Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie_celozivotniho_vyvoje

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (873.56 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • PSANÍ

    • Objevné psaní

      • Začíná velice brzy

      • První pokusy dítěte zapisovat mluvenou řeč

      • Klikyháky

      • Uvědomuje si vztah mezi mluvenou a psanou řečí

      • Odliší v knížce text a obrázek

      • Nechápou, že text reprezentuje slova mluvené řeči, ale spojují si ho s významem (had X žížala)

    • Formalizované psaní

      • Základ: porozumění alfabetickému principu – jednotlivé hlásky jsou zastoupeny jednotlivými písmeny

      • Grafémovo-fonémová korespondence

        • Nutná k pochopení alfabetickému principu

        • Seznámení se se zákl. pravidly zápisu v jazyce

        • Posun od „píšu, jak slyším“ (objedvat) k psaní se zahrnutím otrografických pravidel

    • Počáteční psaní – vývojový gradient

      • 1. stupeň – krasopis

        • Spíše tiskací – jednodušší + aktivuje se úplně jiná část mozku, než u psacího písma -> 1. třída – rozšíření o psací tvary

        • Postupné spojování jednotlivých písmen do slov

        • Vázané psaní zpomaluje motorický proces -> dává prostor pro analýzu slyšeného slova na hlásky

      • Zbytek školní docházky na ZŠ – proces integrace a postupné osvojování pravopisných pravidel

  • Vývojový vztah čtení a psaní:

    • to, jak dobře děti pojmenovávají písmena a jak přesně přiřazují fonémům písmena, určuje kvalitu čtení i psaní na konci první a na začátku druhé třídy

    • V dalších ročnících se již čtení vyvíjí víceméně nezávisle na psaní (význam dalších jazykových schopností)

    1. KOGNITIVNÍ VÝVOJ (SE ZAMĚŘENÍM NA PIAGETOVU TEORII)

  • Vývoj založen na procesech asimilace a akomodace (viz Vývojová psychologie, ZS 21)

  • Periodizace kognitivního vývoje dle Piageta

    • Senzomotorické stadium – do 2 let

      • Děleno na další stadia – období reflexů, primární a sekundární kruhové reakce, zvnitřnění schémat, … (viz Vývojová psychologie, ZS 21)

      • Senzory a motorika

      • Stadium nahodilého motorického experimentování -> postupně se přetavuje v záměrné chování, schopnost uvažovat nad cíli

        • Např. chci dudlík – co pro to musím udělat? Je na stole, musím se pro něj natáhnout

      • Začínají chápat jednoduché vztahy mezi objekty

      • Stálost objektu

        • Kolem 8. měsíce

        • Objekty existují i v případě, kdy je dítě nevidí

        • Např. dítě hledá dudlík -> když mu ho schováme pod deku, dítě bez stálosti objektu ho přestane hledat X dítě se stálostí objektů ví, že je stále pod dekou

    • Předoperační stadium – 2-7 let

      • Pomůcka – předoperační = předškolní

      • Dítě není schopné logických myšlenkových operací

      • Myšlení je velmi názorné – zejména zrakové vnímání

      • Centrace – dítě je schopné dívat se pouze na jeden aspekt problému (moje babička je babička, není i tvoje maminka)

      • Egocentrismus – dítě nechápe perspektivu druhé osoby

      • Nechápe fyzikální příčinnost jevů (sluníčko zapadá, abych mohla jít spát)

      • Zaměňuje příčinu za následek

      • Piagetovské experimenty

        • Vizuální prostorový egocentrismus

          • Dítě má za úkol říci, co vidí ze své perspektivy

  • Témata, do kterých materiál patří