18. Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
dostatku
– sociální (společensky prospěšné) x antisociální
(sebestředné, regresivní)
– sociální cit – schopnost spolupráce
– v nepřímých pojmech definována jako empatie = schopnost vcítit
se do druhého
– typy dětí: 1. rozmazlené dítě
–> má své výsadní postavení zaručeno, aniž by se o to muselo
jakkoli přičinit
–> je sebestředné, nikdy se nenaučilo spolupracovat a
nepochopilo nezbytnost spolupráce
2. zanedbané/poruchové dítě
–> jedinec, který nikdy nezakusil lásku a nenaučil se
spolupracovat
–> život vnímá v podstatě negativně, je podezíravé, nedůvěřuje
společnosti ani sám sobě
3. prvorozené dítě
–> je mu z počátku věnována veškerá pozornost, při narození
druhého dítěte se však situace změní
–> rodičovská péče se poté více soustřeďuje na druhorozeného,
což může starší dítě pocítit jako křivdu –> vznik žárlivosti, dítě
citově trpí a odcizuje se matce
4. druhorozené dítě
–> rodí se do sociálně vyvážené situace a nezakouší trauma
odsunutí
–> pozoruje zkušenosti a větší dovednosti staršího sourozence
–> snaha dohnat staršího sourozence –> závist, rivalita, pocit
méněcennosti
5. nejmladší dítě
–> obvykle je rozmazlováno a je mu věnována největší pozornost
–> špatně se u něj vytváří sociální cit
– sourozenecké pořadí – podle Adlera nejdůležitější činitel a ukazatel znaků
osobnosti
– rodinná konstelace – postavení dítěte v rodině
– má rozhodující vliv na duševní vývoj dítěte
Carl Gustav Jung – švýcarský psycholog a psychoterapeut, zakladatel analytické psychologie
– psyché – označení osobnosti, jednotná soustava
– kolektivní nevědomí – část osobnosti, která je společná všem lidem
– je dědičná
– uchovává mnoho aspektů přejatých od předků
(např. archetypy)
– archetypy – vrozené vzorce chování
– skryté významy, obsahy prožitků
– napomáhají utvářet konkrétní představy, což vede
k rozpoznání událostí či osob v konkrétním životě
– mohou se promítat do snů
– persóna – archetyp, který jedinci pomáhá uchovat si svou
individualitu při podřizování se určitým
požadavkům společnosti
– animus (u žen), anima (u mužů) – dva druhy téhož archetypu
– pomáhají ženám chápat a oceňovat mužnost
mužů a naopak
– vedou k uplatnění určité míry mužských/ženských
vlastností v chování žen/mužů
– může být ale škodlivá, pokud se uplatní nevhodně
– stín – archetyp, který představuje tendenci k primitivním
formám života v každém jedinci, nebo-li skrývá zvíře,
které je v každém z nás ukryto
– měl by být přijat jako součást osobnosti a mělo by
s ním být zacházeno jako s odvrácenou částí lidské
povahy
– osobní nevědomí – jedinec získává v průběhu života
– vzniká z pocitů, myšlenek a zážitků, které byly