Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogika č. 4

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (18.38 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  1. Předvádění

Učitelka dětem předvádí různé činnosti, jevy

  1. Experiment

Zde se děti účastní pokusů

  1. Exkurze

Dobře promyšlená a naplánovaná procházka. Na exkurzi všude, kde je to možné

  1. SLOVNÍ METODY

= Jsou založeny na mluveném projevu dětí a učitelky

  1. Monologické metody

  • Vyprávění = Když chce učitelka vzbudit zájem, povídka, pohádka, příhoda

  • Vysvětlování = Učitelka vysvětluje různé příčiny určitých jevů

  • Čtení = Učitelka čte dětem uměleckým přednesem pohádky a příběhy

  • Popis = Učitelka jej využívá při upozornění na určité vlastnosti předmětu, na určitý pracovní postup

  • Přednáška, výklad = Tato metoda je vhodná spíše pro ZŠ, SŠ, VŠ

  1. Dialogické metody

  • Dialog = Rozhovor

  • Beseda = Druh dialogu, kdy pozvaný odborník vypráví o své práci či o svém koníčku a děti mají možnost klást otázky

  1. PRAKTCKÉ METODY

Děti si osvojují učivo prostřednictvím praktických činností a tím dochází k osvojení

  • Hra = Základní lidská činnost, nejatraktivnější, nejzajímavější

  • Dramatizace = Přenos literárního nebo vymyšleného textu na jeviště

  • Pracovní činnosti = Péče o květiny, zvířata, úklid

  • Výtvarná činnost = Malování, kreslení, modelování, konstruování)

  • Experimentace = Zkoušení něčeho pokusem a omylem

  • Řešení problémů = Děti řeší ve skupinkách různé problémy

  • Projektová metoda = Děti spolu s učitelkou pracují dlouhodobě na nějakém projektu

ZÁSADY

Zásada = Výchovně vzdělávací zásada je praxí prověřený obecný požadavek na výchovu

Znalost a správné užití zásad je předpokladem kvalitní práce učitelky

  1. ZÁSADA CÍLEVĚDOMOSTI

Působení musí být odborné a systematické

Nesmí jít o náhodu, neplánovanost a nahodilost

Učitelka musí znát cíl své výchovy

  1. ZÁSADA NÁZORNOSTI

Poznávat všemi smysly

  1. ZÁSADA PŘIMĚŘENOSTI

Výchova a vzdělávání přiměřené věku a schopnostem dětí

Respektovat věkové zvláštnosti dětí

  1. ZÁSADA POSLOUPNOSTI

  • Od lehčího k těžšímu

  • Od jednoduchého ke složitějšímu

  • Od konkrétního k abstraktnímu

  • Od známého k neznámému

  • Od blízkého ke vzdálenému

  1. ZÁSADA AKTIVNOSTI

Dítě stále aktivní, dávalo pozor, spolupracovalo

  1. ZÁSADA TRVALOSTI

Učivo stále opakovat a procvičovat

  1. ZÁSADA JEDNOTNOSTI

Doma i ve škole by mělo být dítě vedeno podobně

  1. ZÁSADA DŮSLEDNOSTI

Učitelka musí vždy dodržet, co řekla

Důslednost není tvrdost

  1. ZÁSADA INDIVIDUÁLNÍHO PŘÍSTUPU

Vycházet ve své práci z věkových zvláštností dítěte

  1. ZÁSADA VYZDVIHOVÁNÍ KLADNÝCH RYSŮ OSOBNOSTI

Pochválit dítě za jeho práci, odměnit, pohladit

Témata, do kterých materiál patří