Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




2. maturitní otázka

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (24.97 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Dělení chování:

1) instinktivní chování= vrozené chování Instinkty jsou vrozené, nelze získat učením. Toto chování směřuje k záchraně života. U zvířat-např. páření, přesuny do teplých krajin, vycítění změny počasí..U člověka jsou dány instinktivně životní potřeby-hlad, sexuální potřeby, péče o děti atd.

Rozvíjí se životem ve společnosti. Člověk vychovaný ve spol. své instinkty ovládá vůlí. Např. má hlad a uvidí jídlo-nevrhne se po něm a nezačne ho hltat, ale koupí si ho, připraví a sní za pomocí příboru. Ve vypjatých situacích však může instinktivní chování převládnout a člověk přehlíží společensky daná pravidla, např. útěk v davu.

2) zautomatizované úkony-vznikají při opakování stejných úkonů za stejných podmínek. Např. jízda na kole, plavání, čištění zubů, hygienické návyky, uléhání ke spánku nebo vstávání v určitou dobu. Činnosti dělá člověk automaticky, nemusí o nich přemýšlet a kontrolovat je. Lze je vědomě změnit např. dobu vstávání, nový způsob chůze po úraze nohy atd. V případě zlozvyků –kousání nehtů, nadměrné pojídání sladkého-těžko se těchto zlozvyků zbavujeme (jsou opora v nepříznivých situacích- např. zkouška ve škole, nepříjemný rozhovor s nadřízeným…)

3) rozumové chování-slouží k řešení překážek a problémů. Člověk určitou situaci analyzuje, zhodnotí a cíleně jedná. Např. řeší dojíždění do práce, která je daleko. Protože utratí mnoho peněz, ztratí mnoho času, začne uvažovat o tom, že se přestěhuje nebo zaměstnání změní….. Nebo když vstoupí do autobusu starší člověk, pozdravíme ho a uvolníme mu místo k sednutí. Úroveň rozumného chování závisí na inteligenci, věku. Co je u dospělého považováno za nerozumné, u dětí či mentálně hendikepovaných je tolerováno. Proč se tedy někteří dospělí chovají nerozumně? Za to jsou odpovědné lidské city, které převládnou nad rozumem. Např. zamilovaný finančně nezajištěný mladík protelefonuje se svou dívkou vysoké částky.

Psychická regulace chování-schopnost řídit a ovlivňovat své chování pomocí vůle a učení

Determinace lidské psychiky

Faktory Biologické – nervová soustava, růst organismu, momentální tělesný stav, dědičnost,

vrozenost, biologické potřeby a pudy, žlázy endokrinní..

Sociální – společenské zvyky, mravní zvyklosti, zákony, společenská tabu, výtvory lidí,sociální

Skupiny..Obecně platí, že biologičtí činitelé mají výraznější vliv v raném dětství, s postupem věku ustupují vlivům sociálním. Ve stáří pak mohou převládat vlivy biologické.

Funkce lidské psychiky

Psychika umožňuje člověku poznávat svět, působit na něj. Formuje se od dětství ,

působením druhých, ve společnosti a hlavně výchovou. Je funkcí mozku. Psychika se v průběhu života mění. Příznivé podmínky jejímu rozvoji pomáhají, nepříznivé ji narušují a zpomalují. Spolupráce mezi lidmi vede k vývoji lidské řeči.

Témata, do kterých materiál patří