Pedagogika č. 4
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
4.
Metody, zásady a organizační formy výchovně vzdělávacího působení
METODY
Metoda = je vyučovací postup učitele a zároveň způsob činnosti žáka, kterými jsou naplňovány výchovně vzdělávací cíle
= METODA JE CESTA KE STANOVENÉMU CÍLI =
VÝCHOVNÉ METODY
Záměrné a systematické činnosti učitelky a dětí, které směřují k výchovnému cíli
METODA PŘÍKLADU
Dítě napodobuje toho, kdo na něj citově působí, kdo ho zaujme
Imitace = Nápodoba druhého
Identifikace = Ztotožnění se s druhým
METODA VYSVĚTLENÍ A POUČENÍ
Učitelka teoreticky popíše dítěti co má udělat a co tím získá
Poučování by se nemělo přehánět
METODA CVIČENÍ A NAVYKÁNÍ
Dítě si pravidla chování osvojuje tím, že je v praktických činnostech provádí. Cvikem si pak vytváří návyk. Působí na vůli dítěte
Nesmí se přehánět
METODA HODNOCENÍ
Učitelka musí hodnotit chování dítěte a tím mu zpětnou vazbou dávat najevo, které je žádoucí a které nežádoucí
Působí na citovou i rozumovou stránku dítěte
STIMULAČNÍ METODA
Pochvala = Souhlas, pohlazení, vyjádření
Odměna = Dar, diplom, sladkost, obrázek
! neodměňovat dítě za samozřejmost
INHIBIČNÍ METODA
Upozorňují na chybné výsledky dítěte, na jeho záporné projevy
Základní funkcí trestu je zabránit opakování nežádoucího opakování
Klady trestů = Trest očišťuje dítě od viny, obnovuje vztahy
Zápory trestů = Může vést k opačným výsledkům, vznikne strach
Tresty:
Před trestáním dítě upozornit
Musí přesně vědět za co je trestáno a spravedlivě
Provedený ihned
Ne fyzický!
Úměrný tomu, co udělalo
Netrestat celý kolektiv za problém jednoho dítěte
Netrestat dítě se sníženým nadáním
Odměny a tresty = Jsou pro dítě očekávanými následky. Mají pozitivní i negativní hodnotu
Informační funkce = Dítě tak zjistí, že je jeho chování vidět, že je hodnoceno. V případě odměny dostává informaci úplnou: „moje chování je v souladu s požadavky“. V případě trestu dostává informaci neúplnou: „Takto se chovat nemám, ale nevím, jak se chovat mám“
Motivační funkce = Dítě tak zjistí, zda má ve svém chování pokračovat, nebo ho má změnit
VZDĚLÁVACÍ METODY
NÁZORNĚ DEMONSTRAČNÍ METODY
= Vyučovací metody, které jsou založeny na zrakovém, čichovém, sluchovém či hmatovém vnímání
Pozorování
Učitelka upozorňuje děti, aby vnímaly určité stránky pozorovaných předmětů, osob, zvířat
Předmět pozorování: Společnost – Chování lidí v různých situacích
Příroda – Krmení zvěře, les, okolí školky, roční období
Práce lidí, technika – Různé druhy zaměstnání, pracovní postupy
Sport a tělovýchovné činnosti – Trénink sportovců, zápas
Doba pozorování: Krátkodobé pozorování – Každý den během jednoho týdne
Dlouhodobé pozorování – Trvá dny, týdny, měsíce