Psychologie_celozivotniho_vyvoje
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Dříve se předpokládalo, že si dítě sebe samo uvědomuje ve chvíli, kdy o sobě nehovoří v první osobě X experimenty
Jak se dítě vnímá po fyzické stránce?
Již novorozenci reagují na dotek vlastního těla hledacím reflexem méně než na dotek někoho cizího
Kojenci se učí tělo odlišit od okolí prostřednictvím fyzického objevování -> jak uchopí sebe sama jako mentální konstrukt?
Diskuse, zda si dítě uvědomuje sebe sama do 18. měsíce
Lakmusový test sebeuvědomování (Litmus Test of Self-Awareness)
Děti ve věku 6-24 měsíců
Dítěti se namaluje skvrna na těle a nastaví se jim zrcadlo -> děti mezi 20-24 měsíci se snaží skvrnu smazat, ostatní nejsou schopny rozpoznání a sebeuvědomění
Vývoj sebeuvědomování a sebepojetí
Probíhá od malička a postupně
Dříve si vědci mysleli, že probíhá náhle v adolescenci
Probíhá prostřednictvím introspekce, sebereflexe, konfrontace s druhými, kulturními vlivy, normami, hodnotami, vlastními zkušenostmi, …
Při pozitivním přijetí druhými se vyvíjí pozitivní vztah k sobě
V rámci vývoje se učíme přijímat očekávané sociální role a normy
Učíme se být konformní a zároveň prosazovat a zdůrazňovat vlastní jedinečnost
Vliv temperamentu
Z velké části vrozený
Silně ovlivňuje zákl. psych. vlastnosti
Nepředurčuje, jak se člověku bude v životě dařit
3 roky – vyprofilování temperamentu -> krystalizace osobnosti
Převládá konkrétní myšlení -> popisuje sebe sama v konkrétních kategoriích (já jsem Amálka, bydlím v Praze)
Jedna z domén temperamentu – sebekontrola -> Stanfordský marschmallow test (Walter Mischel)
Vývoj v předškolním věku
Díky schopnosti rozlišení sebe sama od ostatních se vyvíjí další sociální dovednosti – dělení se s druhými, schopnost druhé oklamat a lhát
Myšlení konkrétní => sebepojetí konkrétní – svoje já zařazuje do konkrétních kategorií („Jsem Amálka, jsem holčička, umím malovat kolečka.“)
Nerozvinutá introspekce
Nedokážou hovořit o svých vnitřních pohnutkách nebo si uvědomovat vnitřní svět
Náznaky – Myslím na to… Cítím se…
Pro introspekci a sebepojetí potřebují instruktáž, návodné otázky
Neumí oddělit podstatné od nepodstatného
Typická nekritičnost vůči sobě, pocit omnipotence2
Školní věk
posun myšlení, „posudky“ ostatních, introspekce -> komplexnější, diferencovanější hodnocení sebe sama
Osobnost je relativně stabilní – v některých obdobích více, než v jiných
6 let – dá se zhodnotit svědomitost (u 3-4 letých méně spolehlivě hodnotitelná) -> významně ovlivňuje školní výsledky
Děti mladší 7-8 let nedokážou k ovlivnění chování využít sebereflexi, řeknou, na co myslí
Mezi 7-12 rokem se schopnost introspekce rozvíjí -> v adolescenci introspekce využívána k plánování vlastního chování a aktivit
Na sebepojetí má vliv rodina i škola
Hodnocení, se kterým se dítě setkává