Psychologie_celozivotniho_vyvoje
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Později není schopno určit, co vidí druhý člověk, i když ví, co na druhé straně je
Thorová
Experimenty schopnosti konzervace – koncept zachování množství
Přelévání stejného množství vody, mince, tyčinky, …
Substadia:
Stadium symbolických funkcí – 2-4 roky
Dítě je schopno zástupnosti (kulička může být bonbon)
Symbolické myšlení – jedna věc může zastupovat druhou
Magické myšlení
Neschopny inkluze – jedna kategorie může být součástí jiné kategorie
Fenomenismus – dítě posuzuje objekty podle toho, jak vypadají, ne podle toho, čím jsou (děti se bojí čertů, i když ví, že je to rodič)
Finalismus – záměna příčin a následků
Artefaktismus – víra v omnipotenci = za vším, co nás obklopuje, stojí člověk
Stadium intuitivního myšlení – 4-7 let
In-tuitum = podívat se na
Dítě dokáže přemýšlet o tom, co vidí
Pro řešení problémů se opírá o vizuální vjemy
Uvažuje v celostních pojmech, ve svých úsudcích vázáno na názor, nedokáže myslet logicky
Selhává v korálkovém experimentu
22 dřevěných korálků, z toho 20 hnědých a 2 bílé
3 otázky:
Jsou všechny korálky dřevěné? Ano
Je více hnědých, nebo bílých korálků? Hnědých.
Je tady víc hnědých korálků, nebo korálků? Nedokáže pochopit odlišné kategorie -> odpovídá, že více hnědých.
Stadium konkrétních myšlenkových operací – 7-11 let
Dítě je schopno duševních myšlenkových operací
Dokáže operovat, ale uvažuje logicky pouze o konkrétních fyzických věcech
Neuvažuje abstraktně ani hypoteticky
Absenci abstraktního myšlení (jeho limity) by měla vyvažovat strukturovanost aktivit
Decentrace – je schopno uvažovat více, než jeden aspekt věci
Tranzitivní interference – dokáže spojit více informací v nový závěr (sylogismus)
Reverzibilita (vratnost)
Dokáže vrátit akci na její začátek a zopakovat ji – sleduje své myšlenky
Předpoklad metakognice
Schopnost klasifikace podle určitých vlastností do tříd nebo hierarchicky (množiny, podmnožiny)
=> chápe spoustu vjemů a je schopno logických myšlenkových operací, ale o konkrétních věcech
Používá jednoduchou induktivní logiku – postupuje od konkrétní zkušenosti k vyvození závěru
Princip konzervace – rozumí tomu, že si předměty zachovávají některé své vlastnosti, i když mění svůj vzhled
Inferenční charakter myšlení
Spojením informací dokáže vytvořit nové závěry
Dokáže řešit jednoduché sylogismy
Stadium formálních operací – 11/12-15/20 let
Hypoteticko-deduktivní myšlení
Matematické operace – nepočítá metodou pokus-omyl
Chápe abstraktní pojmy
PIAGETOVY EXPERIMENTY
DALŠÍ KOGNITIVNÍ DOVEDNOSTI
Pozornost
Schopnost udržet pozornost a nenechat se rozptýlit
Významný předpoklad úspěšnosti ve škole – důsledky u dětí s poruchami pozornosti
Předtím pozornost stylem něco mě zaujalo, tak tomu věnuji pozornost X v mladším školním věku schopni záměrné pozornosti