Psychologie_celozivotniho_vyvoje
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Teorie pracují s pojmenováním klíčových předpokladů pro rozvoj určitých psych. funkcí a usilují v rámci výzkumu prokazovat sílu a povahu vlivu prostředí na rozvoj psych. funkcí
Vzájemná interakce dědičnosti a prostředí je v průběhu vývoje v různých psych. funkcí značně variabilní
Formy popisu psych. funkcí
Periodizace – nejčastější
Zpravidla se zaměřují na určitý aspekt nebo oblast psych. Vývoje – např. Kognitivní procesy, osobnost, sociální vývoj apod.
Umožňují přehlednou strukturaci a nastiňují cesty vývoje
Nelze je chápat jako definitivní a neměnné, jsou orientačním rámcem
Alternativa – modelování vývojových cest
Model vývoje určité psych. Funkce – dovednosti nebo schopnosti
Větší ekologická validita, přesnější než periodizace z hlediska času i mechanismů katalyzujících vývojové změny
Periodizace vznikaly především ve spojení s metodami pozorování nebo shromažďování dat často z malých klinických vzorků, moderní vývojová psychologie pracuje s velkým množstvím dat a vytváří modely
TEORIE PSYCHOSOCIÁLNÍHO VÝVOJE ERIKA ERIKSONA
Erik Erikson – teorie 8 věků člověka
V každém z 8 životních stádií se člověk vyrovnává s jedním hlavním úkolem, před který jej staví společnost (život v lidské společnosti s druhými lidmi) – dilemata a konflikty, které musí jedinec postupně zpracovávat, prožívat a vyřešit
Přeskočení, nevyřešení těchto úkolů zatěžuje psychiku člověka a úkoly mají tendenci se vracet
8 VÝVOJOVÝCH STADIÍ ČLOVĚKA
1. Důvěra vs. nedůvěra
2. Autonomie vs. stud
3. Iniciativa vs. vina
4. STADIUM PŘIČINLIVÉ PÍLE – pracovitost vs. méněcennost
Období: mladší školní věk
Úkol: kompetence
Vytvoření vztahu ke vzdělání
Vytrvalá a systematická snaha o dosažení cíle
Orientace na rozumové dovednosti
Buduje představy o spolupráci s druhými, ukazuje důležitost práce a tvůrčí činnost hodnotu člověka v lidských společenstvích
Vyvolává potřebu zpracování situací, kde je třeba překonávat překážky a nezdary, konfrontuje s individuálními možnostmi a nutí porovnávat výkony vrstevníků
Neúspěch – hrozba pro sebeúctu dítěte -> pocity méněcennosti
Pocity méněcennosti jsou nevyhnutelné – v tomto období se je učíme zpracovávat, vyrovnávat se s nimi
5. STADIUM IDENTITY – identita vs. zmatení rolí
Období: starší školní věk, raná adolescence
Úkol: sebepojetí
Rozchod s názory a postoji, které jsme si osvojili v dětství, převzali od rodičů atd. -> kritické přezkoumání
Potřeba vypořádat se s pojetím vlastní osobnosti, místem v životě a ve společnosti, konfrontace se smyslem života
Zvýšená potřeba identifikace s vrstevnickými nebo dospělými vzory a jejich nápodoba
Typické zmatení rolí – sexuální identita, delikventní jednání, testování hranic, … -> potřeba vyzkoušet jednotlivé role