Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie_celozivotniho_vyvoje

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (873.56 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Adolescentní odolnost – podílí se na ní tyto aspekty:

    • Úroveň a způsob sebehodnocení

    • Repertoár a úroveň zvládacích dovedností (coping skills)

    • Některé osobnostní rysy a dispozice (optimismus, svědomitost)

  • Objevuje se pojetí smrti finálně a univerzálně

  • DOSPĚLOST

    • V kontextu vývojové psychologie:

      • Věnováno méně pozornosti, než na dětství, dospívání nebo stáří

      • Nevyskytují se tak turbulentní změny – zpomalen biologických vývoj

      • Silná heterogenita – dospělost určována spíše vlivem společnosti apod. než biologickými faktory

    • Znaky dospělosti

      • Dosažení identity

        • Úkol adolescence

        • Zodpovězení otázek, kdo jsem, jaké mám hodnoty, preference, přesvědčení, názory,

        • Odhad vlastních možností, sebeovládání

      • Samostatnost – ekonomická, emoční i názorová

      • Intimita – schopnost navazovat důvěrné reciproční vztahy

      • Kariéra – vzdělání, osvojení pracovních návyků, smysl

      • Sociální vztahy – zralé fungování

    • Vymezení počátku dospělosti

      • Několik vymezení:

        • Právní – dosažení plnoletosti

        • Biologické – fyzická zralost

        • Psychosociální – psychická a sociální zralost

      • Daniel Levinson – životní struktura

        • Obecné schéma života, které reflektuje priority jedince a jeho vztahy s dalšími lidmi i v širší společnosti

        • Dospělí procházejí opakovaným procesem prvotního budování životní struktury, pak jejím zpochybněním a následnou změnou

        • Budování životní struktury se střídá s přechodnými fázemi, kdy člověk svá rozhodnutí zpochybňuje (transitorní období)

      1. VYNOŘUJÍCÍ SE DOSPĚLOST (EMERGING ADULTHOOD)

      • J. J. Arnet

      • Nové vývojové stadium dospělosti

      • Cca 18-29 let

      • Období, které nespadá do mladší dospělosti ani se nejedná o prodlouženou adolescenci

      • Kritéria pro přechod k dospělosti:

        • Dříve – vstup do manželství, vstup do práce na plný úvazek, rodičovství -> kritéria sociologická

        • Nyní – zodpovědnost za vlastní činy, nezávislé rozhodování, finanční nezávislost -> kritéria psychologická

      • Faktory, které přispěly ke vzniku vynořující se dospělosti

        • Rostoucí věk, kdy člověk vstupuje do manželství a stává se rodičem

        • Prodlužující se doba vzdělávání

        • Změna ženské role

        • Odlišné vnímání významu a hodnoty přechodu k dospělým rolím

      • Znaky vynořující se dospělosti

        • Objevování vlastní identity, zkoušení různých možností

        • Nestabilita

        • Zaměřenost na sebe sama

        • Pocit, že se nachází „někde mezi“

        • Nesčetné možnosti, přání, příležitosti

      1. RANÁ (MLADÁ) DOSPĚLOST

      • Na rozvoj osobnosti mají větší vliv sociokulturní faktory než faktory biologické

      • Člověk se dostává do rozmanitých, nových sociálních situací, ve kterých musí obstát -> obohacení psychosociálního vývoje

      • Období kritického souběhu životních událostí – rozhodnutí, která člověka mohou ovlivnit po zbytek života

      • Větší práva, sociální prestiž, povinnosti

      • Doba otevřených možností a jejich postupného naplňování

      • Sociální hodnoty

        • Určují, „jak žít“

        • Normativní model

        • Především se týkají přijetí sociálních rolí – kdo jej akceptuje, zda je společností lépe přijímán

        • Srovnávání s vrstevníky

        • Sledujeme polevení – nejsou tak striktní, jako dříve

    Témata, do kterých materiál patří