Psychologie_celozivotniho_vyvoje
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
PSANÍ
Objevné psaní
Začíná velice brzy
První pokusy dítěte zapisovat mluvenou řeč
Klikyháky
Uvědomuje si vztah mezi mluvenou a psanou řečí
Odliší v knížce text a obrázek
Nechápou, že text reprezentuje slova mluvené řeči, ale spojují si ho s významem (had X žížala)
Formalizované psaní
Základ: porozumění alfabetickému principu – jednotlivé hlásky jsou zastoupeny jednotlivými písmeny
Grafémovo-fonémová korespondence
Nutná k pochopení alfabetickému principu
Seznámení se se zákl. pravidly zápisu v jazyce
Posun od „píšu, jak slyším“ (objedvat) k psaní se zahrnutím otrografických pravidel
Počáteční psaní – vývojový gradient
1. stupeň – krasopis
Spíše tiskací – jednodušší + aktivuje se úplně jiná část mozku, než u psacího písma -> 1. třída – rozšíření o psací tvary
Postupné spojování jednotlivých písmen do slov
Vázané psaní zpomaluje motorický proces -> dává prostor pro analýzu slyšeného slova na hlásky
Zbytek školní docházky na ZŠ – proces integrace a postupné osvojování pravopisných pravidel
Vývojový vztah čtení a psaní:
to, jak dobře děti pojmenovávají písmena a jak přesně přiřazují fonémům písmena, určuje kvalitu čtení i psaní na konci první a na začátku druhé třídy
V dalších ročnících se již čtení vyvíjí víceméně nezávisle na psaní (význam dalších jazykových schopností)
KOGNITIVNÍ VÝVOJ (SE ZAMĚŘENÍM NA PIAGETOVU TEORII)
Vývoj založen na procesech asimilace a akomodace (viz Vývojová psychologie, ZS 21)
Periodizace kognitivního vývoje dle Piageta
Senzomotorické stadium – do 2 let
Děleno na další stadia – období reflexů, primární a sekundární kruhové reakce, zvnitřnění schémat, … (viz Vývojová psychologie, ZS 21)
Senzory a motorika
Stadium nahodilého motorického experimentování -> postupně se přetavuje v záměrné chování, schopnost uvažovat nad cíli
Např. chci dudlík – co pro to musím udělat? Je na stole, musím se pro něj natáhnout
Začínají chápat jednoduché vztahy mezi objekty
Stálost objektu
Kolem 8. měsíce
Objekty existují i v případě, kdy je dítě nevidí
Např. dítě hledá dudlík -> když mu ho schováme pod deku, dítě bez stálosti objektu ho přestane hledat X dítě se stálostí objektů ví, že je stále pod dekou
Předoperační stadium – 2-7 let
Pomůcka – předoperační = předškolní
Dítě není schopné logických myšlenkových operací
Myšlení je velmi názorné – zejména zrakové vnímání
Centrace – dítě je schopné dívat se pouze na jeden aspekt problému (moje babička je babička, není i tvoje maminka)
Egocentrismus – dítě nechápe perspektivu druhé osoby
Nechápe fyzikální příčinnost jevů (sluníčko zapadá, abych mohla jít spát)
Zaměňuje příčinu za následek
Piagetovské experimenty
Vizuální prostorový egocentrismus
Dítě má za úkol říci, co vidí ze své perspektivy