Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie_celozivotniho_vyvoje

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (873.56 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Teorie pracují s pojmenováním klíčových předpokladů pro rozvoj určitých psych. funkcí a usilují v rámci výzkumu prokazovat sílu a povahu vlivu prostředí na rozvoj psych. funkcí

  • Vzájemná interakce dědičnosti a prostředí je v průběhu vývoje v různých psych. funkcí značně variabilní

  • Formy popisu psych. funkcí

    • Periodizace – nejčastější

      • Zpravidla se zaměřují na určitý aspekt nebo oblast psych. Vývoje – např. Kognitivní procesy, osobnost, sociální vývoj apod.

      • Umožňují přehlednou strukturaci a nastiňují cesty vývoje

      • Nelze je chápat jako definitivní a neměnné, jsou orientačním rámcem

    • Alternativa – modelování vývojových cest

      • Model vývoje určité psych. Funkce – dovednosti nebo schopnosti

      • Větší ekologická validita, přesnější než periodizace z hlediska času i mechanismů katalyzujících vývojové změny

  • Periodizace vznikaly především ve spojení s metodami pozorování nebo shromažďování dat často z malých klinických vzorků, moderní vývojová psychologie pracuje s velkým množstvím dat a vytváří modely

  • TEORIE PSYCHOSOCIÁLNÍHO VÝVOJE ERIKA ERIKSONA

    • Erik Erikson – teorie 8 věků člověka

      • V každém z 8 životních stádií se člověk vyrovnává s jedním hlavním úkolem, před který jej staví společnost (život v lidské společnosti s druhými lidmi) – dilemata a konflikty, které musí jedinec postupně zpracovávat, prožívat a vyřešit

      • Přeskočení, nevyřešení těchto úkolů zatěžuje psychiku člověka a úkoly mají tendenci se vracet

    • 8 VÝVOJOVÝCH STADIÍ ČLOVĚKA

      • 1. Důvěra vs. nedůvěra

      • 2. Autonomie vs. stud

      • 3. Iniciativa vs. vina

      • 4. STADIUM PŘIČINLIVÉ PÍLE – pracovitost vs. méněcennost

        • Období: mladší školní věk

        • Úkol: kompetence

        • Vytvoření vztahu ke vzdělání

        • Vytrvalá a systematická snaha o dosažení cíle

        • Orientace na rozumové dovednosti

        • Buduje představy o spolupráci s druhými, ukazuje důležitost práce a tvůrčí činnost hodnotu člověka v lidských společenstvích

        • Vyvolává potřebu zpracování situací, kde je třeba překonávat překážky a nezdary, konfrontuje s individuálními možnostmi a nutí porovnávat výkony vrstevníků

        • Neúspěch – hrozba pro sebeúctu dítěte -> pocity méněcennosti

          • Pocity méněcennosti jsou nevyhnutelné – v tomto období se je učíme zpracovávat, vyrovnávat se s nimi

      • 5. STADIUM IDENTITY – identita vs. zmatení rolí

        • Období: starší školní věk, raná adolescence

        • Úkol: sebepojetí

        • Rozchod s názory a postoji, které jsme si osvojili v dětství, převzali od rodičů atd. -> kritické přezkoumání

        • Potřeba vypořádat se s pojetím vlastní osobnosti, místem v životě a ve společnosti, konfrontace se smyslem života

        • Zvýšená potřeba identifikace s vrstevnickými nebo dospělými vzory a jejich nápodoba

        • Typické zmatení rolí – sexuální identita, delikventní jednání, testování hranic, … -> potřeba vyzkoušet jednotlivé role

    Témata, do kterých materiál patří