Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




iluze o nadstranické moci

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (24.82 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Opravdu silný prezident by měl disponovat téměř všemi výše uvedenými "zbraněmi". Ale proč si vlastně něco takového vůbec přát? Ve Francii znamenala mocný impuls k zavedení semiprezidencialismu neschopnost stran vytvořit stabilní a funkční vládu. Generál de Gaulle navíc politické strany diplomaticky řečeno neměl rád, takže ne náhodou bývá francouzský model, alespoň v jeho původním rozvrhu a záměru, charakterizován jako bytostně antistranický.

  • Dnes závisí postavení francouzského prezidenta na tom, má-li jeho strana v parlamentu většinu, či dlí-li v opozičních lavicích. Druhé variantě se říká kohabitace a Francie nyní tuto zkušenost prožívá již potřetí, tentokrát v provedení levicový premiér a pravicový prezident.

  • Působí-li stranický systém složený z více než pěti stran často odstředivě, polarizačně, pak přítomnost přímo voleného a pravomocemi obdařeného prezidenta může tyto negativní tendence ještě umocnit. Ne nutně, avšak "systémová" pravděpodobnost takového vývoje bude poměrně vysoká.

  • Pokud by se tedy Česká republika měla přiklonit k francouzskému poloprezidentskému modelu, pak asi jen společně se zavedením většinového volebního systému pro volby do Poslanecké sněmovny.

  • Zastánci poloprezidentského systému tvrdí, že v sobě vhodně spojuje výhody parlamentního a prezidentského systému a současně eliminuje jejich nevýhody. Přitom Achillovou patou celého konceptu semiprezidencialismu byl až donedávna mizivý počet empirických případů

  • Politický systém pro Českou republiku

    • V České republice se od léta 1996, tedy již šestým rokem, střídají menšinové kabinety, jejichž existence je prakticky nemyslitelná bez nějaké té opoziční smlouvy.

    Jednou z hlavních reálných bolestí českého politického systému jsou proto slabé, nemohoucí vlády.

    Odmítneme-li americký model jako specifickou a v mnohém spornou záležitost a zavrhneme-li i model francouzský, byť třeba jen pro jeho nevyzkoušenost, zbývá vlastně jediné demokratické uspořádání – parlamentní systém.

    • Perspektiva nemohoucích vlád nevěstí pro budoucnost české demokracie nic dobrého.

    Závěr je tedy jediný: Inovaci si žádá především postavení vlády jako celku v tom smyslu, aby z voleb vycházely kabinety zároveň účinné a reprezentativní (tzn. akceschopné a víceméně většinové i z hlediska voličské podpory, reprezentativní funkce prezidenta znamená něco jiného).

    • Způsoby se nabízejí v zásadě dva - za prvé, úprava, reforma či změna volebního systému, za druhé pak přepracování samotné ústavy, například v podobě zavedení konstruktivního vyslovení nedůvěry vládě.

    Lze tedy uzavřít: České republice by asi nejvíce vyhovoval takový parlamentní systém, který by ve své konkrétní aplikaci produkoval konzistentní, reprezentativní a akceschopné parlamentní většiny.

    Témata, do kterých materiál patří