Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Myšlení.druhy myšlení, poruchy, tvořivé myšlení řešení problémů

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (23.65 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Myšlení

Myšlení je spjato s počitky, vnímáním, pamětí, představami, fantazií, řečí.

Myšlení je psychický proces, kterým zprostředkovaně poznáváme obecné a podstatné vlastnosti předmětů a jevů a vztahy mezi nimi.

Příklad mechanismu myšlení.

Např. ráno se vzbudíte, podíváte se z okna, otevřete ho, zjistíte, že je mráz, napadal sníh. Včera pozdě večer však ještě dost silně pršelo, posléze , s poklesem teploty venku, začalo sněžit. Podíváte se na teploměr umístěný na rámu okna.

Na počátku je počitek –chlad, který vznikl po otevření okna, doprovodným počitkem je i zrakový počitek-pohled na stupnici teploměru, ten je umístěný na rámu okna. Na základě těchto počitků si vybavíme vjem mrazu. Vzhledem k tomu, že během svého života jsme se s tímto stavem již setkali ( v minulosti také bylo chladno, sněžilo, či padal zmrzlý déšť), vybavujeme si jej ze své paměti. (Je to zkušenost z minulosti). Se zkušeností, jak tomu je, když je namrzlý chodník, souvisí i představa, jak to bude pěkně klouzat a jak budou mrznout nohy v botách, pokud si nevezmeme teplé ponožky. Člověk uvažuje, přemýšlí.

Výsledek tohoto procesu myšlení :

Během myšlenkového pochodu jsme (aniž jsme vyšli ven na ulici)dospěli k závěru, že to bude na chodnících klouzat a že bychom mohli při chůzi uklouznout a upadnout. Možná také budeme muset počítat s delší dobou, než po kluzkém chodníku dojdeme do práce nebo do školy. Zároveň se také musíme dobře obléci, aby nám nebyla zima.

Formy myšlení

Pojem

Základní formou myšlení je pojem (myslíme v pojmech). Pojem je obecná představa, vyjádřena společnými a podstatnými znaky daných osob, věcí.

Např. pojem strom- zahrnuje všechny podstatné znaky pro všechny stromy – korunu, kořen, kmen. Pojem letadlo – slovník nám říká, že je to létající dopravní prostředek.

Rozlišujeme pojmy :

  1. Jedinečné – například naše kočka, kterou máme doma

  2. Obecné – kočka jako taková

Soud

Vyjadřuje vztah mezi dvěma pojmy. Spojováním pojmů vznikají soudy. Soud něco potvrzuje nebo popírá.

Například - meloun je sladký, citrón je kyselý, čáp je pták stěhovavý-potvrzení. Kapr není mořská ryba, kočka není pes-popření.

Úsudek

Vyjadřuje vztah mezi dvěma nebo více soudy. Výchozí soudy se nazývají premisy, vyvozený soud je závěr.

Například z premis – štika žije ve vodě, lín žije ve vodě, sumec žije ve vodě, karas žije ve vodě- vyvodíme úsudek - ryby žijí ve vodě

Vztahy mezi pojmy

Vtahy nadřazenosti – rostliny – květiny

Vtahy podřazenost – ředitel- zástupce ředitele- učitel

Vztahy souřadnosti – smrk, modřín, borovice

Vztahy protikladnosti –den-noc, černá- bílá

Podstatou myšlení jsou myšlenkové postupy, myšlenkové operace :

  1. Řazení – děti řadí kostky od největší po nejmenší ..

  2. Třídění – děti třídí kostky podle barvy, tvaru, hračky třídí na zvířátka, autíčka..

  3. Srovnávání – zjišťujeme shody a rozdíly – čím se liší chlapeček, holčička, rozdíly a podobnosti u jablka a hrušky, srovnáváme vývoj dvou sourozenců..

  4. Analýza – rozdělování celku na části – nemocný přijde k lékaři s bolestmi břicha. Lékař analyzuje zdravotní stav : provede fyzikální vyšetření, odebere krev, moč, udělá ultrazvuk břicha, strom se například skládá z koruny, kmene, kořenů,uvnitř vajíčka je bílek a žloutek…

  5. Syntéza – opak analýzy, spojení částí do celku – lékař dá všechny výsledky své analýzy do souvislostí, vyřkne jednu diagnózu= jedná se o zánět slepého střeva, kořeny, kmen, koruna tvoří strom, žloutek bílek tvoří vajíčko

  6. Abstrakce - vybereme obecné a podstatné vlastnosti předmětů, objektů, ostatní necháváme stranou – připravuji vánoční večeři, -potřebuji vědět, pro kolik lidí-otec, matka, děda, babička, teta, - stranou ponechávám jejich věk, jména, bydliště..

  7. Konkretizace – opačná operace než abstrakce – vánoční večeře- nyní už konkretizuji- co jim uvařím, co kdo jí, nejí, rozesazení,

  8. Zobecňování – vytčení znaku, který je společný celé skupině – ptáci mají křídla, hodiny měří čas, ryby žijí ve vodě, pes, kočka, kráva, opice sají v útlém věku mléko, proto je zařazujeme do skupiny savců.

  9. Indukce – vyvození obecného tvrzení z jednotlivých faktů – pes se živí masem, lev se živí masem, vlk se živí masem = šelmy se živí masem

  10. Dedukce – opak indukce – šelmy se živí masem, proto se pes živí masem, lev se živí masem, …..

  11. Analogie – Vyvozování poznatku o nějakém předmětu na základě podobnosti s již známým předmětem – usuzujeme o jednou možném životě na Marsu, má totiž obdobné podmínky jako na Zemi – podobné složení minerálů, vodu….

Témata, do kterých materiál patří