Předmět a obory pedagogiky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Etika: Řeší morální aspekty výchovy, jako je spravedlnost, inkluze a práva žáků.
Informatika: Ovlivňuje výuku v digitálním prostředí a rozvoj digitálních dovedností.
Informační zdroje při studiu pedagogiky
Učebnice = středoškolské, vysokoškolská skripta
Slovníky, encyklopedie = pedagogický slovník, psychologický slovník…
Odborné pedagogické monografie = publikace, které jsou věnované buď jednomu tématu, nebo jedné osobnosti (např. klasifikace ve škole, reformní školství, Jan Amos Komenský, Fridriech Frobel)
Didaktické příručky = součást pomocných materiálů pro učitele, tj. návody, jak pracovat se žáky v určitém předmětu a v určitém ročníku, jak pracovat s učebními osnovami, učebnicemi, pomůckami apod.
Populárně naučné publikace = knihy určené pro širokou veřejnost (kormě učitelů), u těchto publikací si ale musíme dát pozor na zjednodušující a někdy zkreslující pohled na pedagogické problémy
Odborné časopisy z pedagogiky:
Odborné časopisy z pedagogiky
Komenský – Časopis se věnuje didaktice pro 1. st. ZŠ, je určen především učitelům základních škol, studentům učitelství a blízkých oborů. Vychází čtvrtletně
Informatorium 3-8 – Časopis pro výchovu a vzdělávání dětí od 3 do 8 let v mateřských školách a školních družinách
Rodina a škola – Časopis určený rodičům dětí školou povinných a jejich učitelům. Přináší aktuální informace ze světa školství, rady, tipy a zkušenosti. Vychází měsíčně kromě prázdnin
Učitelské listy – Portál, který přináší informace o změnách ve vzdělávání, předchůdcem byl tištěný časopis Učitelské listy
Řízení ve školství – Vedle školské legislativy přináší časopis články o vzdělávacích systémech v zahraničí, nových metodách výuky a aktivitách neziskových organizací podporujících vzdělávání. Vychází 6x ročně
Jak zpracovávat přečtenou odbornou literaturu
Při zpracování odborné literatury je důležité dodržovat několik kroků:
Kritické čtení: Při čtení odborného textu analyzujeme jeho obsah a hodnotíme předložené argumenty. Je potřeba porovnat text s jinými zdroji a přemýšlet, zda jsou informace relevantní a dobře podložené.
Poznámky: Zapisujeme si hlavní myšlenky, klíčové pojmy a citace, které mohou být později užitečné. Poznámky by měly být přehledné a strukturované, abychom se k nim mohli snadno vrátit.
Shrnutí: Po přečtení textu si vytvoříme přehled hlavních myšlenek a závěrů. Tento krok nám pomáhá lépe porozumět obsahu a udržet si přehled o souvislostech mezi jednotlivými částmi.
Diskuse: Diskutování přečteného materiálu s kolegy nebo učiteli může přinést nové pohledy a pomoci objasnit nejasnosti. Společná diskuse také podporuje hlubší pochopení textu.
Aplikace: Nakonec přemýšlíme, jak lze teoretické poznatky aplikovat v praxi. Zaměřujeme se na to, jak by mohly být využity ve skutečných situacích a co z textu lze přenést do vlastní práce.