Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Filosofie Indie a Číny, antická filosofie

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (54.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

3. Ortodoxní systémy indické filozofiePrameny: 1. Upanišady – jen ty, které byly sepsány v této době 2. Sútry – velmi krátká rčení, shrnutí základních myšlenek 3. Mahábhárata – indický národní epos + fil. učení 4. Zákoník Mannův – dotváří myšlenky BhagavadgítyNejvýznamnější ortodoxní systémy:a) Njája a vaišéšikaNjája = důkaz, pravidlo = systém njája založen na poli logiky a dialektiky = autorem základního textu byl Gautama - první pokus vyložit umění správného logického usuzováníVaišéšika = výklad světa – v oblasti metafyziky a filozofie přírody vaušéša = rozdíl, zvláštnost = snaží se o poznání světa odhalováním rozdílů = později oba systémy splynuly v jedenb) Sánkhja a jógaSánkhja = číslo, výčet = systém, který jsoucno vymezuje výčtem toho, co obsahují = sánkhja je dualistický systém – prakrti, purušaprakrti = původní příroda, princip materiální, aktivní, v ustavičném pohybu, ale chybí mu vědomí sama sebepuruša = princip čistě duchovní, není aktivní, ale oduševnělýJóga = nauka, chce ukázat cestu k moudrosti a spasení = systém založen na praktické stránce (dosahování cílů) = považována jako praktický doplněk teoretické nauky Sánkhja = jóga se od sánkhja liší v tom, že zná svého osobního boha, tento býh však není tvůrcem a vládcem světa, ale je vševědoucíJho = sebevláda, disciplína

Jogín musí podstoupit dlouhou a namáhavou cestu, která má 8 stupňů: 1. Všeobecné etické principy

