Jan Amos Komenský
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Informatorium školy mateřské
Byly to rady matkám k výchově dítěte do 6 let, ale i rady budoucím matkám
Upozorňuje na nutnost předškolní výchovy
Brána jazyků otevřená / Dvéře jazyků otevřené
Učebnice a zároveň encyklopedie latiny
Roku 1654 zpracoval knihu do 8 divadelních her, které nazval Schola ludus neboli Škola hrou
Navržení krátké o obnovení škol v království Českém
Návrh na zlepšení škol a výchovy
Orbis pictus (Svět v obrazech)
Zjednodušená jazyková učebnice s obrázky a s textem z knihy Brána jazyků otevřená
Smyslové poznávání a výuka jazyků
Pedagogické názory Komenského na výchovu
Velice si vážil výchovy. Byl považován za pedagogického optimistu a tvrdil, že výchovou se dá změnit celá společnost. V jeho pozdějším věku byl spíše považován za pedagogického realistu, uvědomil si, že ne vše se výchovou dá ovlivnit. Odmítá jakékoliv tělesné tresty za neznalost, i když při porušení kázně nějaké připouští. Propagoval myšlenku pansofie (vševěda). Vzdělání by se mělo dostat všem bez rozdílu a dospělí by se také měli stále vzdělávat a učit něčemu novému. Ve školách požadoval pomůcky, obrázky a knihy. Poprvé definoval pojem školní rok, školní prázdniny a školní týden. Rodiče a učitel mají být vhodným příkladem pro dítě. Byl nazván „Učitelem národů“.
Komenský dělí děti na:
Bystré a poslušné
Bystré, líné
Bystré, vzpurné
Málo bystré, poslušné
Málo bystré, líné
Málo bystré, vzpurné
„Výchovou se dá změnit celá společnost. Strom by měl být ohýbán, dokud je mladý, aby rostl rovně“
Zdroje historických pedagogických informací: knihy, dokumenty, spisy, mapy