Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie_celozivotniho_vyvoje

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (873.56 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Dynamika vztahů ve třídě:

    • Významný faktor z hlediska emocionálního klimatu

    • Lze zkoumat – sociometrie (SORAD)

  • Vztahy s rodiči

    • Postupný proces odpoutávání

    • Potřeba rodiče:

      • Pozornost

      • Výchovná podpora

      • Povzbuzování, objasňování a nastavování hranic

      • Význam společně tráveného času a komunikace

      • Monitorování aktivit adoslecenta v citlivé atmosféře – prostor pro soukromí a svobodu

  • Období moratoria

    • Prostor mezi dětstvím a dospělostí

    • Rozvoj morálky (osvojenou z dětství) a etiky (nové zkušenosti a kognitivní perspektivy)

    • Prodlužování moratoria – studium, gap year

  • FYZICKÉ ZMĚNY A TĚLOVÉ SCHÉMA

    • Tělové schéma – mentální představa o svém těle, jak se v něm cítí, jaký k němu má vztah

    • Pubertální spurt – jedinec naroste o cca 20 % celkové výšky

      • Období druhé vytáhlosti

      • 9-14 cm ročně

      • Zhoršení motorické koordinace, vyšší unavitelnost

      • Vyšší silová výkonost

      • Kolem 14ti let druhý chrup

    • Pohlavní hormony umožňují pohlavní zrání

    • Tělové schéma má vliv na vývoj identity

      • Součást prezentace osobnosti

      • Vzhled může být chápán jako prostředek sociální akceptace a prestiže

      • Rozvoj mentální anorexie nejčastěji mezi 13. a 16. rokem

      • U chlapců riziko bigarexie a svalové dysmorfie

    • Médii jsou prezentovány nedostižné ideální vzory postavy -> vliv na vlastní tělesné schéma a sebepojetí

  • První navazování partnerských vztahů

    • Hormonální změny, společenské aktivity => první lásky a erotické zkušenosti

    • Vášeň, experimentování, promiskuita

    • Menší důvěrnost a intimita a nejmenší závazek

    • Dospívající by měl být veden k navázání sexuálního styku až po navázání monogamního párového vztahu

    • Počátek sexuální aktivity souvisí:

      • Se sebepojetím

      • S rodinným zázemím – rozvod v rodině, zanedbání péče, …

      • S osobnostní zralostí

      • S religiozitou

      • A dalšími.

    • Rizikové – záměna sexuality a erotiky

      • Souhlas se sexem i přes chybějící intimitu, protože se bojí, že po nesouhlasu se vztah rozpadne

      • Může mít negativní dopad v oblasti duševního zdraví

  • Vývoj morálního myšlení

    • Idealismus, zájem o morální principy

    • Zapojování do občanských aktivit, protestních akcí apod.

    • Často se dostávají do střetu s realitou – nedostatek životních zkušeností a nadhledu

    • V případě traumatizující události, která sebere ideály (např. rozvod rodičů, násilí apod.) -> emoční zklamání -> ideály nevzniknou -> přesvědčení, že v jimi vnímaném nespravedlivém světě je nutné starat se hlavně sám o sebe a svoje potřeby

    • Vysvětlování následků a výchova k empatii v rámci výchovy pomáhají utvářet morálně zralé jedince

  • Adolescence jako období příležitostí a rizik

    • Velká část adolescentů se zapojuje do rizikového chování, pouze u 3-5 % z nich přetrvává do dospělosti

    • Důvod: rozdílná resilience – nižší u těch, u kterých rizikové chování přetrvává

  • Témata, do kterých materiál patří