Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie_celozivotniho_vyvoje

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (873.56 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Hledání a budování identity často zdrojem vnitřních konfliktů a krizí identity

  • Hledání a testování vlastní identity – smysl tohoto období

  • 6. STADIUM INTIMITY – intimita vs. izolace, osamělost

    • Období: raná dospělost

    • Úkol: láska

    • Zakotvení v profesi a uspořádat si mezilidské vztahy

    • Schopnost pracovat na vztahu s partnerem – obětovat a přizpůsobovat se partnerovi, sdílet s druhým různé stránky života

    • Konfrontuje jedince s potřebou najít odvahu naplno se angažovat v intimním vztahu a uvědomovat si závazky vůči druhému člověku

    • Úkolem je překonat strach ze selhání v intimním vztahu a strach z důvěrností

  • 7. STADIUM GENERATIVITY – generativita vs. stagnace

    • Období: střední dospělost

    • Úkol: péče o druhé, produktivita

    • Péče o děti, společenský přínos komunitě, prospěšnost druhým a dalším generacím

    • Široká produktivita – práce, péče o potomky, tvůrčí činnost

    • Období mimo sebe sama – péče o to, co člověk vytvořil a za co převzal odpovědnost

    • Nebezpečí – nedostatek odvahy dávat, rozdat sám sebe, lpění na vyniknutí nebo touha získat moc

    • Nelze budovat a pečovat, pokud člověk nepracoval v předchozích obdobích na sobě a nevyřešil předchozí úkoly

  • 8. STADIUM INTEGRITY – ego integrita, celistvost vs. zoufalství, úpadek já

    • Období: stáří

    • Věk: 65 +

    • Úkol: moudrost

    • Doba smíření a moudrosti

    • Integrovaná osobnost dosahuje životní moudrosti – vše, co člověk prožil, uzavře (integruje)

    • Úkolem je smířit se s tím, co bylo, odpouštět, být připraven odejít

    • Pochopení kořenů

    • Nebezpečí – období pocitů promarněného života, pocity bezmoci, zoufalství a strachu ze smrti

  • REVIZE PŮVODNÍHO KONCEPTU:

    • V 90. letech 20. stol. navrhla Eriksonova manželka Joan Erikson doplnění 8 životních úkolů o 1 další – 9. STADIUM – společenská integrovanost vs odloučenost

      • Konfrontace s postupnou ztrátou blízkých a přátel

      • Uvědomění si smrti jako blízké reality

      • Zhoršování psychického a fyzického zdraví -> závislost na okolí, ztráta autonome

      • Často spojena s regresí do předchozích období života -> v jejich důsledku ztráta sebeúcty, snížení naděje a důvěry v sebe sama a okolí

      • Úkol: pochopení smrti jako součásti života, nahlížení vlastní nekonečnosti skrze další generace a spojení s přírodou nebo vesmírem

  • ZHODNOCENÍ ERIKSONOVY PERIODIZACE

    • Výjimečná zahrnutím celého lidského života

    • Akcentuje zdroje změny a hybatelů v životním cyklu

    • Pomáhá nahlížet život jedince jako řešení výzev a důležitých úkolů

    • Umožňuje nám ze současných stadií nahlížet jiná (ve 20 můžu pochopit 65leté jedince)

    • Zahrnuje lidské společenství, není omezen pouze na jedince

    • Jako každá periodizace do jisté míry zjednodušuje a vyvolává mylnou představu pevného sledu určitých životních úkolů, což nemusí odpovídat životní realitě některých osob

    • není vždy jasné, o vede k přechodu od jednoho stádia do druhého – zdroje pro změnu

  • Témata, do kterých materiál patří