Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Maturitní otázka - Psychické dispozice a vlastnosti osobnosti – schopnosti

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (24.06 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Dovednosti (kompetence)

  • Jsou předpoklady pro vykonávání určité činnosti, jsou to získané dispozice ke správnému, rychlému a úspornému vykonávání určité činnosti vhodnou metodou

  • Člověk, který má k určité činnosti kompetenci, tuto činnost dobře zvládá a umí ji prakticky využít

  • Pracovník v pomáhající profesi by měl dobře znát své dovednosti a dovednosti svých klientů, aby mohl plánovat individuální práci s klientem na patřičné úrovni

  • Většinou dovednosti získáváme a zdokonalujeme po celý život, proto je velmi důležité je průběžně se vzdělávat a získávat zkušenosti, zvláště je-li objektem našeho zájmu práce s lidmi

  • Základní dělení:

  • Senzomotorické – jejich podstatou tvoří propojení smyslového vnímání a pohybů (např. tanec, balet)

  • Percepční – schopnost velmi přesně vnímat, porovnávat a rozlišovat vnímané podněty (např. vůní, chutí, barev, zvuků)

  • Zrakově-prostorové – jedná se o schopnost velmi dobře vnímat zrakové a prostorové informace, chápat je, pracovat s nimi

  • Intelektové – jejich základem je schopnost pracovat s informacemi a vědomostmi

  • Nejedná se jen o prosté pochopení, ale také následné využití při dalším vzdělávání, tvoření projektů, řešení životních situací

  • Např. studium na vysoké škole

  • Sociální – dovednosti, které umožňují kvalitnější společenské soužití (empatie, schopnost žít v rodině, umění komunikovat)

  • Dělení podle manažersky řízených oborech:

  • Měkké

  • Jejich úroveň nelze jednoznačně a objektivně změřit

  • Týkají se zejména umění jednat s lidmi, řídit lidi, organizovat

  • Tvrdé

  • Jejich úroveň lze jednoznačně změřit, definovat jejich části, množství, počet chyb

  • Např. se jedná o práci s nástrojem a obsluhu strojů (řezání, šití)

Návyky

  • Jsou zautomatizované činnosti nebo jejich části

  • Automatismu vykonávání těchto činností bylo dosaženo jejich mnohonásobným opakováním

  • Nevyžaduje soustředěnou pozornost ani záměrné používání vědomostí

  • Jedná se o reflexní jednání a chování (např. automatické zapínání knoflíků na oblečení)

  • Některé návyky nám mohou zachránit život (rychlé sešlápnutí brzdy), ale jiné nás mohou o život připravit (mikrospánek při řízení auta způsobený právě automatickou jízdou)

Inteligence

  • Je rozumová schopnost řešit nově vzniklé situace a problémy

  • Druhy:

  1. Obecná (abstraktní)

  • schopnost řešit problémy a úkoly s jednoznačnou odpovědí

  • Lze ji změřit pomocí testů – IQ (inteligenční kvocient)

  • Je přímo úměrná úspěšnosti v akademickém životě

  • Je dědičně podmíněna, ale také má vliv výchova a prostředí

  • Vznik inteligenčních testů:

  • Stupně inteligence podle hodnoty IQ:

  • (nad 150 genialita,)

  • 130 -150 vysoká,

  • 110 – 130 vyšší,

  • 85 – 110 normální pásmo,

  • 70 – 85 = tzv. hraniční pásmo; níže viz přílohu

  • 1 – 70 – 50 = lehká MR, středně těžká MR

  • 50 – 35, 35 – 20 = těžká MR, pod 20 = hluboká

Témata, do kterých materiál patří