Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Filosofie Indie a Číny, antická filosofie

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (54.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

18 Myšlení staré Indie a Číny, antická filozofie- předsokratovskávyjmenuj a charakterizuj jednotlivé období

Vysvětli v čem se tyto systémy liší od systémů západních

Popiš strukturu předsokratovské filozofie

Představ směry a jednotlivé myslitele

1. VYJMENUJ A CHARAKTERIZUJ JEDNOTLIVÉ OBDOBÍ INDICKÉ A ČÍNSKÉ FILOZOFIE

1. Myšlení staré Indie= Indie je domovem mnoha jazyků, kultur a náboženství = její dějiny jsou staré 3-4 tisíce let = Indie je zemí, odkud pochází nejstarší nám známá svědectví o filozofii = je nejstarší kolébkou lidské kultury- tzv. kultura mohendžo-dára= zhruba kolem r.1960 př.n.l. začal Indii od severu dobývat národ Árijů ( árja = vznešený / orání -> rolníci)1. Období védské ( 1500-500 př.n.l.)= doby hymnů (1500-1000 př.n.l.) = období obětní mystiky (1000-750 př.n.l.) = období upanišad (750-500 př.n.l.)2. Neortodoxní systémy= materialismus, červáka, Mahávíra a džinismus, Buddhismus= nástin = systémy odmítají autoritu véd3. Ortodoxní systémy= upanišasy, sútry, Mahábhárata, Tákoník Mannův = ástika = systémy souhlasí s védami1. Období védské= nazváno podle souboru spisů védy (nejde o jedinou knihu, ale o celou literaturu)Védy= náboženské, teologické vědění, které je hodno zapsat = v nejstarších dobách to znamenalo soubor všeho vědění = rozlišují se 4 oddíly védů:1. Sámavéd = véd písní, vědění o melodiích2. Rgvéd = véd veršů, vědění o chvalozpěvech3. Atharvavéd = vědění o magických formulích4. Jadžurvéd = véd o obětních rituálech = tyto védy jsou příručky starých kněží, kteří v nich uchovávali vše, co je potřebné pro náboženské obětní rituály (hymny, výroky, formule) = každý z védů je rozdělen do 4 oddílů:1. Mantry = hymny, modlitební formule2. Bráhmany = návody ke správnému používání těchto formulí3. Áranjaky = „lesní texty“ – pro postevníky žijící v lesích4. Upanišady = „tajné nauky“a) Období hymnů= hymny Rgvédů představují nejstarší část védů a jednu z nejstarších literárních památek lidstva vůbec = podávají názorný obraz o životě a náboženských představách Indoárijců té doby = první zárodky filozofického myšlení se objevují v tázání, zda se za mnohostí Bohů neskrývá jediný základ světa – myšlenka jednoty se později stala velkým a ústředním tématem indické filozofieb) Období mystiky= kastovní systém = v této době se zformovaly společenské instituce = privilegované postavení kněžského stavu – Brahmáni = vytvoření kast = nutnost oddělení vrstvy árijských vládců od původních obyvatel = nejprve vzniklo rozdělení na Árije a Súdry= staré indické slovo pro kastu = varna = barva -> dělení do 3 hlavních kast:1. Brahmáni = kněží2. Kšátrijové = vládci a bojovníci3. Vaišjové = svobodní lidé = pod nimi stáli šúdrové a ještě níže páriové (domorodné kmeny, otroci, váleční zajatci) = co se týče filozofie, v této době se postupně začaly formovat dva pojmy:Bráhma = původně modlitba, zaklínání, později posvátné věděníÁtman = původně dech, později podstata. Vlastní jác) Období upanišad= upanišady = myšlenky a nauky různých mužů = upanišada = upa (blízko) + sad (sedět) => sedět blízko, tajná nauka pro zasvěcené = autoři jsou neznámí (předpokládá se, že žena Gárgí a velký Jadžaňavalkja – mýtická postava) = základní ladění upanišad je pesimistické – Indové chápou život jako strast – základní motiv indického myšlení = nejvýznamnější myšlenky upanišad – nauka o stěhování duší a spasení, nauka o Bráhma a Átmanu= rozhodující krok záležel