Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie_celozivotniho_vyvoje

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (873.56 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Později není schopno určit, co vidí druhý člověk, i když ví, co na druhé straně je

  • Thorová

  • Experimenty schopnosti konzervace – koncept zachování množství

    • Přelévání stejného množství vody, mince, tyčinky, …

  • Substadia:

    • Stadium symbolických funkcí – 2-4 roky

      • Dítě je schopno zástupnosti (kulička může být bonbon)

      • Symbolické myšlení – jedna věc může zastupovat druhou

      • Magické myšlení

      • Neschopny inkluze – jedna kategorie může být součástí jiné kategorie

      • Fenomenismus – dítě posuzuje objekty podle toho, jak vypadají, ne podle toho, čím jsou (děti se bojí čertů, i když ví, že je to rodič)

      • Finalismus – záměna příčin a následků

      • Artefaktismus – víra v omnipotenci = za vším, co nás obklopuje, stojí člověk

    • Stadium intuitivního myšlení – 4-7 let

      • In-tuitum = podívat se na

      • Dítě dokáže přemýšlet o tom, co vidí

      • Pro řešení problémů se opírá o vizuální vjemy

      • Uvažuje v celostních pojmech, ve svých úsudcích vázáno na názor, nedokáže myslet logicky

      • Selhává v korálkovém experimentu

        • 22 dřevěných korálků, z toho 20 hnědých a 2 bílé

        • 3 otázky:

          • Jsou všechny korálky dřevěné? Ano

          • Je více hnědých, nebo bílých korálků? Hnědých.

          • Je tady víc hnědých korálků, nebo korálků? Nedokáže pochopit odlišné kategorie -> odpovídá, že více hnědých.

  • Stadium konkrétních myšlenkových operací – 7-11 let

    • Dítě je schopno duševních myšlenkových operací

    • Dokáže operovat, ale uvažuje logicky pouze o konkrétních fyzických věcech

    • Neuvažuje abstraktně ani hypoteticky

      • Absenci abstraktního myšlení (jeho limity) by měla vyvažovat strukturovanost aktivit

    • Decentrace – je schopno uvažovat více, než jeden aspekt věci

    • Tranzitivní interference – dokáže spojit více informací v nový závěr (sylogismus)

    • Reverzibilita (vratnost)

      • Dokáže vrátit akci na její začátek a zopakovat ji – sleduje své myšlenky

      • Předpoklad metakognice

    • Schopnost klasifikace podle určitých vlastností do tříd nebo hierarchicky (množiny, podmnožiny)

    • => chápe spoustu vjemů a je schopno logických myšlenkových operací, ale o konkrétních věcech

    • Používá jednoduchou induktivní logiku – postupuje od konkrétní zkušenosti k vyvození závěru

    • Princip konzervace – rozumí tomu, že si předměty zachovávají některé své vlastnosti, i když mění svůj vzhled

    • Inferenční charakter myšlení

      • Spojením informací dokáže vytvořit nové závěry

      • Dokáže řešit jednoduché sylogismy

  • Stadium formálních operací – 11/12-15/20 let

    • Hypoteticko-deduktivní myšlení

      • Matematické operace – nepočítá metodou pokus-omyl

      • Chápe abstraktní pojmy

  • PIAGETOVY EXPERIMENTY

  • DALŠÍ KOGNITIVNÍ DOVEDNOSTI

    • Pozornost

      • Schopnost udržet pozornost a nenechat se rozptýlit

      • Významný předpoklad úspěšnosti ve škole – důsledky u dětí s poruchami pozornosti

      • Předtím pozornost stylem něco mě zaujalo, tak tomu věnuji pozornost X v mladším školním věku schopni záměrné pozornosti

  • Témata, do kterých materiál patří