Psychologie_celozivotniho_vyvoje
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Klíčové sledovat vliv významných druhých, lidských společností a vliv institucí
Vývoj jedince od školního věku je především otázkou interakce jedince (biologické vybavenosti) a sociálního prostoru (sociokulturního), ve kterém se pohybuje
Krize
Ve VP není vnímána negativně
Je šancí pro rozkrytí vývojového potenciálu
Z řeckého krisis = doba rozhodování
V psych. odkazuje na stav nerovnováhy způsobený změnou životních podmínek, úkolů nebo okolností
Vždy mobilizuje adaptační mechanismy a strategie
Fáze krize: dezintegrace, maladaptivní reaktivita, adaptivní chování, integrační fáze1
Typy krizí: vývojové krize, tranzitorní (doprovázeny přirozenými a očekávatelnými životními změnami), vztahové, pracovní, …
Adaptabilita
Vývoj jako kontinuální proces adaptace
Důležité, co umožňuje jedinci tento proces adaptace realizovat
Modifikovatelnost
Schopnost jedince přizpůsobovat se prostředí, ve kterém žije (především v sociálním a kulturním smyslu, ne jen ve fyzickém)
Otevřenost procesům ve prospěch zrání a vývoje
Zásadní roli hrají sociální faktory a procesy učení
Geneze psychiky
Sociální a kulturní – v rámci procesů učení v interakcích s druhými lidmi a se symbolickými nástroji
Osvojování materiálu, který je plodem lidských dějin, činnosti lidstva a je uložený v nástrojích, technikách, pojmech a významech
Periodizace vývoje psychiky
Postaveno na popisu vývoje nějakého aspektu psychiky
Kognitivní vývoj (Piaget, Vygotský)
Vývoj osobnosti (Freud)
Sociální vývoj
Vychází z věku (Levinson)
Vychází z jiných charakteristik (Kohlberg – morálka, Erikson – ego)
Umožňuje přehlednou strukturaci, nastiňují cesty vývoje, ale neměli bychom je chápat jako definitivní a neměnné – jsou orientačním rámcem
Vývoj jedince ovlivňují:
Dispozice jedince a prostředí
Významní druzí – sociální interakce
Psych. nástroje – kultura a jazyk (zhuštěná zkušenost předchozích generací)
PERIODIZACE VÝVOJE
Periodizováno podle věku – v jednotlivých obdobích má jedinec dané úkoly
Jednotlivá období:
Novorozenec
Kojenec – do 1. roku
Batole – 1-3 roky
Předškolní věk – 3-6 let
Mladší školní věk
Adolescence
Začátek dospělosti
Dospělost mladá, střední a pozdní
Stáří a dlouhověkost
DETERMINACE PSYCH. VÝVOJE – TEORIE:
Empiristické teorie
Člověk se učí ze zkušenosti
Dítě jako tabula rasa
J. Watson, B. F. Skinner, A. Bandura
Nativistické teorie
Vývoj se opírá o vnitřní procesy zrání, o vnitřní (bio a genetické) dispozice a vývojové plány
Racionalistické (růstové)
Dítě je přirozeně dobré a je třeba jej nechat volně růst za příznivých podmínek
J. A. Komenský, J.-J. Rousseau, A. Gessel – psychický vývoj jako růst, který vede ke změnám funkce a formy podle daných fází
Přesah do psychoterapie: A. Maslow – lidé mají být sami sebou