3) Osobnost ped. pracovníka
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
PŘEDCHÁZÍME TÍM
špatné náladě
únavě
stresu
nespavosti
podrážděnosti
syndromu vyhoření
A PROBLÉMŮM VE VZTAHU S DRUHÝMI LIDMI
Klasifikace pedagoga
Podle předávání informací
Logotrop
Mluvený projev
Předávání mluvený obsah
Teorie, dělení, detaily, záliba v teoriích
Odborník, zaujme svým odborným přístupem (znalosti hluboké, široké, detailní)
„Bezohledný k dětem“, nepřizpůsobivost
Pajdotrop
Bude se zajímat o žáka, studenta
Přizpůsobuje výuku svým studentům
Osobní rovina žáků (bude diskutovat a řešit problémy žáků)
Snaha se žákům přiblížit
Příprava časově náročnější, větší předpoklad syndromu vyhoření
Podle pedagogického přístupu
demokratický typ
Platí určitá pravidla s žáky
Stanový si je spolu
Uznává nároky žáků
Přiměřeně náročný
Snese kritiku je důsledný
Liberální typ
Z pravidla nízké nároky na žáky
Velká volnost žáků
Nedůsledný, chybí hranice žákům
U žáků nepříjemný pocit
Osobní posun žáka nedochází
aurokratický typ
Učitel samovláda třídy, on stanovuje pravidla
Vyžaduje kázeň
Mívá zpravidla vysoký nároky
S žáky nediskutuje
On je nejvýše postavený člověk ve třídě
Podle výchovného postupu
umělecký
Nechá se inspirovat
Rozvíjí fantazii
Hodně rozvinuté myšlení
Do ZUŠ
Nemá určitý plán
Praktický
Manuálně zručný
Silně organizační
SOŠ, učňák
Nepřipouští kreativitu
Vědecko-systematický
Teoretické poznatky
Promyšlené postupy
Rozvoj teoretického a logického myšlení
VŠ,SŠ promyšlené, zorganizované
Podle charakteru (+ jaké jsou děti)
sangvinik
Stabilní
Komunikuje
Vhodný typ pro školství
Snadněji navazuje kontakt
Lehkomyslný
Flegmatik
Stabilní
Klidný
vrovnaný
Vyhýbá se konfliktům
Pasivní vystupování
Melancholit
Labilní
Citová zranitelnost
Empatický
rychlejší unavitelnost
Pasivní
Cholerik
Labilní
Zvýšená
citlivost
upřímnost
Rychlé reakce
zbrklí
Hlasitý
komunikativní
Sebeovládání snížené
Autorita
Schopnost nebo právo ovlivňovat chování, myšlení či rozhodování druhých
Autorita klíčová pro vedení a řízení žáků/ vytváření respektu/udržení pořádku ve vzděláví
Druhy autority
Formální autorita
Vyplývá z postavení učitele (jeho role)
Založená na pravidlech, nařízení školy a společenských očekáváních
Příklad: Učitel dává pokyny podle školního řádu
Osobní autorita
Založená na osobních vlastnostech spravedlnost, empatie, trpělivost, odborné znalosti
Tuto autoritu si učitel musí získat a udržet svým chováním a přístupem
Příklad: Žáci respektují učitele, protože je důsledný a spravedlivý
Přirozená autorita:
Vyplývá z charismatu učitele a jeho schopnosti vést skupinu
Není závislá na pravidlech nebo funkci
Příklad: Učitel, který dokáže přirozeně motivovat žáky