Psychologie_celozivotniho_vyvoje
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Dynamika vztahů ve třídě:
Významný faktor z hlediska emocionálního klimatu
Lze zkoumat – sociometrie (SORAD)
Vztahy s rodiči
Postupný proces odpoutávání
Potřeba rodiče:
Pozornost
Výchovná podpora
Povzbuzování, objasňování a nastavování hranic
Význam společně tráveného času a komunikace
Monitorování aktivit adoslecenta v citlivé atmosféře – prostor pro soukromí a svobodu
Období moratoria
Prostor mezi dětstvím a dospělostí
Rozvoj morálky (osvojenou z dětství) a etiky (nové zkušenosti a kognitivní perspektivy)
Prodlužování moratoria – studium, gap year
FYZICKÉ ZMĚNY A TĚLOVÉ SCHÉMA
Tělové schéma – mentální představa o svém těle, jak se v něm cítí, jaký k němu má vztah
Pubertální spurt – jedinec naroste o cca 20 % celkové výšky
Období druhé vytáhlosti
9-14 cm ročně
Zhoršení motorické koordinace, vyšší unavitelnost
Vyšší silová výkonost
Kolem 14ti let druhý chrup
Pohlavní hormony umožňují pohlavní zrání
Tělové schéma má vliv na vývoj identity
Součást prezentace osobnosti
Vzhled může být chápán jako prostředek sociální akceptace a prestiže
Rozvoj mentální anorexie nejčastěji mezi 13. a 16. rokem
U chlapců riziko bigarexie a svalové dysmorfie
…
Médii jsou prezentovány nedostižné ideální vzory postavy -> vliv na vlastní tělesné schéma a sebepojetí
První navazování partnerských vztahů
Hormonální změny, společenské aktivity => první lásky a erotické zkušenosti
Vášeň, experimentování, promiskuita
Menší důvěrnost a intimita a nejmenší závazek
Dospívající by měl být veden k navázání sexuálního styku až po navázání monogamního párového vztahu
Počátek sexuální aktivity souvisí:
Se sebepojetím
S rodinným zázemím – rozvod v rodině, zanedbání péče, …
S osobnostní zralostí
S religiozitou
A dalšími.
Rizikové – záměna sexuality a erotiky
Souhlas se sexem i přes chybějící intimitu, protože se bojí, že po nesouhlasu se vztah rozpadne
Může mít negativní dopad v oblasti duševního zdraví
Vývoj morálního myšlení
Idealismus, zájem o morální principy
Zapojování do občanských aktivit, protestních akcí apod.
Často se dostávají do střetu s realitou – nedostatek životních zkušeností a nadhledu
V případě traumatizující události, která sebere ideály (např. rozvod rodičů, násilí apod.) -> emoční zklamání -> ideály nevzniknou -> přesvědčení, že v jimi vnímaném nespravedlivém světě je nutné starat se hlavně sám o sebe a svoje potřeby
Vysvětlování následků a výchova k empatii v rámci výchovy pomáhají utvářet morálně zralé jedince
Adolescence jako období příležitostí a rizik
Velká část adolescentů se zapojuje do rizikového chování, pouze u 3-5 % z nich přetrvává do dospělosti
Důvod: rozdílná resilience – nižší u těch, u kterých rizikové chování přetrvává