Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie_celozivotniho_vyvoje

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (873.56 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Screeningové nástroje: MaTeRS, MABEL

  • Matematické představy (prostorové vztahy, množství, třídění řazení, zachování počtu-konzervace jako předpoklad pochopení významu čísla)

  • Vyšetření intelektu a paměti

  • Orientační vyšetření psaní či znalosti písmen abecedy (děti nemají znát abecedu, jde o představu o písmenech, psaném textu)

  • PRVNÍ ROČNÍK

    • Nejdůležitější ročník školní docházky

    • Učí se tzv. Elementární gramotnost – číst, psát, počítat

      • Na konci první třídy děti většinou zvládnout přečíst/vyslabikovat jednoduchý text

      • Čtou cca 20 jednoduchých slov za minutu

      • Počítají do 20

    • Sociální vývoj:

      • Nové prostředí, noví lidé, autority

      • Chodí se do školy doopravdy učit – je to práce, ne hra

      • Pokud je to hra, má spíše povahu soutěže

      • Osvojování učební látky je prostředkem hodnocení -> byrokratická kontrola jako nová forma kontroly, co doma doposud nebyla

      • Společenská homogenizace rodiny – norma ideální rodiny

      • Vzniká postoj ke vzdělávání

      • Formování genderové identity

      • Nárůst vrstevnické skupiny – nestálé

      • Bujná fantazie v kombinaci s rozvinutými kognitivními a motorickými funkcemi

      • Obtížně rozlišuje, co je a není důležité, povrchní informace, není schopné přesně popisovat události

    • Emoční vývoj

      • Výrazná změna – tlak prostředí, úzkost, strach

      • Vliv na sebepojetí a sebeúctu

      • Učí se mluvit o svých pocitech – rozvoj verbálních schopnosti X řečové obtíže, oslabený vývoj jazykových schopností -> pomáhá regulaci emocí

      • Zvládání frustrace a regulace emocí a její selhání před vrstevníky

    1. ČTENÍ A PSANÍ

  • Složité a dlouho se vyvíjející procesy postavené na určitých kognitivních předpokladech

  • Předpoklady: sociální, kognitivní a fyzická zralost -> pro čtení a psaní je stěžejní kognitivní zralost

  • Analýza nejpoužívanějších testů v ČR (2018) – především důraz na jemnou motoriku, grafomotoriku, prostorovou orientovanost a lateralita

    • Reyova figura (1997) – sleduje zrakovou paměť, zrakovou představivost, jemná motoriku/grafomotoriku, prostorovou orientaci a představivost

    • Test obkreslování

      • Obkreslování např. psacího písma

      • sleduje lateralitu a jemnou motoriku a grafomotoriku

    • Jiráskův orientační test

      • Obkreslování postavy – sledujeme, jak je vyzrálá (např. pokud nakreslí hlavonožce, je na úrovni 3letého dítěte)

      • Sleduje jemnou motoriku a grafomotoriku, zrakové vnímání, kognitivní vyzrálost

    • Edfeldtův vyzrálý test

      • Škrtá tvary, které nejsou stejné

      • Sleduje prostorovou orientaci, zrakové vnímání (zrcadlení)

    • Test předškolních dovedností – otázky jako kde se kupuje cukr, co uděláš, když, …

    • Zkouška laterality

      • Sleduje se, ke kterému oku dítě přiloží ruličku z papíru

    • Deficity dílčích funkcí Sindelárové a test rizika poruch čtení a psaní – téměř nepoužívané

  • Akcent na připravenost pro gramotnostní dovednosti

    • Zraková a sluchová percepce (rozdíl mezi síť a sít)

  • Témata, do kterých materiál patří