2) Výchova
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Poskytuje zpětnou vazbu pro úpravu a inovaci teorie
Vytváří prostor pro experimentování a přizpůsobení metod potřebám žáků
Důležitost propojení:
Umožňuje efektivnější výuku, která je přizpůsobena individuálním potřebám žáků
Reflexe a sebevzdělávání uč. posiluje schopnost inovovat výuku/řešit reálné problémy
Příklady propojení:
Projekty ve výtvarné výchově: Uč. i žáci společně objevují nové techniky a koncepty (např. tvorba instalací nebo práce s recyklovanými materiály)
Využití technologií: Digitální nástroje (např. grafické tablety nebo software pro animaci) kombinují tradiční výtvarné přístupy s moderními inovacemi
Reflexe a zpětná vazba: Analýza žákovských prací a diskuse o výsledcích podporuje aplikaci teoretických znalostí
znaky výchovy
Výchova je záměrná a vědomá
Snaha někoho k něčemu dovést
Výchova je cílevědomá
Dítě k něčemu učíme, ale význam učení je dlouhodobý
Obecný cíl považován= člověk harmonicky rozvinutý po všech stránkách (tělesné, duševní i sociální)
Výchovné působení je komplexní
Působí na celou osobnost člověka
Výchova je typicky lidská činnost
Zamyšlení o výchově sebe sama i dítěte
Nad smyslem výchovy i o výchově celých generací
Výchova je dlouhodobý proces
Člověk je vychováván po celý život. Ochota se mění
Výchova je společensky podmíněna
Řešení problémů ve společnosti (Kriminalita, alkoholismus, nezaměstnanost)
Na odstranění spol. problémů (ekonomové, sociologové, politici, právníci, lékaři, pedagogové, psychologové a další)
Výsledkem studia ped.= aktivní podíl na prevenci + řešení spol. problémů
Prevence je také změna kolektivu či prostředí (Tábor, škola…)
cíle výchovy
Obecné charakteristiky:
Pedagogická činnost musí mít jasný cíl, vyjadřující ideální představu výsledků
Vyvíjejí spolu se společností a ovlivňují obsah, metody a formy výchovy.
Problematikou cílů se zabývá pedagogická teleologie
Druhy přístupů:
Indeterministický: Cíle vycházejí z nadpřirozených sil, nezávislé na společnosti.
Deterministický: Cíle podmíněny společenskými a psychickými faktory.
Funkce cílů výchovy (Bohumír Blížkovský):
Orientační: Určují směr a možnosti.
Motivační: Podněcují ke zvládání cílů a překonávání překážek.
Realizační: Přeměňují pedagogické představy ve skutečnost.
Regulační: Porovnávají cíle s výsledky.
Členění výukových cílů:
Kognitivní: Poznávací dovednosti (např. analýza, syntéza).
Afektivní: Hodnoty a postoje.
Psychomotorické: Praktické dovednosti (řeč, manipulace).
Další členění cílů:
Individuální a sociální: Zaměření na osobní rozvoj i zapojení do společnosti.
Materiální a formální: Znalosti vs. rozvoj schopností.
Obecné a specifické: Základní vzdělání vs. odborné dovednosti.