Psychologie_celozivotniho_vyvoje
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK
NÁSTUP ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
ŠKOLNÍ ZRALOST – soubor duševních schopností a dovedností umožňujících dítěti zvládnout nároky docházky do školy
Zahrnuje více oblastí – 3 pilíře: fyzická, socio-emoční a kognitivní zralost
Fyzická zralost
Konstituce postavy – aby uneslo tašku
Nemocnost – pokud je vysoká, je důvodem k odkladu školní docházky
Pokud je malé, bude velmi unavené
Stáří (srpnové děti – automatický odklad)
Sociální kompetence
Schopnost rozlišovat kontakt s blízkou osobou a s cizí osobou – příbuzní X učitelka
Schopnost rozlišit autoritu
Radost z úspěchu, zvládání frustrace a neúspěchu
Zvládání práce ve skupině a hru
Emoční zralost
Kontrola a regulace emocí
Porozumění emocím druhých – přiměřené -> projevuje empatii a soucit
Odolnost vůči zátěži
Dokáže regulovat uspokojení svých momentálních přání
Sebeobslužné dovednosti
Základy hygieny
Zavázání tkaniček, obléknout bundu, …
Oblast jemné motoriky a grafomotoriky
Důležité pro počátek psaní
Jemné dovednosti – rozepínání knoflíků, tkaničky, korálky, …
Správný úchop tužky
Správné sezení u psaní
Různé typy čar
Řeč a komunikační schopnosti
Mělo by umět všechny hlásky, R a Ř se toleruje
Přiměřená slovní zásoba
Reaguje na pokyny
Gramatická struktura jazyka – slovosled, skloňování, časování, …
Dokáže vyprávět příběh
Oblast zrakového vnímání
Rozlišení barev a tvarů
Vnímá komplexní tvary – dokreslování
Vnímání detailů – rozdíly
Oblast sluchového vnímání
Rozeznání zvukových částí
Rozeznání hlásek – rytmická cvičení, vytleskávání slov, …
Rytmizace – básničky, písničky
Oblast paměti a pozornosti
Učení básniček a písniček
Hry s opakováním a přidáváním slov
Samostatné vyprávění
Pozorování – co zmizelo
Zralá vizuální a sluchová paměť
Rozumové schopnosti a myšlení
Pochycené informace – kolik má kočka nohou apod.
Počátky logického usuzování
Orientace v čase a v prostoru – ráno, večer, nahoře, dole
Zobecňuje a vytváří kategorie
Řešení sociálních situací
Oblast matematických představ
Elementární matematické představy – jeden prst = jedno jablíčko
Orientace v číselné řadě do 10
Pozná více a méně
Motivace k učení
Když dítě řekne, že nechce do školy, je to důvod k odkladu
Zájem o školní aktivity apod.
Zralost rodičů
Posuzování školní zralosti
Kdo to posuzuje?
MŠ, rodina, pediatr
Screening v rámci MŠ
Psycholog/speciální pedagog (školské poradenské zařízení)
Kdo o tom rozhoduje? Rodič
Co se sleduje?
Oblast čtení a psaní:
Jiráskův Orientační test školní zralosti – screening
Edfeldtův Reverzní test
Reyova figura
Test obkreslování
Jazykové schopnosti a užívání řeči – modernější přístup:
Fonematické povědomí, slovní zásoba, gramatické kompetence