Psychologie_celozivotniho_vyvoje
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Zraková gnoze – velikost, barva tvar (najdi červený trojúhelník)
Rozumové schopnosti
Jemná motorika
Lateralita
V řeči – artikulace, slovní zásoba (nebývá častým důvodem)
Nejnovější výzkumy:
Klíčové – postavení jazykových schopností
Zrakové vnímání pouze vstupní úrovní zpracování -> jazykové zpracování na mnoha úrovních
Fonematické uvědomování
Klíčová role
Jazyková fonematická dovednost
Chápání dítěte, že slovo má kromě významu i zvukovou formu
Co je pes?
3leté dítě – Je to náš Alík./Dělá baf baf.
6leté – Je to pejsek a slovo, co má 3 písmena.
Je delší had, nebo žížala?
3leté dítě – Had. (je to delší zvíře)
6leté dítě – Žížala.
Uvědomuje si hláskovou strukturu slov
Identifikace hlásek ve slově ve správném pořadí
Hlásková analýza a syntéza
Schopnost spočítat hlásky
Vědomá manipulace s hláskami – odebírání, přidávání, záměna, vynechávání
Předpoklady vývoje čtení a psaní
Tři klíčové komponenty – triáda pro gramotnost
Znalost písmen abecedy – rozpoznání písmena
Rychlé jmenování (rapid naming – RAN) – rychlé vybavení si zvuku v mém fonologickém systému, které k písmenu patří
Fonematické uvědomování – vědomá manipulace s jednotlivými fonémy (spojení fonémů dohromady)
Naučit se číst a psát vyžaduje metajazykovou znalost (fonematické povědomí) a porozumění alfabetickému principu (souvislost fonému a grafému)
Porozumění – jednoduchý model čtení (The simple view of reading)
ČTENÍ
Dovednost, kterou si osvojujeme
Nejedná se o autonomní kognitivní proces
Vztah čteného a mluveného jazyka
Čtení navazuje na znalost mluveného jazyka
Mluvený jazyk předchází čtení
Písmeno je zástupcem fonému
Čtení nevyžaduje osvojení si nového komunikačního kódu, ale učí se nový způsob, jak zaznamenat kód již známý
Vývojový gradient (Kucharská a kol. 2015)
Počáteční čtení – zvládnutí techniky čtení:
Rychlost a přesnost čtení
Čtení jednoduchých slov nebo jednoduchých či krátkých vět (slabikáře)
Nemusí příliš rozumět tomu, co čte
Gradient rychlosti a přesnosti čtení
1. třída: v pololetí cca 13 slov za 1 minutu, na konci cca 40slov/min
2. třída: cca 60 slov za minutu, na konci 70
3. třída: 88 slova /min na konci cca 90 slov
4. třída 90 slov za minutu; na konci cca 100 slov/minutu
Postupně se výuka zaměřuje na podporu rozvoje porozumění čtenému (od druhého ročníku)
Jak se děti učí číst
Náhodné asociace mezi psaným slovem a jeho výslovností
Postupně si uvědomují systematický vztah mezi sekvencemi písmen ve slovech a zvuky, který písmena představují
Pravděpodobně zprvu uplatňují lexikální – vědí, jak vypadají některá slova zapsaná – a až postupně fonologickou cestu – přečtu každé písmenko a pak to spojím do slov
Postupně je čtení méně namáhavé a rychlejší