Pedagogika č. 4
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Předvádění
Učitelka dětem předvádí různé činnosti, jevy
Experiment
Zde se děti účastní pokusů
Exkurze
Dobře promyšlená a naplánovaná procházka. Na exkurzi všude, kde je to možné
SLOVNÍ METODY
= Jsou založeny na mluveném projevu dětí a učitelky
Monologické metody
Vyprávění = Když chce učitelka vzbudit zájem, povídka, pohádka, příhoda
Vysvětlování = Učitelka vysvětluje různé příčiny určitých jevů
Čtení = Učitelka čte dětem uměleckým přednesem pohádky a příběhy
Popis = Učitelka jej využívá při upozornění na určité vlastnosti předmětu, na určitý pracovní postup
Přednáška, výklad = Tato metoda je vhodná spíše pro ZŠ, SŠ, VŠ
Dialogické metody
Dialog = Rozhovor
Beseda = Druh dialogu, kdy pozvaný odborník vypráví o své práci či o svém koníčku a děti mají možnost klást otázky
PRAKTCKÉ METODY
Děti si osvojují učivo prostřednictvím praktických činností a tím dochází k osvojení
Hra = Základní lidská činnost, nejatraktivnější, nejzajímavější
Dramatizace = Přenos literárního nebo vymyšleného textu na jeviště
Pracovní činnosti = Péče o květiny, zvířata, úklid
Výtvarná činnost = Malování, kreslení, modelování, konstruování)
Experimentace = Zkoušení něčeho pokusem a omylem
Řešení problémů = Děti řeší ve skupinkách různé problémy
Projektová metoda = Děti spolu s učitelkou pracují dlouhodobě na nějakém projektu
ZÁSADY
Zásada = Výchovně vzdělávací zásada je praxí prověřený obecný požadavek na výchovu
Znalost a správné užití zásad je předpokladem kvalitní práce učitelky
ZÁSADA CÍLEVĚDOMOSTI
Působení musí být odborné a systematické
Nesmí jít o náhodu, neplánovanost a nahodilost
Učitelka musí znát cíl své výchovy
ZÁSADA NÁZORNOSTI
Poznávat všemi smysly
ZÁSADA PŘIMĚŘENOSTI
Výchova a vzdělávání přiměřené věku a schopnostem dětí
Respektovat věkové zvláštnosti dětí
ZÁSADA POSLOUPNOSTI
Od lehčího k těžšímu
Od jednoduchého ke složitějšímu
Od konkrétního k abstraktnímu
Od známého k neznámému
Od blízkého ke vzdálenému
ZÁSADA AKTIVNOSTI
Dítě stále aktivní, dávalo pozor, spolupracovalo
ZÁSADA TRVALOSTI
Učivo stále opakovat a procvičovat
ZÁSADA JEDNOTNOSTI
Doma i ve škole by mělo být dítě vedeno podobně
ZÁSADA DŮSLEDNOSTI
Učitelka musí vždy dodržet, co řekla
Důslednost není tvrdost
ZÁSADA INDIVIDUÁLNÍHO PŘÍSTUPU
Vycházet ve své práci z věkových zvláštností dítěte
ZÁSADA VYZDVIHOVÁNÍ KLADNÝCH RYSŮ OSOBNOSTI
Pochválit dítě za jeho práci, odměnit, pohladit