Psychologie_celozivotniho_vyvoje
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Adolescentní odolnost – podílí se na ní tyto aspekty:
Úroveň a způsob sebehodnocení
Repertoár a úroveň zvládacích dovedností (coping skills)
Některé osobnostní rysy a dispozice (optimismus, svědomitost)
Objevuje se pojetí smrti finálně a univerzálně
DOSPĚLOST
V kontextu vývojové psychologie:
Věnováno méně pozornosti, než na dětství, dospívání nebo stáří
Nevyskytují se tak turbulentní změny – zpomalen biologických vývoj
Silná heterogenita – dospělost určována spíše vlivem společnosti apod. než biologickými faktory
Znaky dospělosti
Dosažení identity
Úkol adolescence
Zodpovězení otázek, kdo jsem, jaké mám hodnoty, preference, přesvědčení, názory,
Odhad vlastních možností, sebeovládání
Samostatnost – ekonomická, emoční i názorová
Intimita – schopnost navazovat důvěrné reciproční vztahy
Kariéra – vzdělání, osvojení pracovních návyků, smysl
Sociální vztahy – zralé fungování
Vymezení počátku dospělosti
Několik vymezení:
Právní – dosažení plnoletosti
Biologické – fyzická zralost
Psychosociální – psychická a sociální zralost
Daniel Levinson – životní struktura
Obecné schéma života, které reflektuje priority jedince a jeho vztahy s dalšími lidmi i v širší společnosti
Dospělí procházejí opakovaným procesem prvotního budování životní struktury, pak jejím zpochybněním a následnou změnou
Budování životní struktury se střídá s přechodnými fázemi, kdy člověk svá rozhodnutí zpochybňuje (transitorní období)
VYNOŘUJÍCÍ SE DOSPĚLOST (EMERGING ADULTHOOD)
J. J. Arnet
Nové vývojové stadium dospělosti
Cca 18-29 let
Období, které nespadá do mladší dospělosti ani se nejedná o prodlouženou adolescenci
Kritéria pro přechod k dospělosti:
Dříve – vstup do manželství, vstup do práce na plný úvazek, rodičovství -> kritéria sociologická
Nyní – zodpovědnost za vlastní činy, nezávislé rozhodování, finanční nezávislost -> kritéria psychologická
Faktory, které přispěly ke vzniku vynořující se dospělosti
Rostoucí věk, kdy člověk vstupuje do manželství a stává se rodičem
Prodlužující se doba vzdělávání
Změna ženské role
Odlišné vnímání významu a hodnoty přechodu k dospělým rolím
Znaky vynořující se dospělosti
Objevování vlastní identity, zkoušení různých možností
Nestabilita
Zaměřenost na sebe sama
Pocit, že se nachází „někde mezi“
Nesčetné možnosti, přání, příležitosti
RANÁ (MLADÁ) DOSPĚLOST
Na rozvoj osobnosti mají větší vliv sociokulturní faktory než faktory biologické
Člověk se dostává do rozmanitých, nových sociálních situací, ve kterých musí obstát -> obohacení psychosociálního vývoje
Období kritického souběhu životních událostí – rozhodnutí, která člověka mohou ovlivnit po zbytek života
Větší práva, sociální prestiž, povinnosti
Doba otevřených možností a jejich postupného naplňování
Sociální hodnoty
Určují, „jak žít“
Normativní model
Především se týkají přijetí sociálních rolí – kdo jej akceptuje, zda je společností lépe přijímán
Srovnávání s vrstevníky
Sledujeme polevení – nejsou tak striktní, jako dříve