Maturitní otázka - Psychické dispozice a vlastnosti osobnosti – schopnosti
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Dovednosti (kompetence)
Jsou předpoklady pro vykonávání určité činnosti, jsou to získané dispozice ke správnému, rychlému a úspornému vykonávání určité činnosti vhodnou metodou
Člověk, který má k určité činnosti kompetenci, tuto činnost dobře zvládá a umí ji prakticky využít
Pracovník v pomáhající profesi by měl dobře znát své dovednosti a dovednosti svých klientů, aby mohl plánovat individuální práci s klientem na patřičné úrovni
Většinou dovednosti získáváme a zdokonalujeme po celý život, proto je velmi důležité je průběžně se vzdělávat a získávat zkušenosti, zvláště je-li objektem našeho zájmu práce s lidmi
Základní dělení:
Senzomotorické – jejich podstatou tvoří propojení smyslového vnímání a pohybů (např. tanec, balet)
Percepční – schopnost velmi přesně vnímat, porovnávat a rozlišovat vnímané podněty (např. vůní, chutí, barev, zvuků)
Zrakově-prostorové – jedná se o schopnost velmi dobře vnímat zrakové a prostorové informace, chápat je, pracovat s nimi
Intelektové – jejich základem je schopnost pracovat s informacemi a vědomostmi
Nejedná se jen o prosté pochopení, ale také následné využití při dalším vzdělávání, tvoření projektů, řešení životních situací
Např. studium na vysoké škole
Sociální – dovednosti, které umožňují kvalitnější společenské soužití (empatie, schopnost žít v rodině, umění komunikovat)
Dělení podle manažersky řízených oborech:
Měkké
Jejich úroveň nelze jednoznačně a objektivně změřit
Týkají se zejména umění jednat s lidmi, řídit lidi, organizovat
Tvrdé
Jejich úroveň lze jednoznačně změřit, definovat jejich části, množství, počet chyb
Např. se jedná o práci s nástrojem a obsluhu strojů (řezání, šití)
Návyky
Jsou zautomatizované činnosti nebo jejich části
Automatismu vykonávání těchto činností bylo dosaženo jejich mnohonásobným opakováním
Nevyžaduje soustředěnou pozornost ani záměrné používání vědomostí
Jedná se o reflexní jednání a chování (např. automatické zapínání knoflíků na oblečení)
Některé návyky nám mohou zachránit život (rychlé sešlápnutí brzdy), ale jiné nás mohou o život připravit (mikrospánek při řízení auta způsobený právě automatickou jízdou)
Inteligence
Je rozumová schopnost řešit nově vzniklé situace a problémy
Druhy:
Obecná (abstraktní)
schopnost řešit problémy a úkoly s jednoznačnou odpovědí
Lze ji změřit pomocí testů – IQ (inteligenční kvocient)
Je přímo úměrná úspěšnosti v akademickém životě
Je dědičně podmíněna, ale také má vliv výchova a prostředí
Vznik inteligenčních testů:
Stupně inteligence podle hodnoty IQ:
(nad 150 genialita,)
130 -150 vysoká,
110 – 130 vyšší,
85 – 110 normální pásmo,
70 – 85 = tzv. hraniční pásmo; níže viz přílohu
1 – 70 – 50 = lehká MR, středně těžká MR
50 – 35, 35 – 20 = těžká MR, pod 20 = hluboká