Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie_celozivotniho_vyvoje

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (873.56 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Klíčové sledovat vliv významných druhých, lidských společností a vliv institucí

  • Vývoj jedince od školního věku je především otázkou interakce jedince (biologické vybavenosti) a sociálního prostoru (sociokulturního), ve kterém se pohybuje

  • Krize

    • Ve VP není vnímána negativně

    • Je šancí pro rozkrytí vývojového potenciálu

    • Z řeckého krisis = doba rozhodování

    • V psych. odkazuje na stav nerovnováhy způsobený změnou životních podmínek, úkolů nebo okolností

    • Vždy mobilizuje adaptační mechanismy a strategie

    • Fáze krize: dezintegrace, maladaptivní reaktivita, adaptivní chování, integrační fáze1

    • Typy krizí: vývojové krize, tranzitorní (doprovázeny přirozenými a očekávatelnými životními změnami), vztahové, pracovní, …

  • Adaptabilita

    • Vývoj jako kontinuální proces adaptace

    • Důležité, co umožňuje jedinci tento proces adaptace realizovat

  • Modifikovatelnost

    • Schopnost jedince přizpůsobovat se prostředí, ve kterém žije (především v sociálním a kulturním smyslu, ne jen ve fyzickém)

    • Otevřenost procesům ve prospěch zrání a vývoje

    • Zásadní roli hrají sociální faktory a procesy učení

  • Geneze psychiky

    • Sociální a kulturní – v rámci procesů učení v interakcích s druhými lidmi a se symbolickými nástroji

    • Osvojování materiálu, který je plodem lidských dějin, činnosti lidstva a je uložený v nástrojích, technikách, pojmech a významech

    • Periodizace vývoje psychiky

      • Postaveno na popisu vývoje nějakého aspektu psychiky

        • Kognitivní vývoj (Piaget, Vygotský)

        • Vývoj osobnosti (Freud)

        • Sociální vývoj

          • Vychází z věku (Levinson)

          • Vychází z jiných charakteristik (Kohlberg – morálka, Erikson – ego)

      • Umožňuje přehlednou strukturaci, nastiňují cesty vývoje, ale neměli bychom je chápat jako definitivní a neměnné – jsou orientačním rámcem

  • Vývoj jedince ovlivňují:

    1. Dispozice jedince a prostředí

    2. Významní druzí – sociální interakce

    3. Psych. nástroje – kultura a jazyk (zhuštěná zkušenost předchozích generací)

    • PERIODIZACE VÝVOJE

      • Periodizováno podle věku – v jednotlivých obdobích má jedinec dané úkoly

      • Jednotlivá období:

        • Novorozenec

        • Kojenec – do 1. roku

        • Batole – 1-3 roky

        • Předškolní věk – 3-6 let

        • Mladší školní věk

        • Adolescence

        • Začátek dospělosti

        • Dospělost mladá, střední a pozdní

        • Stáří a dlouhověkost

    • DETERMINACE PSYCH. VÝVOJE – TEORIE:

      • Empiristické teorie

        • Člověk se učí ze zkušenosti

        • Dítě jako tabula rasa

        • J. Watson, B. F. Skinner, A. Bandura

      • Nativistické teorie

        • Vývoj se opírá o vnitřní procesy zrání, o vnitřní (bio a genetické) dispozice a vývojové plány

        • Racionalistické (růstové)

          • Dítě je přirozeně dobré a je třeba jej nechat volně růst za příznivých podmínek

          • J. A. Komenský, J.-J. Rousseau, A. Gessel – psychický vývoj jako růst, který vede ke změnám funkce a formy podle daných fází

          • Přesah do psychoterapie: A. Maslow – lidé mají být sami sebou

    Témata, do kterých materiál patří