iluze o nadstranické moci
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Iluze o nadstranické moci
Přímá volba prezidenta nesmí být věcí momentálních nálad
Prezident by měl být člověk gramotný, čistotný, relativně esteticky přijatelný (tzn. neošklivý)
V dobách, kdy se královská moc odvozovala od Boha, byl panovník "trojmocným" - tj. zákonodárným, výkonným i soudním – suverénem a hlavou státu.
Postupně se reálné moci hlav států snižovaly, někde méně, někde více
prezidenti v tzv. prezidentských systémech, jejichž vzor představuje politický systém USA.
Přímo volený prezident je zde sám exekutivou, nepovstává z parlamentu ani mu není odpovědný, nemůže jej rozpustit a parlament zase nemůže sesadit prezidenta (s výjimkou trestněprávní situace).
V USA musí sice Senát odsouhlasit prezidentovy kandidáty na ministry, ale ti jsou prezidentovými ministry, vlastně jeho pomocníky.
Americkou vládou je pouze a jedině prezident, který má mandát na pevně stanovené období a jehož setrvání v úřadu nezávisí na parlamentu.
Parlament schvaluje zákony a rozpočet
Klasické rozdělení mocí na moc zákonodárnou, výkonnou a soudní existuje pouze v klasickém prezidentském systému, v klasickém parlamentním systému moc zákonodárná a výkonná často fakticky splývají, neboť vládu schvaluje a zpravidla i vytváří parlamentní většina.
Generál de Gaulle však na přelomu 50. a 60. let zavedl duální povahou exekutivy – přímo voleným prezidentem, jenž disponuje významnými pravomocemi, ale který zároveň sdílí výkonnou moc s premiérem, jehož vláda se opírá o parlament – poloprezidentský systém
Někde jsou tyto volby zmanipulovanou fraškou, jež má dodat demokratickou legitimitu faktickému diktátorovi (Bělorusko), jinde zas výběrem kladeče věnců (Slovensko, Bulharsko),
V Rusku pak vznikl model, který bývá někdy nazýván jako super – či hyperprezidencialismus. Prezident v něm sice sdílí výkonnou moc s vládou vzešlou z parlamentu (zhruba v poměru 10:1), ale reálně je – z vnitrostátního hlediska – mocnější než prezident americký.
K případným změnám v systémovém postavení českého prezidenta by se mělo přistoupit až po rozsáhlé a emocí zbavené diskusi, jež by zahrnula minimálně tři základní tematické okruhy:
Za prvé, dosavadní ústavní a politickou roli hlavy českého státu
Za druhé pak možné důsledky zavedení přímé volby bez výrazných změn ústavy (čili variantu "parlamentní systém s přímo voleným prezidentem")
Za třetí zavedení přímé volby provázené podstatným rozšířením prezidentských pravomocí.
Všetečný kladeč věnců
Česká republika je, tak jako polistopadové Československo, parlamentním systémem, v němž má nepřímo volený prezident plnit dle litery ústavy především funkce reprezentativní a arbitrární.
Nicméně historie posledního desetiletí dokládá, že příhodné okolnosti mohou i z ústavně slabého prezidenta učinit významného hráče na politické scéně.
Od svého dosazení na prezidentský stolec v prosinci 1989 se Václav Havel nehodlal spokojit s rolí, kterou mu předepisovala ústava, ale chtěl být tím, kdo politiku aktivně tvoří. A nešlo-li to přímo, muselo to jít oklikou, například přes federálního premiéra Mariána Čalfu, komunistického aparátníka s "hrudkou másla na hlavě", a tedy člověka povolného.
Do roku 1996, v období první Klausovy vlády, byl Václav Havel opravdu spíše kladečem věnců, který se omezoval na rýpance v novoročních projevech a na spektakulární gesta v zahraniční politice typu nekonzultovaného pozvání Salmana Rushdieho – prostor pro zásahy prezidenta byl tehdy ještě poměrně úzký.
Zlom přináší až rok 1996, kdy se vlády ujímá stejná sestava, leč již jako kabinet menšinový. Právě tehdy dosahovaly reálné možnosti prezidenta zasahovat do domácí politiky vrcholu.
Ani tehdy nepostupoval Václav Havel přímo sám, nýbrž se spojenci z řad parlamentních stran či jejich křídel, konkrétně především s KDU-ČSL, ODA a s tou částí ODS, z níž časem vznikla Unie svobody.
Výsledkem spojeného úsilí zmíněných aktérů byla Tošovského "zimní vláda"
kabinet menšinový, který dostala do sedla pouze svého druhu opoziční smlouva se sociálními demokraty – šlo v pořadí už o druhou opoziční smlouvu
první se zrodila po volbách v roce 1996, kdy ČSSD umožnila výměnou za parlamentní posty instalaci menšinové Klausovy vlády