Psychologie_celozivotniho_vyvoje
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Tzv. tiché odklady pozornosti
Paměť
Zlepšuje se pracovní paměť, zvyšuje se její kapacita
Zejména díky osvojování si strategií pro lepší zapamatování
Význam osvojování si nástrojů pro rozvoj poznávacích funkcí a dovedností myslet a učit se
ADOLESCENCE A PUBESCENCE
Primární úkol – vytvoření vlastní identity a vymanění se z rodičovského pouta
Pubescence (puberta)
Začátek adolescence
Období dramatických změn – kognitivních, emočních, fyziologických
Úkol adolescence
Konstrukce své identity – dána pohlavním dospíváním, změnou společenského statusu, nově nabitými schopnostmi v rovině kognitivních procesů
Identita vs. konfuse rolí:
Erikson – hlavním úkolem je formování identity
Problém – konfuse, prolínání rolí
Kognitivní vývoj v adolescenci
Piagetova teorie vývoje myšlení a inteligence
Stadium formálních operací – hypoteticko-deduktivní
Myšlení se systematizuje a získává deduktivní charakter
Obecné předpoklady jsou dokazovány – dokáže uvažovat od hypotézy k závěru, od obecného ke specifickému
Rozvoj schopnosti abstraktního myšlení
Rozvoj schopnosti systematického plánování
Dovednost vytvářet metodický postup, ne pouze metoda pokus-omyl
Hypotetické uvažování
Klíčové – dostatečná míra stimulace, zkušeností a příležitostí pro modelování myšlenkových postupů a jejich prověřování v praxi
Myšlení se stává pružnějším, komplexnějším a systematičtějším
Roste význam metakognitivních procesů (přemýšlení o myšlení) a vědeckého způsobu uvažování
Schopnost abstrakce a spekulace -> vliv na emoční aktivity
Schopnost možnosti úsudku nezávislého na bezprostředně vnímaném myšlení
Efektivněji reflektuje emoční chování a prožívání
…
Emoční vývoj
Obrovský nárůst hladiny hormonů -> vyvolávání emocí, které nikdy předtím neprožívali
Spousta emocí najednou, nových emocí
Nízká emoční labilita a silné emoční reakce
Doprovázeno poklesem sebeúcty a novou postupnou konsolidací sebevědomí
Velmi intenzivní prožívání emocí -> pro adolescenta těžko srozumitelné => potřeba zabývat se svými vnitřními stavy, vysvětlit a pochopit je
Dosavadní rámec chápání emocí nestačí, rozpadá se
Silná touha po přijetí
Strach, co si myslí ostatní a jestli je okolí přijímá
Časté fantazírování, rozpravy s imaginárním obecenstvem
Období introspekce, sebekritiky
Probouzející se identita
Projevuje se:
Nové strategie regulace emocí
Především copingové (kouření, alkohol)
Nová motivace, jiný cíl emoční regulace
Dosavadní touha vyhovět ostatním se střetává s touhou vyhovět svému já -> jde do popředí
Přetíženost kognitivních, motivačních a afektivních procesů
…
Sociální vývoj
Vztahy s vrstevníky – stávají se stále více důležitými
Do popředí jdou i jiné vztahy – mentoři, prarodiče, …