Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie_celozivotniho_vyvoje

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (873.56 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Tzv. tiché odklady pozornosti

  • Paměť

    • Zlepšuje se pracovní paměť, zvyšuje se její kapacita

    • Zejména díky osvojování si strategií pro lepší zapamatování

    • Význam osvojování si nástrojů pro rozvoj poznávacích funkcí a dovedností myslet a učit se

  • ADOLESCENCE A PUBESCENCE

    • Primární úkol – vytvoření vlastní identity a vymanění se z rodičovského pouta

    • Pubescence (puberta)

      • Začátek adolescence

      • Období dramatických změn – kognitivních, emočních, fyziologických

    • Úkol adolescence

      • Konstrukce své identity – dána pohlavním dospíváním, změnou společenského statusu, nově nabitými schopnostmi v rovině kognitivních procesů

      • Identita vs. konfuse rolí:

        • Erikson – hlavním úkolem je formování identity

        • Problém – konfuse, prolínání rolí

    • Kognitivní vývoj v adolescenci

      • Piagetova teorie vývoje myšlení a inteligence

        • Stadium formálních operací – hypoteticko-deduktivní

          • Myšlení se systematizuje a získává deduktivní charakter

          • Obecné předpoklady jsou dokazovány – dokáže uvažovat od hypotézy k závěru, od obecného ke specifickému

        • Rozvoj schopnosti abstraktního myšlení

        • Rozvoj schopnosti systematického plánování

        • Dovednost vytvářet metodický postup, ne pouze metoda pokus-omyl

        • Hypotetické uvažování

      • Klíčové – dostatečná míra stimulace, zkušeností a příležitostí pro modelování myšlenkových postupů a jejich prověřování v praxi

      • Myšlení se stává pružnějším, komplexnějším a systematičtějším

      • Roste význam metakognitivních procesů (přemýšlení o myšlení) a vědeckého způsobu uvažování

      • Schopnost abstrakce a spekulace -> vliv na emoční aktivity

      • Schopnost možnosti úsudku nezávislého na bezprostředně vnímaném myšlení

        • Efektivněji reflektuje emoční chování a prožívání

    • Emoční vývoj

      • Obrovský nárůst hladiny hormonů -> vyvolávání emocí, které nikdy předtím neprožívali

      • Spousta emocí najednou, nových emocí

      • Nízká emoční labilita a silné emoční reakce

      • Doprovázeno poklesem sebeúcty a novou postupnou konsolidací sebevědomí

      • Velmi intenzivní prožívání emocí -> pro adolescenta těžko srozumitelné => potřeba zabývat se svými vnitřními stavy, vysvětlit a pochopit je

      • Dosavadní rámec chápání emocí nestačí, rozpadá se

      • Silná touha po přijetí

        • Strach, co si myslí ostatní a jestli je okolí přijímá

        • Časté fantazírování, rozpravy s imaginárním obecenstvem

      • Období introspekce, sebekritiky

    • Probouzející se identita

      • Projevuje se:

        • Nové strategie regulace emocí

          • Především copingové (kouření, alkohol)

        • Nová motivace, jiný cíl emoční regulace

          • Dosavadní touha vyhovět ostatním se střetává s touhou vyhovět svému já -> jde do popředí

        • Přetíženost kognitivních, motivačních a afektivních procesů

    • Sociální vývoj

      • Vztahy s vrstevníky – stávají se stále více důležitými

      • Do popředí jdou i jiné vztahy – mentoři, prarodiče, …

    Témata, do kterých materiál patří