Psychologie_celozivotniho_vyvoje
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
PSYCHOLOGIE CELOŽIVOTNÍHO VÝVOJE
Atestace: písemný test z cca 10 otevřených otázek
Docházka není povinná, ale může pomoci k lepší známce -> podepisována prezenční listina
Moodle 1 – materiály k výuce
Povinná literatura: THOROVÁ, K. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2014 . ISBN: 978-80-262-0714-6. Vybrané kapitoly.
PSYCHICKÝ VÝVOJ A PERIODIZACE VÝVOJE
Vývojová psychologie se věnuje tomu, jak se jednotlivé aspekty psychologie mění od narození po smrt
Dříve nebyl kladen přílišný důraz na vývoj dětí
Později zase zájem pouze o děti, ne o ostatní období
Označováno jako life span psychology
POJMY SOUVISEJÍCÍ S VÝVOJEM ČLOVĚKA:
Psychický vývoj = proces vzniku, rozvoje a zákonitých změn psych. procesů a vlastností, jejich diferenciace a integrace, která se projeví v rámci celé osobnosti
Faktory ovlivňující psychický vývoj
Dědičnost – zakódovaný program individuálního vývoje člověka
Projevuje se variabilitou zrání, rozdíly v dosažené úrovni jednotlivých funkcí a koordinovaností a integrovaností jejich rozvoje
Každý gen se projevuje nikoliv izolovaně, ale vždy v interakci s dalšími
Prostředí – vliv prostředí, ve kterém se vývoj jedince realizuje (objekty, lidé)
Obecné znaky:
Zákonitý proces – pořadí změn je stabilní
Celistvý proces – obsahuje somatické, psych. A sociální složky
Kontinuum postupných proměn
Není plynulým a rovnoměrným procesem – obsahuje přípravné fáze, fáze latence a vývojové skoky
Individuálně specifický proces – každý má své vlastní tempo dosahování změn
Ontogeneze = souhrn změn v člověku skrz celý jeho život – od narození po smrt
Rozvoj = pozitivní vývojová změna
Psychický rozvoj = proces vyznačující se zvyšující se adaptabilitou na prostředí a na požadované fyzické, sociální a kognitivní výkony společnosti
Vývojová stagnace, regrese
Involuce = pokles funkcí v důsledku stárnutí
Epigeneze – kulturní podmíněnost psychiky jedince
Postupná diferenciace nových částí či struktur a jejich sled
Psych. vývoj nemůžeme chápat jen jako produkt vztahu dědičnosti a prostředí nebo jako souhrn časově orientovaných etap, které vedou od počátečního stavu ke komplexnějšímu
Vývoj bychom měli chápat jako souhrn dějů a procesů, které nám přechod z jedné do druhé etapy umožňují, nespokojit se s představami o daném a nevyhnutelném pohybu k nutným formám myšlení, chování atd. (např. Piaget)
V důsledku chápání vývoje jako epigeneze připisujeme odlišnostem životního prostředí jedince velký význam
Pro pochopení psychiky člověka a jejich projevů studujeme historii jedince, kulturní rámce a konkrétní činnosti, které jedinec a jeho okolí realizuje
Psychický vývojový růst
Není jen prodloužením biologické adaptace
Dána svázaností s životem ve společnosti – kultura, sociální systémy a instituce