Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie_celozivotniho_vyvoje

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (873.56 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Iracionalistické (instinktivistické)

    • Psychoanalýza S. Freuda – libido, vývoj jako resocializace

    • Neopsychoanalýza

      • Větší důraz na sociokulturní vlivy

      • Sullivan, Horneyová, Fromm

  • Interakční teorie

    • Systémový přístup – cirkulární kauzalita

    • L. S. Vygotský

      • Psychika jedince má externí povahu – nic není v mysli, co nebylo dříve v interakci

      • Zdůrazňuje proces zprostředkování a zvnitřnění – význam symbolických a psych. nástrojů, které umožňují člověku ovládat jeho kognitivní procesy a rozšiřovat jejich kapacitu

    • J. Piaget – schémata, mechanismy asimilace a akomodace

    • Teorie zpracování informací

      • pokusy o formulace obecných principů kognitivních změn

      • informace – vstup -> transformace informace – zakódování, uložení do paměti -> chování – výstup

    • Systémové a systemické teorie

      • P. Watzlawick – teorie komunikace

      • Systémové uvažování se zpětnovazebným vztahem vs. kauzální uvažování

  • VÝVOJ OSOBNOSTI A IDENTITY

    • OSOBNOST

      • Soubor poměrně trvalých a konzistentních vlastností člověka, které ovlivňují jeho chování, prožívání a myšlení.

      • Vznik osobnosti

        • stojí na 3 zákl. mechanismech:

          • Dědičné

          • Transakční – interakce s prostředím (styl výchovy rodičů může ovlivnit výkonovou motivaci apod.)

          • Stochastické – vlivy náhody (úraz, nemoc, smrt blízkého apod.)

        • Ovlivněn také tím, zda a jak zvládá jedinec svoje vývojové úkoly – navázání vztahů s vrstevníky ve škole apod.)

      • Struktura osobnosti

        • Teorie Big 5 (OCEAN) – 5 zákl. osobnostních faktorů, ve kterých se všichni pohybujeme

    1. Otevřenost (openess) – vnímavost, dychtivost učit se nové informace, chytrost, kreativita, bohatá představivost

    2. Svědomitost (conscientiousness)– zodpovědnost, vytrvalost, pořádnost, neimpulzivnost, spolehlivost, přemýšlení dopředu, velká sebekontrola, výkonová motivace

    3. Extraverze (extraversion) – sociabilita, expresivita, energičnost

    4. Přívětivost (agreeableness) – empatie, laskavost, ochraňování druhých, péče, jemnost, přizpůsobivost

    5. Neuroticismus (neuroticism) – emoční nestabilita, úzkost, zranitelnost, ustrašenost, tenze, nejistota, sociální inhibice

      • Stabilita osobnosti

        • Do 3 let – o stabilitě osobnostních rysů se nedá moc hovořit

        • 35 let – osobnost relativně stabilní, psychosociální zralost

        • 40 let – klesá otevřenost k novým zkušenostem a extraverze, emoční stabilita bez větších změn, stoupá přívětivost a svědomitost

        • 50 let – největší stabilita osobnosti

    • VÝVOJ SEBEUVĚDOMOVÁNÍ A IDENTITY

      • IDENTITA, sebepojetí, self-concept

        • Složitý psych. konstrukt

        • Soubor názorů člověka vztažený k vlastnímu já

        • Odpovídá na otázky, kým jsme, kam patříme apod.

        • Řadíme sem profesní identitu, sexuální orientaci, osobní světonázor, …

      • SEBEUVĚDOMĚNÍ – self-awarness

        • Nutné pro vytvoření TEORIE MYSLI – koncept, naše schopnost porozumět duševním stavům ostatních lidí

    Témata, do kterých materiál patří