2. Pravidla morálky jedince

3. Cvičení jogových pozic

4. Jógové dechové techniky

5. Ovládnutí smyslů

6. Koncentrace mysli

7. Meditace 8. Splynutí s Universem Jogín na této cestě získává různé divotvorné a nadpřirozené sílyc) Mimánsa a védántaMímánsa = škola, která potírá systémy vzniklé od konce védké školy = hlásí se k návratu posvátné tradici a předepsaným formám náboženského životaVédánta = konec védů, původně označovali upanišady = postupně přešli ve filozofický směr = existuje značný počet škol – nejvýznamnější (klasická) – založil Šankara2. Filozofie staré Číny= Čína je svou rozlohou a počtem obyvatel takovým „světem sám pro sebe“ = díky zeměpisné izolaci (oceán, pouště, pohoří) je Čína kulturně uzavřena, nabízí obraz jednotné kultury = Číňané jsou na jedinečné kulturní úrovni, proslavili se mnoha objevy (hedvábí, porcelán, papírové peníze, kompas, střelný prach,…), vynikali ve státovědě, v organizaci společnosti, výtvarném umění a literatuře = zaznamenané dějiny Číny sahají až k císařům 3000 let př.n.l. = zvláštní pozornost vyžaduje čínský jazyk a písmo ( jednoslabičná slova, nečasují, neskloňují,…)vývoj čínské filozofie:1. 600-200 př.n.l. – konfucianismus, taoismus, mohismus + sofistika, logismus, neomohismus2. 200 př.n.l. – 1000 n.l. – buddhismus, středověká čínská fil., nauka o jing -jang3. 1000 – dnes – neokonfucialismus1. 600-200 př.n.l.a) KonfucialismusKonfuciův život= nejvlivnější čínský myslitel (čínsky Kchung-fu-c‘) = učil dějiny, básnické umění a formy slušeného chování = působil jako úředník (ministr spravedlnosti)9 klasických knih : prvních 5 ťing knih – kanonické knihy1.kniha – I-ťíng (kniha proměn), fil. Nejvýznamnější a nejstarší zachovaný dokument fil. Myšlení vůbec, číňané používají knihu k vykládání budoucnosti2.kniha – Š-ťing (kniha písní), obsahuje lidové písně o přírodě, lásce, obětní zpěvy, ale i politicky zaměřené písně3.kniha – Šu-ťing (kniha listin), čínské dějiny až do Konfuciovy doby, obsahuje zákony, výnosy vládců i s výklady4.kniha – jaro a podzim5.kniha – Li-ťing (zápisy o lidech), obsahuje předpisy etiky, mravů a zvyků + další tzv. klasické knihy, jejich autorem není Konfucius, ale obsahují jeho učení6.kniha – Lun-jü (Konfuciovy rozpravy)7.kniha – Ta-süe (velké učení)8.kniha – Čung-jung (nauka o středu), pochází od konfuciova vnuka9.kniha – autor Mencius – konfuciův žákCharakter konfuciánské filozofie= příklon k člověku a praktickému životu = proto nepředpokládá žádný propracovaný a uzavřený systém logiky, etiky či metafyziky = Konfucius se snažil své žáky přimět ke vlastnímu myšlení = na prvním místě u něho stojí blaho lidu = celá jeho nauka je sbírkou zásad chování a mravních příkazů = Konfucius v člověku nevidí jen izolovaného jednotlivce, ale nazírá na něj v kontextu s rodinou, společnosti a státuMravní ideál= člověk znající svět, zralý, mudrc, který ve všem zachovává pravou míru = ustavičná sebevýchova, mravní vážnost, upřímnost = dobro oplácí dobrem, špatnosti čelí spravedlnosti = „co sám nechceš, nečiň druhým.“Stát a společnost= Konfucius žádá poctivost, vážnost, příkladné chování vládců a zachování tradičních závazků = aby byl ve státu řád a blaho, každý musí začít sám u sebe ve svém vlastním nitru = podle Konfucia to neplatí pouze pro jednotlivce, ale i pro vládce, kteří nemají vést lid násilím a měli by jít lidem příkladem = pro zachování a upevnění státu je důležitá výchova = Konfucius požaduje zlepšení veřejné výuky, přístupné všem = dále zdokonalování uměleckého cítění a výchovy ke slušnosti a mravnostib) TaoismusLao-c‘= narodil se r.600 př.n.l. = hleděl si tao a ctnosti = cílem jeho učení je zůstat skryt beze jména = Tao-Ti-Ťing = kniha o cestě, ctnosti – 2 knihy, 81 kapitol, obsahuje metafyzické, etické a politické názory Lao-c‘Tao= základní pojem filozofie Lao-c‘ = „tao“ = cesta, rozum = učení Lao-c‘ -> fil. Směr – náboženský směr – taoismus = tao je neuchopitelný prazáklad světa = je to zákon všech zákonů, míra všech měr = „tao, které je stále věčné, nemá žádné jméno“ = naše poznání může nanejvýš dospět k jistotě nevědění = „vědět, že nevím, to je nade vše“ = tao si však můžeme uvědomit tím, že procitneme s pokorou a oddaností = vnitřně se odpoutáme od lidského života a otevřeme se tomu, co vládne zemí i nebesy – pravý středPraktická etika= klíčem k etice Tau-te-ťingu je prostota = prostý život nedbá na zisk, chytrost, obratnost, egoismus a smělá přání = cílem je dojít ke klidu a osvícení = osvícený člověk je nezaujatý a navrací se k dětské prostotě = ten, jehož skutky jsou v souladu s tao, s tao splývá = kdo dosáhl nejvyššího cíle a vzdal se sebe, získal nesmrtelnost = zrak urozenéhoStát a společnost= vládce má vládnout bez přemíry slov, bez zbytečných zákonů, příkazů a zákazů, ale vyzařováním vlastního spokojeného a ctnostného bytí = vládce má působit především svým vzorem = kde panuje tao, tam vládne mír = mudrc si protiví zbraně a války (zbraně používá pouze v nouzi a s odporem)= ideál – lidé žijí pod vládou tao, v prostotě, jednoduchosti, pokoji a blahobytu Učení Lao-c‘ nemělo žádné pokračovatelec) Mohismus = zakladatel Muo-Ti (Mo-c‘), narodil se 500 př.n.l. = je to praktická filozofie prospěšnosti = vládcové se mají zaměřit na bohatsví a přibývání obyvatel = vše je orientováno na praktickou životní zkušenost

Témata, do kterých materiál patří