Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie_celozivotniho_vyvoje

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (873.56 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Erikson

    • Intimita vs. izolace

      • Zakotvení v profesi

      • Uspořádání mezilidských vztahů

      • Schopnost pracovat na vztahu

      • Odvaha naplno se angažovat v intimním vztahu (např. ochota sdílet skryté myšlenky a pocity)

    • Generativita vs. stagnace

      • Těžiště mimo sebe sama – péče o potomstvo, péče o něco, co člověk vytvořil a za co převzal odpovědnost

      • Pokud tato odvaha není, může dojít ke stagnaci

  • Kognitivní funkce

    • Abstraktní myšlení

      • Rozvíjí se již v adolescenci

      • Nyní obohaceno o zkušensoti, je integrativnější

    • Postformální myšlení

      • Kontextuální relativismus, akceptace jiných názorů, akceptace změny a kompromisu

      • Aceptace nejednoznačnosti příčin, povahy a řešení problémů (ne již tak radikální jako v adolescencí)

      • Akceptace protikladů – např. existence špatných i dobrých vlastností u jednoho člověka

      • Rozvoj metakognice – uvědomování si svých limitů, větší sebekritičnost

    • Fluidní inteligence v tomto období rozvinutější

    • Krystalická inteligence se postupně rozvíjí v závislosti na vnějších vlivech (učení, zkušenosti, …)

  • Sociální život

    • Postupně se největším těžištěm stává partnerský vztah

      • 1. rok – romantický rok

        • Mohou se objevovat známky nesouladu, signály, které mohou vztah narušovat (cca ½ roku)

      • 2. rok – rok realismu

        • Uvažování o společné budoucnosti

      • Sňatek – největší závazek

    • Single život

      • Nechtějí se zříct své svobody (času, koníčků, …), případně se jim nedaří partnera najít

      • Po delší době osamění nastupuje touha po vztahu

      • Výzva – člověk bez partnera se v kontaktu s přáteli necítil ukřivděn, osamocen

  • Emoční vývoj

    • Stabilizace, relativně vyrovnanější citové ladění

    • Diferenciace emočních prožitků a reakci

    • Roste schopnost regulovat emoce

      • Zvládání emocí je umožněno emoční sdílností, která v následujícím období klesá

    • Roste přívětivost – vlivem zkušeností

    • Emoční gramotnost

      • Člověk se ve svých emocích lépe orientuje (ale nikdy nedosáhne plného porozumění)

      • Usnadňuje zvládání emočních zátěží

  • Příčiny a projevy krize

    • Nepřipravenost na roli dospělého – necítí se atraktivní, kompetentní k povinnostem dospělého

    • Nestabilizovaný vztah s rodiči – komplikuje stabilitu jiných vztahů, přílišná závislost, konflikty

    • Nejistota – ohledně dosavadní úspěšnosti v životě, partnerských vztazích, …

    • Nespokojenost se sociálními vztahy (včetně intimních)

    • Nostalgie po bezstarostnosti

    • Existenční nespokojenost – obavy, strach ze ztráty práce, obtíže s hledáním zaměstnání

    1. STŘEDNÍ DOSPĚLOST

    • Nejdelší vývojové období

    • Nejasně ohraničen

    • Zahrnuje řadu změn v různých oblastech – psychologických, sociálních i biologických

      • Změny sociálních rolí – rodina, práce, akademické prostředí, ekonomický status

      • Učí nastupující generace

      • Chystání se do důchodu

      • Vrchol tvůrčích schopností

      • Řada fyziologických změn – vrásky, menopauza, slábnutí fyziologických funkcí, změny na buněčné úrovni

      • Slábnou fyziologické funkce – první projevy stárnutí (strach ze stárnutí)

      • Objevují se nemoci a začíná úmrtnost v okolí – významnější setkávání se se smrtí

      • Obrat k sobě – zevnitř nebo z vnějšku

      • Audit toho, co člověk prožil, jak žije a zda je spokojený

      • Změna perspektivy – největší expert na svůj život

    Témata, do kterých materiál patří