Maturitní otázka - Psychické dispozice a vlastnosti osobnosti – schopnosti
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
5. Psychické dispozice a vlastnosti osobnosti – schopnosti
Definice pojmů
Vlohy
Význam, stupně a druhy schopnosti
Inteligence, vyšetření inteligence
Vědomosti
Dovednosti
Návyky
Vlohy (dispozice)
Jsou anatomicko-fyziologické zvláštnosti člověka, biologické předpoklady, na jejichž základě se rozvíjejí schopnosti
Metafora semínka:
Pokud se o semínko staráme -> roste a rozvíjí se
Pokud se o něj nestaráme -> upadá a nevykvete
Mezi vlohy řadíme:
Celkové zvláštnosti organizmu (výška, štíhlá postava, robustní silná postava)
Zvláštnosti smyslových orgánů (zraková ostrost, sluch, čich)
Zvláštnosti stavby a činnosti ústřední nervové soustavy (síla, pohyblivost, vyrovnanost)
Vrozené vlohy mají tendenci se uplatnit a tím vedou k aktivizaci člověka
Mohou ztížit nebo ulehčit osvojení určité činnosti – neurčují stupeň a směr rozvoje schopností
Na základě vloh se mohou rozvinout různé schopnosti a též schopnost se může rozvinout na základě různých vloh
Např. vlohy silná postava, zručnost, přesnost mohou dopomoci k rozvoji sportovního nadání
K výkonu povolání pečovatelky však také mohou vést vlohy dobré paměti, příjemného hlasu a pružné motoriky
Schopnosti
Je získaná psychická vlastnost, která se rozvíjí na základě vloh a je předpokladem pro úspěšné vykonávání nějaké činnosti
Bez činnosti a učení se schopnosti nemohou rozvinout
Schopnosti vedou k zajištění výkonu lepšího než průměrného
Jsou podmíněny historickým vývojem a úrovní společnosti
Některé činnosti v průběhu vývoje zanikají (ruční výroba cihel) a jiné vznikají (psaní SMS)
Stupně schopností:
Nadání
Souhrn schopností určitého druhu, který umožňuje nadprůměrné výkony v určitém druhu činnosti
Talent
Velmi vysoce rozvinutý souhrn schopností
Talent svému nositeli umožňuje vdaném oboru dosáhnout vynikajících výsledků
Např. zpěvák Karel Gott
Genialita
Mimořádně rozvinutý talent, který umožňuje vytvářet vrcholná až epochální díla, které obohacují lidstvo
Např. Jan Amos Komenský
Druhy schopností
Obecné schopnosti
Podmiňují úspěšné vykonávání mnoha činností
Většinou se ztotožňují s obecnou inteligencí
Např. moudrost, rozvážnost, pružnost myšlení
Specifické schopnosti
Umožňují úspěšné vykonávání speciálních druhů lidské činnosti
Např. řečnění, programování
Primární schopnosti
Umožňují rozvoj ostatních schopností
Např. vnímání, představivost, intelekt
Sekundární schopnosti
Všechny ostatní lidské schopnosti, které se uplatňují při různých konkrétních činnostech lidí
Např. číst, psát, vařit
Vědomosti
Jsou učením osvojené poznatky, zapamatované informace, včetně pochopení vztahu mezi nimi (tedy pojem, pravidlo, zákon, vzorec)
Vědomostmi přicházíme k poznání a vědění
Tvoří základ učiva ve vyučovacích předmětech, získáváme je při samostudiu, zájmových činnostech, životních zkušeností
Rozvíjejí osobnost člověka a pomáhají mu udržovat životní rovnováhu
Díky nim může člověk utvářet své prostředí a měnit životní podmínky