Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie_celozivotniho_vyvoje

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (873.56 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Překonávání dílčích neúspěchů a zachovat si sebeobraz

  • Pro dobré sebepojetí je podstatné, aby dítě mělo pocit, že je převážně pozitivně hodnoceno a přijímáno

  • Omnipotence

  • Vývoj identity v adolescenci a dospělosti

    • Díky abstraktnímu myšlení přemýšlí v abstraktních pojmech i o sobě – integrovaná realistická podoba

    • James Marcii: vývoj sebeuvědomování a sebepojetí, úrovně identity

      • Vývoj osobnosti od puberty – člověk je schopen o sobě přemýšlet v abstraktních pojmech

      • Osobnost se skládá z mnoha identit, které se vztahují k různým životním oblastem

      • Vyvinul interview stavu identity (Interview status identity)

        • Stavy identity, se kterými se jedinec v psychosociálním vývoji může setkaz

        • 4 formy identity:

          • Difuzní (rozptýlená)

            • Zmatení rolí

            • Povrchnost, zmatečnost, nezájem o hledání identity

            • Názory a postoje jsou povrchní

          • Nevlastní (přejatá, uzavřená)

            • Člověk přejal identitu a názory okolí bez přemýšlení

            • Není zde krize identity

            • Např. člověk se snaží být za každou cenu jiný, mít opačné názory a postoje

          • Moratorium (odložená)

            • Oscilace mezi názory – nejprve svůj, poté názor autority, …

            • Strach ze závazků

            • Oscilace kvůli hledání sebe sama – krize identity X obavy ze závazku, něco změnit

          • Autentická

            • Dosažena po vlastním namáhavém hledání

            • Sebepřijetí, sebeocenění

  • Sebeúcta – self-esteem

    • Součást naší identity, našeho uvědomování

    • Vnější faktory – jak nás hodnotí a přijímá naše okolí, zapadání do kolektivu

    • Vnitřní faktory – temperament, sociální dovednosti, schopnost vyrovnat se s problémy, resilience

  • Roll May – 4 vývojové formy osobnosti

    • Vychází z toho, že každý z nás má nějakou úzkost -> každý se s tím musí naučit pracovat -> podle toho rozlišuje typy osobnosti:

      • Nevinnost – infantilní typ, který zůstal na této úrovni, má sny, ale nedostatek vůle

      • Rebelie – běžně přirozená u dětí a dospívajících, pokud u ní ale zůstane -> nezodpovědnost

      • Nuda a konvence – obyčejnost, zodpovědnost je příliš namáhavá -> konformita, tradice

      • Autenticita – jedinec čelí úzkosti s odvahou a to ho posouvá ve vývoji kupředu

  • PERIODIZACE V PSYCHOLOGII CELOŽIVOTNÍHO VÝVOJE

    • Snaha najít odpovědi na otázku, co je zdrojem psychického vývoje člověka a jak je možné, že jsou v lidé ve vývoji tak stejní a jindy tak odlišní

    • Kontrastování vlivu dědičnosti a prostředí (nature x nurture):

      • Dědičnost

        • Zakódovaný program individuálního vývoje člověka v genetickém aparátu

        • Odlišnosti tohoto programu se projevu variabilitou procesu zrání psychických funkcí

        • Každý gen se projevuje v interakci s jinými geny

      • Prostředí

        • Životní prostor jedince naplnění předměty, lidmi a událostmi

      • Vliv prostředí a dědičnosti pozorujeme na úrovni rozdílů mezi jedinci v dosažené úrovni psych. I somatických funkcí, mírou koordinovanosti a integrovanosti psych. funkcí

    Témata, do kterých materiál patří