Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Filosofie Indie a Číny, antická filosofie

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (54.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Každá filozofie musí vyhovovat 3 požadavkům:1. Musí mít nosný základ („skutky starých moudrých vládců“) 2. Musí obstát při kritickém přezkoumání (reálná lidská zkušenost, to, co lidé vidí a slyší) 3. Musí být prakticky použitelná 400 př.n.l. Muo Ti formuluje princip všeobecné lásky k lidem= měl přivést všeobecný blahobyt a mírSrovnání k tradičnímu náboženstvíKonfucionismus (Konfucius) = zlatá střední cesta Taoismus (LAo-c‘) = kritický až odmítání Mohismus (Muo Ti) = kladný postojd) Sofistikanejproslulejší sofisté : Kung-sung Zung = známý svýmy logickými hříčkami = přehnané paradoxní úvahy, které měly vyvolat odpor partnera, aby spolu mohli vést dialogye) Legisté= princip vlády Konfucia je nedostatečný = místo toho zastávají nezbytnost zabezpečovat dodržování správných zásad detailně vypracovaným zákonodárstvímf) Neomohismus= vypověděli sofistům boj (spor mezi logickými úvahami a správným způsobem života) = snažili se dokázat, že logika a poznání jsou podřízeny účelům praktického jednáníVelcí Kounfuciovi žáciMencius (Meng’c) – 371-289 př.n.l. 1. Pokusil se dát konfucianismu psychologický základ (vypracoval konkrétní teorii lidské povahy) 2. Vynikl jako praktický myslitel, jako rádce vládců = Menciovo pojetí člověka : člověk se rodí dobrý = oblast politiky : zavrhování války (spravedlivá válka neexistuje) =lid je povinnen sesadit a dokonce usmrtit vládce, který neplní své povinnosti v zájmu obecného blaha = učení o právu na revoluci ne vždy přinášelo přízeň vládcůSün C‘ – 355-288 př.n.l. = hodnocení lidské povahy:„přirozenost člověka je špatná – všechno dobré v ní je pouze vypěstované“ = zastává názor o aktivním ovládání přírody člověkem2. Filozofie Čínského středověku - 200 př.n.l. – 1000 n.l.= „temný věk filozofie“ = konfucianismus ustrnul ve státní kult = taoismus propadl alchymii a pověře = kniha proměn se stala pouze knihou sloužící k věštěníWong Čchung=vůdčí postava hnutí,který ostře kritizuje středověký dogmatismus konfucianismu(útočí proti pověrám = podceňoval svobodné politické myšlenía) Buddhismus= klasická literatura indického buddhismu byla přeložena do čínštiny ( takto se zavchovala díla, která byla v Indii ztracená) = buddhistické chrámy obohatili čínskou architekturu a čínské výtvarné umění se rozšířilo o Buddhovy sochy a obrazy = do Číny přešly všechny směry ind. Buddhismu, trvale se zde prosadily pouze ty, které odpovídaly čínskému národnímu charakteru (nedokázaly se zde udržet směry, které tíhly k radikálním a extrémním postojům) = snaha urovnat rozpory a protikladyb) Nauka o jing -jang= v čínském středověku se kniha proměn stala nesmírně váženou (odpovídala čínskému myšlení) = ve všem, co existuje působí dva protikladné principy : mužský, aktivní-jang, ženský,pasivní-jing= tuto myšlenku přejal konfucianismus i taoismus, tímto došlo ke sblížení dosud zcela protikladných školTung Čung-Šu = konfuciánský filozofČung-c’a = taoista3. 1000 – dnesNeokonfucialismus3 období:

Témata, do kterých materiál patří