chování, které je od jedince v určité situaci očekáváno, role se vždy doplňují, nabývají smysl právě až svou vážností (učitel-žák, dítě-rodič, podřízený-nadřízený)
Sociální role= komplexní způsob chování přiměřený určité sociální situaci
Konvergentní (jedinci role vyhovuje)
Divergentní (jedinci role nevyhovuje)
Skupinové a individuální
Nucené a volitelné
Krátkodobé a dlouhodobé
Konflikt rolí
=nastane pokud člověk nemůže splnit všechna očekávání vyplývající z rolí
Intrapersonální =osobnost X role = odmítnutí role, konflikt uvnitř role
Interpersonální = konflikt mezi dvěma nebo více rolemi, vycházejí z konfliktů zájmů
Pozice =situuje sociální subjekt (jedinec, skupina, instituce) na určité místo v sociálním prostoru vzhledem k ostatním subjektům
Status =výsledné možnosti a práva subjektu s určitou mírou ocenění
=získaný (profese, vzdělání, majetek)
=připsaný (zděděný- kasta, rod)
=statusové symboly (kancelář titul)
Prestiž =společensky přiznané ocenění. Závislá na výši skupinové pozice či míře její specifičnosti
=atributy prestiže =důležitost, vážnost, dobré jméno, vliv, respekt, úcta
Sociální percepce a atribuce
Atribuce
=vnímání připisujeme nějaký význam
Percepce
= vnímání
=proces výběrového přijímání a interpretace informací z vnitřního a vnějšího světa jedince
=není to jen vidění, ale také hodnocení
=každý člověk si v průběhu socializace vytváří soubor percepčních dovedností a per. Schéma
Sebepercepce= jedinci chápou a poznávají své postoje k jiným lidem, své emoce a vnitřní stavy nikoliv přímo, ale až jejich odvozováním z pozorování vlastního chování v kontextu jiných lidí
Chyby v posuzování= percepční chyby
Halo-efekt = převládá 1 specifický rys, podle kterého pak ne vždy posuzujeme
Chyba kontrastu = druhým lidem přisuzujeme opačné vlastnosti, než máme sami
Předsudky = pžedstava o člověku či situaci, která je vytvořena zcela bezdůvodně
Logická chyba = posuzuji podle toho, jak se mi to jeví logické
2.Sociální učení
Definice =osvojování si komplexních způsobů chování a jednání přiměřených určité sociální situaci =psychologický mechanismus/produkt socializace Produktem sociálního učení = sociální role, postoje, hodnoty, ideály apod.Základní formy učení = sociální posilování, imitace a identifikace
Druhy sociálního učení
Sociální posilování= jedna z nejjednodušších forem sociálního učení, kdy určité chování či jednání je posíleno podnětem sociální povahy =když po nějakém chování přijde odměna, předpokládá se opakování chování =pokud přijde trest, snižuje se pravděpodobnost opakování chování =pokud je některé chování bez odezvy, chování postupně odeznívá