Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie_celozivotniho_vyvoje

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (873.56 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  1. MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK

    1. NÁSTUP ŠKOLNÍ DOCHÁZKY

  • ŠKOLNÍ ZRALOST – soubor duševních schopností a dovedností umožňujících dítěti zvládnout nároky docházky do školy

  • Zahrnuje více oblastí – 3 pilíře: fyzická, socio-emoční a kognitivní zralost

    • Fyzická zralost

      • Konstituce postavy – aby uneslo tašku

      • Nemocnost – pokud je vysoká, je důvodem k odkladu školní docházky

      • Pokud je malé, bude velmi unavené

      • Stáří (srpnové děti – automatický odklad)

    • Sociální kompetence

      • Schopnost rozlišovat kontakt s blízkou osobou a s cizí osobou – příbuzní X učitelka

      • Schopnost rozlišit autoritu

      • Radost z úspěchu, zvládání frustrace a neúspěchu

      • Zvládání práce ve skupině a hru

    • Emoční zralost

      • Kontrola a regulace emocí

      • Porozumění emocím druhých – přiměřené -> projevuje empatii a soucit

      • Odolnost vůči zátěži

      • Dokáže regulovat uspokojení svých momentálních přání

    • Sebeobslužné dovednosti

      • Základy hygieny

      • Zavázání tkaniček, obléknout bundu, …

    • Oblast jemné motoriky a grafomotoriky

      • Důležité pro počátek psaní

      • Jemné dovednosti – rozepínání knoflíků, tkaničky, korálky, …

      • Správný úchop tužky

      • Správné sezení u psaní

      • Různé typy čar

    • Řeč a komunikační schopnosti

      • Mělo by umět všechny hlásky, R a Ř se toleruje

      • Přiměřená slovní zásoba

      • Reaguje na pokyny

      • Gramatická struktura jazyka – slovosled, skloňování, časování, …

      • Dokáže vyprávět příběh

    • Oblast zrakového vnímání

      • Rozlišení barev a tvarů

      • Vnímá komplexní tvary – dokreslování

      • Vnímání detailů – rozdíly

    • Oblast sluchového vnímání

      • Rozeznání zvukových částí

      • Rozeznání hlásek – rytmická cvičení, vytleskávání slov, …

      • Rytmizace – básničky, písničky

    • Oblast paměti a pozornosti

      • Učení básniček a písniček

      • Hry s opakováním a přidáváním slov

      • Samostatné vyprávění

      • Pozorování – co zmizelo

      • Zralá vizuální a sluchová paměť

    • Rozumové schopnosti a myšlení

      • Pochycené informace – kolik má kočka nohou apod.

      • Počátky logického usuzování

      • Orientace v čase a v prostoru – ráno, večer, nahoře, dole

      • Zobecňuje a vytváří kategorie

      • Řešení sociálních situací

    • Oblast matematických představ

      • Elementární matematické představy – jeden prst = jedno jablíčko

      • Orientace v číselné řadě do 10

      • Pozná více a méně

    • Motivace k učení

      • Když dítě řekne, že nechce do školy, je to důvod k odkladu

      • Zájem o školní aktivity apod.

    • Zralost rodičů

  • Posuzování školní zralosti

    • Kdo to posuzuje?

      • MŠ, rodina, pediatr

      • Screening v rámci MŠ

      • Psycholog/speciální pedagog (školské poradenské zařízení)

    • Kdo o tom rozhoduje? Rodič

    • Co se sleduje?

      • Oblast čtení a psaní:

        • Jiráskův Orientační test školní zralosti – screening

        • Edfeldtův Reverzní test

        • Reyova figura

        • Test obkreslování

      • Jazykové schopnosti a užívání řeči – modernější přístup:

        • Fonematické povědomí, slovní zásoba, gramatické kompetence

Témata, do kterých materiál patří