v poznání, že brahma a átman jsou jedno = je-li přístup v podstatě světa hluboko v našem nitru, je nutné znát átman – v něm poznáváme veškeré jsoucno = pravda není přístupná rozumu, nelze ji uchopit slovy = Askeze = naprosté odpoutání pozornosti a vůle od zevního světa, zřeknutí se sebe, úspěchu a potěšeníStěhování duší a spasení= život je strast = člověk se narodí znovu na nižší nebo vyšší úrovni, podle tohom jak se osvědčí v tomto nynějším životě – jde o ustavičný koloběh a střídání smrti a narození = cílem je spasení = mókša= novou existenci určují skutky = karma= podmínkou spasení je, aby člověk zanechal jednání, vzdal se sebe sama, překonal vůli k životu2. Neortodoxní systémy indické filozofiedoba povédská : = 500 př.n.l. = doba „klasická“ = 1000 – dnes = „poklasická“Hlavní charakteristiky tohoto období : = kritika a pochyby vůči bráhmanskému náboženství = historické a zřetelné osobnosti myslitelů = filozofie ztrácí charakter tajné nauky = nepoužívá se již mrtvý jazyk, ale běžná mluvená řeč Nástika = neortodoxní systémy neuznávají védya) Materialismus čárváka= škola myslitelů, kteří napadají nejen bráhmanské náboženství, ale náboženství vůbec a holdují hrubému materialismu => existuje pouze hmota a všechny duchovní děje lze převést na materiál = jediný nejvyšší cíl člověka považují pouze smyslové rozkošeb) Mahávíra a džinismus= zakladatel džinismu – Mahávíra („velký hrdina“) = stoupenci věřili, že Mahávíra je jeden z četných džinů = vykupitelů, kteří se v pravidelných intervalech zjevují na zemidžinisté = svět se skloádá z oživené individuální duše a neoduševnělé hmotyspasení duše = přísné asketické pokání a přísně ctnostný život džina = nelže, nebere, co není dávání, nezabíjí nic živéhoc) BuddhismusBudhův život= narodil se jako syn krále v Himalájích, byl pojmenován Siddhárta – jméno Buddha používal až po svém osvícení = žil v přepychu = jednou spatřil třesoucího starce, pak nemocného, pak mrtvého a nakonec mnicha, který byl povznesený nad veškerou bídu světa = zmocnila se ho nespokojenost a odpor k přepychu = vzdal se majetku, trůnu, opustil rodinu a odebral se do samoty za cílem hledání spasení4 ušlechtilé pravdy : 1. Všechno žití je strast 2. Všechna strast má příčinu v touze 3.odstranění této touhy vede k odstranění utrpení 4.cestou k tomuto osvobození je ušlechtilá osmidílná stezka : pravé myšlení, víra, bdělost a soustředění = Siddhárta se po 7 letech hledání stal Buddhou probuzením a vydal se sdělit své poznání lidemBuddhova nauka= prameny = znalosti o Buddhově nauce se opírají o tzv. pitaky (košíky), tj. sbírky posvátných spisů = buddhistickou nauku tvoří 4 ušlechtilé pravdy = buddhismus je náboženstvím ateistickým – alespoň ve své původní podobě = později se však i Buddhovi dostalo božského uctívání = podle dochovaných svědectví však Buddha něco takového odmítalDharma= Buddha odmítal spekulace o metafyzických problémech (zda je svět konečný nebo ne, zda má počátek v čase) = existuje nekonečně mnoho dharm = dharma nejsou duše nebo něco neživého, jsou neoživená = dharma jsou dočasný jev, trvalé bytí neexistuje vůbec, existuje pouze ustavičná změna, všechno bytí je pouze chvilkovéMravní zákon světa= znovuzrození, spasení, nirvána = vznikání a zanikání dharm není záležitost pouhé náhody, ale podléhá přísnému zákonu příčiny a účinku = všechno dění je podřízeno kauzálnímu zákonu – je to zákon mravní, mravní řád světaPraktická etika= Buddhovo vyložení o správném životě, který vede ke spáse 1. Nezabiji živé 2. Nebere, co ti není dáno 3. Nemluv nepravdu 4. Nepij opojné nápoje 5. Nebuď necudný

Témata, do kterých materiál patří