Psychologie_celozivotniho_vyvoje
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Screeningové nástroje: MaTeRS, MABEL
Matematické představy (prostorové vztahy, množství, třídění řazení, zachování počtu-konzervace jako předpoklad pochopení významu čísla)
Vyšetření intelektu a paměti
Orientační vyšetření psaní či znalosti písmen abecedy (děti nemají znát abecedu, jde o představu o písmenech, psaném textu)
PRVNÍ ROČNÍK
Nejdůležitější ročník školní docházky
Učí se tzv. Elementární gramotnost – číst, psát, počítat
Na konci první třídy děti většinou zvládnout přečíst/vyslabikovat jednoduchý text
Čtou cca 20 jednoduchých slov za minutu
Počítají do 20
Sociální vývoj:
Nové prostředí, noví lidé, autority
Chodí se do školy doopravdy učit – je to práce, ne hra
Pokud je to hra, má spíše povahu soutěže
Osvojování učební látky je prostředkem hodnocení -> byrokratická kontrola jako nová forma kontroly, co doma doposud nebyla
Společenská homogenizace rodiny – norma ideální rodiny
Vzniká postoj ke vzdělávání
Formování genderové identity
Nárůst vrstevnické skupiny – nestálé
Bujná fantazie v kombinaci s rozvinutými kognitivními a motorickými funkcemi
Obtížně rozlišuje, co je a není důležité, povrchní informace, není schopné přesně popisovat události
Emoční vývoj
Výrazná změna – tlak prostředí, úzkost, strach
Vliv na sebepojetí a sebeúctu
Učí se mluvit o svých pocitech – rozvoj verbálních schopnosti X řečové obtíže, oslabený vývoj jazykových schopností -> pomáhá regulaci emocí
Zvládání frustrace a regulace emocí a její selhání před vrstevníky
ČTENÍ A PSANÍ
Složité a dlouho se vyvíjející procesy postavené na určitých kognitivních předpokladech
Předpoklady: sociální, kognitivní a fyzická zralost -> pro čtení a psaní je stěžejní kognitivní zralost
Analýza nejpoužívanějších testů v ČR (2018) – především důraz na jemnou motoriku, grafomotoriku, prostorovou orientovanost a lateralita
Reyova figura (1997) – sleduje zrakovou paměť, zrakovou představivost, jemná motoriku/grafomotoriku, prostorovou orientaci a představivost
Test obkreslování
Obkreslování např. psacího písma
sleduje lateralitu a jemnou motoriku a grafomotoriku
Jiráskův orientační test
Obkreslování postavy – sledujeme, jak je vyzrálá (např. pokud nakreslí hlavonožce, je na úrovni 3letého dítěte)
Sleduje jemnou motoriku a grafomotoriku, zrakové vnímání, kognitivní vyzrálost
Edfeldtův vyzrálý test
Škrtá tvary, které nejsou stejné
Sleduje prostorovou orientaci, zrakové vnímání (zrcadlení)
Test předškolních dovedností – otázky jako kde se kupuje cukr, co uděláš, když, …
Zkouška laterality
Sleduje se, ke kterému oku dítě přiloží ruličku z papíru
Deficity dílčích funkcí Sindelárové a test rizika poruch čtení a psaní – téměř nepoužívané
Akcent na připravenost pro gramotnostní dovednosti
Zraková a sluchová percepce (rozdíl mezi síť a sít)