Psychologie_celozivotniho_vyvoje
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Erikson
Intimita vs. izolace
Zakotvení v profesi
Uspořádání mezilidských vztahů
Schopnost pracovat na vztahu
Odvaha naplno se angažovat v intimním vztahu (např. ochota sdílet skryté myšlenky a pocity)
Generativita vs. stagnace
Těžiště mimo sebe sama – péče o potomstvo, péče o něco, co člověk vytvořil a za co převzal odpovědnost
Pokud tato odvaha není, může dojít ke stagnaci
Kognitivní funkce
Abstraktní myšlení
Rozvíjí se již v adolescenci
Nyní obohaceno o zkušensoti, je integrativnější
Postformální myšlení
Kontextuální relativismus, akceptace jiných názorů, akceptace změny a kompromisu
Aceptace nejednoznačnosti příčin, povahy a řešení problémů (ne již tak radikální jako v adolescencí)
Akceptace protikladů – např. existence špatných i dobrých vlastností u jednoho člověka
Rozvoj metakognice – uvědomování si svých limitů, větší sebekritičnost
Fluidní inteligence v tomto období rozvinutější
Krystalická inteligence se postupně rozvíjí v závislosti na vnějších vlivech (učení, zkušenosti, …)
Sociální život
Postupně se největším těžištěm stává partnerský vztah
1. rok – romantický rok
Mohou se objevovat známky nesouladu, signály, které mohou vztah narušovat (cca ½ roku)
2. rok – rok realismu
Uvažování o společné budoucnosti
Sňatek – největší závazek
Single život
Nechtějí se zříct své svobody (času, koníčků, …), případně se jim nedaří partnera najít
Po delší době osamění nastupuje touha po vztahu
Výzva – člověk bez partnera se v kontaktu s přáteli necítil ukřivděn, osamocen
Emoční vývoj
Stabilizace, relativně vyrovnanější citové ladění
Diferenciace emočních prožitků a reakci
Roste schopnost regulovat emoce
Zvládání emocí je umožněno emoční sdílností, která v následujícím období klesá
Roste přívětivost – vlivem zkušeností
Emoční gramotnost
Člověk se ve svých emocích lépe orientuje (ale nikdy nedosáhne plného porozumění)
Usnadňuje zvládání emočních zátěží
Příčiny a projevy krize
Nepřipravenost na roli dospělého – necítí se atraktivní, kompetentní k povinnostem dospělého
Nestabilizovaný vztah s rodiči – komplikuje stabilitu jiných vztahů, přílišná závislost, konflikty
Nejistota – ohledně dosavadní úspěšnosti v životě, partnerských vztazích, …
Nespokojenost se sociálními vztahy (včetně intimních)
Nostalgie po bezstarostnosti
Existenční nespokojenost – obavy, strach ze ztráty práce, obtíže s hledáním zaměstnání
STŘEDNÍ DOSPĚLOST
Nejdelší vývojové období
Nejasně ohraničen
Zahrnuje řadu změn v různých oblastech – psychologických, sociálních i biologických
Změny sociálních rolí – rodina, práce, akademické prostředí, ekonomický status
Učí nastupující generace
Chystání se do důchodu
Vrchol tvůrčích schopností
Řada fyziologických změn – vrásky, menopauza, slábnutí fyziologických funkcí, změny na buněčné úrovni
Slábnou fyziologické funkce – první projevy stárnutí (strach ze stárnutí)
Objevují se nemoci a začíná úmrtnost v okolí – významnější setkávání se se smrtí
Obrat k sobě – zevnitř nebo z vnějšku
Audit toho, co člověk prožil, jak žije a zda je spokojený
Změna perspektivy – největší expert na svůj život