Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie_celozivotniho_vyvoje

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (873.56 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Dříve se předpokládalo, že si dítě sebe samo uvědomuje ve chvíli, kdy o sobě nehovoří v první osobě X experimenty

  • Jak se dítě vnímá po fyzické stránce?

    • Již novorozenci reagují na dotek vlastního těla hledacím reflexem méně než na dotek někoho cizího

    • Kojenci se učí tělo odlišit od okolí prostřednictvím fyzického objevování -> jak uchopí sebe sama jako mentální konstrukt?

    • Diskuse, zda si dítě uvědomuje sebe sama do 18. měsíce

    • Lakmusový test sebeuvědomování (Litmus Test of Self-Awareness)

      • Děti ve věku 6-24 měsíců

      • Dítěti se namaluje skvrna na těle a nastaví se jim zrcadlo -> děti mezi 20-24 měsíci se snaží skvrnu smazat, ostatní nejsou schopny rozpoznání a sebeuvědomění

  • Vývoj sebeuvědomování a sebepojetí

    • Probíhá od malička a postupně

    • Dříve si vědci mysleli, že probíhá náhle v adolescenci

    • Probíhá prostřednictvím introspekce, sebereflexe, konfrontace s druhými, kulturními vlivy, normami, hodnotami, vlastními zkušenostmi, …

    • Při pozitivním přijetí druhými se vyvíjí pozitivní vztah k sobě

    • V rámci vývoje se učíme přijímat očekávané sociální role a normy

    • Učíme se být konformní a zároveň prosazovat a zdůrazňovat vlastní jedinečnost

  • Vliv temperamentu

    • Z velké části vrozený

    • Silně ovlivňuje zákl. psych. vlastnosti

    • Nepředurčuje, jak se člověku bude v životě dařit

    • 3 roky – vyprofilování temperamentu -> krystalizace osobnosti

      • Převládá konkrétní myšlení -> popisuje sebe sama v konkrétních kategoriích (já jsem Amálka, bydlím v Praze)

    • Jedna z domén temperamentu – sebekontrola -> Stanfordský marschmallow test (Walter Mischel)

  • Vývoj v předškolním věku

    • Díky schopnosti rozlišení sebe sama od ostatních se vyvíjí další sociální dovednosti – dělení se s druhými, schopnost druhé oklamat a lhát

    • Myšlení konkrétní => sebepojetí konkrétní – svoje já zařazuje do konkrétních kategorií („Jsem Amálka, jsem holčička, umím malovat kolečka.“)

    • Nerozvinutá introspekce

      • Nedokážou hovořit o svých vnitřních pohnutkách nebo si uvědomovat vnitřní svět

      • Náznaky – Myslím na to… Cítím se…

      • Pro introspekci a sebepojetí potřebují instruktáž, návodné otázky

    • Neumí oddělit podstatné od nepodstatného

    • Typická nekritičnost vůči sobě, pocit omnipotence2

  • Školní věk

    • posun myšlení, „posudky“ ostatních, introspekce -> komplexnější, diferencovanější hodnocení sebe sama

    • Osobnost je relativně stabilní – v některých obdobích více, než v jiných

    • 6 let – dá se zhodnotit svědomitost (u 3-4 letých méně spolehlivě hodnotitelná) -> významně ovlivňuje školní výsledky

    • Děti mladší 7-8 let nedokážou k ovlivnění chování využít sebereflexi, řeknou, na co myslí

    • Mezi 7-12 rokem se schopnost introspekce rozvíjí -> v adolescenci introspekce využívána k plánování vlastního chování a aktivit

    • Na sebepojetí má vliv rodina i škola

      • Hodnocení, se kterým se dítě setkává

  • Témata, do kterých materiál patří