Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Maturitní otázka - Psychické dispozice a vlastnosti osobnosti – schopnosti

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (24.06 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

5. Psychické dispozice a vlastnosti osobnosti – schopnosti

  • Definice pojmů

  • Vlohy

  • Význam, stupně a druhy schopnosti

  • Inteligence, vyšetření inteligence

  • Vědomosti

  • Dovednosti

  • Návyky

Vlohy (dispozice)

  • Jsou anatomicko-fyziologické zvláštnosti člověka, biologické předpoklady, na jejichž základě se rozvíjejí schopnosti

  • Metafora semínka:

  • Pokud se o semínko staráme -> roste a rozvíjí se

  • Pokud se o něj nestaráme -> upadá a nevykvete

  • Mezi vlohy řadíme:

  • Celkové zvláštnosti organizmu (výška, štíhlá postava, robustní silná postava)

  • Zvláštnosti smyslových orgánů (zraková ostrost, sluch, čich)

  • Zvláštnosti stavby a činnosti ústřední nervové soustavy (síla, pohyblivost, vyrovnanost)

  • Vrozené vlohy mají tendenci se uplatnit a tím vedou k aktivizaci člověka

  • Mohou ztížit nebo ulehčit osvojení určité činnosti – neurčují stupeň a směr rozvoje schopností

  • Na základě vloh se mohou rozvinout různé schopnosti a též schopnost se může rozvinout na základě různých vloh

  • Např. vlohy silná postava, zručnost, přesnost mohou dopomoci k rozvoji sportovního nadání

  • K výkonu povolání pečovatelky však také mohou vést vlohy dobré paměti, příjemného hlasu a pružné motoriky

Schopnosti

  • Je získaná psychická vlastnost, která se rozvíjí na základě vloh a je předpokladem pro úspěšné vykonávání nějaké činnosti

  • Bez činnosti a učení se schopnosti nemohou rozvinout

  • Schopnosti vedou k zajištění výkonu lepšího než průměrného

  • Jsou podmíněny historickým vývojem a úrovní společnosti

  • Některé činnosti v průběhu vývoje zanikají (ruční výroba cihel) a jiné vznikají (psaní SMS)

  • Stupně schopností:

  • Nadání

  • Souhrn schopností určitého druhu, který umožňuje nadprůměrné výkony v určitém druhu činnosti

  • Talent

  • Velmi vysoce rozvinutý souhrn schopností

  • Talent svému nositeli umožňuje vdaném oboru dosáhnout vynikajících výsledků

  • Např. zpěvák Karel Gott

  • Genialita

  • Mimořádně rozvinutý talent, který umožňuje vytvářet vrcholná až epochální díla, které obohacují lidstvo

  • Např. Jan Amos Komenský

  • Druhy schopností

  • Obecné schopnosti

  • Podmiňují úspěšné vykonávání mnoha činností

  • Většinou se ztotožňují s obecnou inteligencí

  • Např. moudrost, rozvážnost, pružnost myšlení

  • Specifické schopnosti

  • Umožňují úspěšné vykonávání speciálních druhů lidské činnosti

  • Např. řečnění, programování

  • Primární schopnosti

  • Umožňují rozvoj ostatních schopností

  • Např. vnímání, představivost, intelekt

  • Sekundární schopnosti

  • Všechny ostatní lidské schopnosti, které se uplatňují při různých konkrétních činnostech lidí

  • Např. číst, psát, vařit

Vědomosti

  • Jsou učením osvojené poznatky, zapamatované informace, včetně pochopení vztahu mezi nimi (tedy pojem, pravidlo, zákon, vzorec)

  • Vědomostmi přicházíme k poznání a vědění

  • Tvoří základ učiva ve vyučovacích předmětech, získáváme je při samostudiu, zájmových činnostech, životních zkušeností

  • Rozvíjejí osobnost člověka a pomáhají mu udržovat životní rovnováhu

  • Díky nim může člověk utvářet své prostředí a měnit životní podmínky

Témata, do kterých materiál patří