Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie_celozivotniho_vyvoje

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (873.56 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Zraková gnoze – velikost, barva tvar (najdi červený trojúhelník)

  • Rozumové schopnosti

  • Jemná motorika

  • Lateralita

  • V řeči – artikulace, slovní zásoba (nebývá častým důvodem)

  • Nejnovější výzkumy:

    • Klíčové – postavení jazykových schopností

    • Zrakové vnímání pouze vstupní úrovní zpracování -> jazykové zpracování na mnoha úrovních

    • Fonematické uvědomování

      • Klíčová role

      • Jazyková fonematická dovednost

      • Chápání dítěte, že slovo má kromě významu i zvukovou formu

        • Co je pes?

          • 3leté dítě – Je to náš Alík./Dělá baf baf.

          • 6leté – Je to pejsek a slovo, co má 3 písmena.

        • Je delší had, nebo žížala?

          • 3leté dítě – Had. (je to delší zvíře)

          • 6leté dítě – Žížala.

      • Uvědomuje si hláskovou strukturu slov

      • Identifikace hlásek ve slově ve správném pořadí

      • Hlásková analýza a syntéza

      • Schopnost spočítat hlásky

      • Vědomá manipulace s hláskami – odebírání, přidávání, záměna, vynechávání

  • Předpoklady vývoje čtení a psaní

    • Tři klíčové komponenty – triáda pro gramotnost

      1. Znalost písmen abecedy – rozpoznání písmena

      2. Rychlé jmenování (rapid naming – RAN) – rychlé vybavení si zvuku v mém fonologickém systému, které k písmenu patří

      3. Fonematické uvědomování – vědomá manipulace s jednotlivými fonémy (spojení fonémů dohromady)

      • Naučit se číst a psát vyžaduje metajazykovou znalost (fonematické povědomí) a porozumění alfabetickému principu (souvislost fonému a grafému)

    • Porozumění – jednoduchý model čtení (The simple view of reading)

  • ČTENÍ

    • Dovednost, kterou si osvojujeme

    • Nejedná se o autonomní kognitivní proces

    • Vztah čteného a mluveného jazyka

      • Čtení navazuje na znalost mluveného jazyka

      • Mluvený jazyk předchází čtení

      • Písmeno je zástupcem fonému

      • Čtení nevyžaduje osvojení si nového komunikačního kódu, ale učí se nový způsob, jak zaznamenat kód již známý

    • Vývojový gradient (Kucharská a kol. 2015)

      • Počáteční čtení – zvládnutí techniky čtení:

        • Rychlost a přesnost čtení

        • Čtení jednoduchých slov nebo jednoduchých či krátkých vět (slabikáře)

        • Nemusí příliš rozumět tomu, co čte

      • Gradient rychlosti a přesnosti čtení

        • 1. třída: v pololetí cca 13 slov za 1 minutu, na konci cca 40slov/min

        • 2. třída: cca 60 slov za minutu, na konci 70

        • 3. třída: 88 slova /min na konci cca 90 slov

        • 4. třída 90 slov za minutu; na konci cca 100 slov/minutu

      • Postupně se výuka zaměřuje na podporu rozvoje porozumění čtenému (od druhého ročníku)

    • Jak se děti učí číst

      • Náhodné asociace mezi psaným slovem a jeho výslovností

      • Postupně si uvědomují systematický vztah mezi sekvencemi písmen ve slovech a zvuky, který písmena představují

      • Pravděpodobně zprvu uplatňují lexikální – vědí, jak vypadají některá slova zapsaná – a až postupně fonologickou cestu – přečtu každé písmenko a pak to spojím do slov

      • Postupně je čtení méně namáhavé a rychlejší

  • Témata, do kterých materiál patří