Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogika č. 4

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (18.38 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

4.
Metody, zásady a organizační formy výchovně vzdělávacího působení

METODY

Metoda = je vyučovací postup učitele a zároveň způsob činnosti žáka, kterými jsou naplňovány výchovně vzdělávací cíle

= METODA JE CESTA KE STANOVENÉMU CÍLI =

VÝCHOVNÉ METODY

Záměrné a systematické činnosti učitelky a dětí, které směřují k výchovnému cíli

  1. METODA PŘÍKLADU

  • Dítě napodobuje toho, kdo na něj citově působí, kdo ho zaujme

  • Imitace = Nápodoba druhého

  • Identifikace = Ztotožnění se s druhým

  1. METODA VYSVĚTLENÍ A POUČENÍ

  • Učitelka teoreticky popíše dítěti co má udělat a co tím získá

  • Poučování by se nemělo přehánět

  1. METODA CVIČENÍ A NAVYKÁNÍ

  • Dítě si pravidla chování osvojuje tím, že je v praktických činnostech provádí. Cvikem si pak vytváří návyk. Působí na vůli dítěte

  • Nesmí se přehánět

  1. METODA HODNOCENÍ

  • Učitelka musí hodnotit chování dítěte a tím mu zpětnou vazbou dávat najevo, které je žádoucí a které nežádoucí

  • Působí na citovou i rozumovou stránku dítěte

  1. STIMULAČNÍ METODA

  • Pochvala = Souhlas, pohlazení, vyjádření

  • Odměna = Dar, diplom, sladkost, obrázek

! neodměňovat dítě za samozřejmost

  1. INHIBIČNÍ METODA

Upozorňují na chybné výsledky dítěte, na jeho záporné projevy

Základní funkcí trestu je zabránit opakování nežádoucího opakování

  • Klady trestů = Trest očišťuje dítě od viny, obnovuje vztahy

  • Zápory trestů = Může vést k opačným výsledkům, vznikne strach

Tresty:

  • Před trestáním dítě upozornit

  • Musí přesně vědět za co je trestáno a spravedlivě

  • Provedený ihned

  • Ne fyzický!

  • Úměrný tomu, co udělalo

  • Netrestat celý kolektiv za problém jednoho dítěte

  • Netrestat dítě se sníženým nadáním

Odměny a tresty = Jsou pro dítě očekávanými následky. Mají pozitivní i negativní hodnotu

  • Informační funkce = Dítě tak zjistí, že je jeho chování vidět, že je hodnoceno. V případě odměny dostává informaci úplnou: „moje chování je v souladu s požadavky“. V případě trestu dostává informaci neúplnou: „Takto se chovat nemám, ale nevím, jak se chovat mám“

  • Motivační funkce = Dítě tak zjistí, zda má ve svém chování pokračovat, nebo ho má změnit

VZDĚLÁVACÍ METODY

  1. NÁZORNĚ DEMONSTRAČNÍ METODY

= Vyučovací metody, které jsou založeny na zrakovém, čichovém, sluchovém či hmatovém vnímání

  1. Pozorování

Učitelka upozorňuje děti, aby vnímaly určité stránky pozorovaných předmětů, osob, zvířat

Předmět pozorování: Společnost – Chování lidí v různých situacích

Příroda – Krmení zvěře, les, okolí školky, roční období

Práce lidí, technika – Různé druhy zaměstnání, pracovní postupy

Sport a tělovýchovné činnosti – Trénink sportovců, zápas

Doba pozorování: Krátkodobé pozorování – Každý den během jednoho týdne

Dlouhodobé pozorování – Trvá dny, týdny, měsíce

Témata, do kterých materiál patří