Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




2) Výchova

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (42.64 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Poskytuje zpětnou vazbu pro úpravu a inovaci teorie

  • Vytváří prostor pro experimentování a přizpůsobení metod potřebám žáků

  • Důležitost propojení:

    • Umožňuje efektivnější výuku, která je přizpůsobena individuálním potřebám žáků

    • Reflexe a sebevzdělávání uč. posiluje schopnost inovovat výuku/řešit reálné problémy

  • Příklady propojení:

    • Projekty ve výtvarné výchově: Uč. i žáci společně objevují nové techniky a koncepty (např. tvorba instalací nebo práce s recyklovanými materiály)

    • Využití technologií: Digitální nástroje (např. grafické tablety nebo software pro animaci) kombinují tradiční výtvarné přístupy s moderními inovacemi

    • Reflexe a zpětná vazba: Analýza žákovských prací a diskuse o výsledcích podporuje aplikaci teoretických znalostí

  • znaky výchovy

    • Výchova je záměrná a vědomá

      • Snaha někoho k něčemu dovést

    • Výchova je cílevědomá

      • Dítě k něčemu učíme, ale význam učení je dlouhodobý

      • Obecný cíl považován= člověk harmonicky rozvinutý po všech stránkách (tělesné, duševní i sociální)

    • Výchovné působení je komplexní

      • Působí na celou osobnost člověka

    • Výchova je typicky lidská činnost

      • Zamyšlení o výchově sebe sama i dítěte

      • Nad smyslem výchovy i o výchově celých generací

    • Výchova je dlouhodobý proces

      • Člověk je vychováván po celý život. Ochota se mění

    • Výchova je společensky podmíněna

      • Řešení problémů ve společnosti (Kriminalita, alkoholismus, nezaměstnanost)

      • Na odstranění spol. problémů (ekonomové, sociologové, politici, právníci, lékaři, pedagogové, psychologové a další)

      • Výsledkem studia ped.= aktivní podíl na prevenci + řešení spol. problémů

      • Prevence je také změna kolektivu či prostředí (Tábor, škola…)

    cíle výchovy

    Obecné charakteristiky:

    • Pedagogická činnost musí mít jasný cíl, vyjadřující ideální představu výsledků

    • Vyvíjejí spolu se společností a ovlivňují obsah, metody a formy výchovy.

    • Problematikou cílů se zabývá pedagogická teleologie

    • Druhy přístupů:

      • Indeterministický: Cíle vycházejí z nadpřirozených sil, nezávislé na společnosti.

      • Deterministický: Cíle podmíněny společenskými a psychickými faktory.

    Funkce cílů výchovy (Bohumír Blížkovský):

    • Orientační: Určují směr a možnosti.

    • Motivační: Podněcují ke zvládání cílů a překonávání překážek.

    • Realizační: Přeměňují pedagogické představy ve skutečnost.

    • Regulační: Porovnávají cíle s výsledky.

    Členění výukových cílů:

    • Kognitivní: Poznávací dovednosti (např. analýza, syntéza).

    • Afektivní: Hodnoty a postoje.

    • Psychomotorické: Praktické dovednosti (řeč, manipulace).

    • Další členění cílů:

      • Individuální a sociální: Zaměření na osobní rozvoj i zapojení do společnosti.

      • Materiální a formální: Znalosti vs. rozvoj schopností.

      • Obecné a specifické: Základní vzdělání vs. odborné dovednosti.

    Témata, do kterých materiál patří