24A - Sociální pedagogika
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
1
26A
SOCIÁLNÍ PEDAGOGIKA
Sociální pedagogika zahrnuje dvě dimenze− sociální dimenze: je dána sociálním rámcem, společenskými podmínkami, situací v konkrétní dané společnosti
− pedagogická dimenze: spočívá v tom, jak prosazovat a realizovat společenské nároky, žádoucí cíle, požadavky, jak
minimalizovat rozpory v daných podmínkách, a to pedagogickými prostředky-
− B. Kraus ve svém díle poukazuje na dvě hlavní oblasti působení sociální pedagogiky
• podle něj by se soc. PED, která je v první řadě PED (předmětem zkoumání je vých. proces), měla zabývat pouze
problémy, které už neřeší žádná jiná oblast PED
• tímto dospěl k již zmíněným dvěma oblastem a těmi jsou prevence a terapie• prevence
▪ působení soc. pedagoga v oblasti výchovy, kde je hlavním faktorem působení na rozvoj osobnosti prostředí
▪ rozbor aspektů působících v prostředí rodiny, vrstevnických skupin a společenských organizací.
• terapie
▪ má se zabývat výchovou či převýchovou lidí, kteří mají problém se jakkoliv zařadit do společnosti – akulturací
▪ mezi takové mohou patřit například osoby propuštěné z výkonu trestu odnětí svobody, nepřizpůsobiví
jedinci, přistěhovalci apod.
Klima školy− relativně stálá kvalita vnitřního prostředí školy vyznačující se těmito znaky:
• prožívají ji ti, kteří ke škole patří (žáci, učitelé, vedoucí pracovníci školy, administrativní zaměstnanci, poradenští
pracovníci, školníci, údržbáři)
• ovlivňuje jejich chování• může být popsána v termínech hodnot, norem a přesvědčení o souboru charakteristik, které má škola mít
− vnímané fyzikální i PSY prostředí školy, včetně vztahů uvnitř skupin aktérů i mezi těmito skupinami: vedení školy,
učitelé, žáci, rodiče, komunita