10B - Pedagogicko-psychologická diagnostika
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
10B
PEDAGOGICKO-PSYCHOLOGICKÁ DIAGNOSTIKA
− Pedagogická diagnostika je speciální pedagogická disciplína, která se zabývá objektivním zjišťováním, posuzováním a
hodnocením vnitřních a vnějších podmínek i průběhu a výsledků výchovně vzdělávacího procesu
− Na základě těchto zjištění jsou potom vyslovovány prognostické úvahy a navrhována pedagogická opatření
Posuzování osobnosti a stanovení diagnózy probíhá− posouzením nalezených příznaků (symptomů) − použitím vyšetřovacích metod
Pedagogicko-psychologická diagnóza − klasifikace chování a poruch
Pedagogická diagnostika− poznání určitého stavu
− setkáváme se v ní v mnoha vědních oborech − existence PED diagnostiky vyplývá ze skutečnosti, že vývoj osobnosti se uskutečňuje výchovou v PED procesu
− úzký vztah k didaktice a teori výchovy
Charakteristika diagnostiky− ústní nebo písemné vyjadřování výsledků pedagogického šetření− popis a postižení stupně pedagogického rozvoje objektu výchovy
− vyslovení soudu
− zdůvodnění příčin obtíží a podmínek výchovy
Funkce diagnostiky− posouzení pedagogického rozvoje člověka
− pomocí diagnózy lze realizovat individuální přístup− vychovávaný má přehled o svém chování
− umožňuje kontrolu práce vychovatele, učitele, …
− umožňuje plánování výchovné práce − lze rozeznat výchovné obtíže – vyplývají například z defektu žáka, ze sociálních a zdravotních zvláštností
Zásady pedagogické diagnostiky− přirozenou součástí pedagogického procesu − vychovávaný nesmí být posuzován izolovaně
− měla by být skupinová – podílí se na ní více pedagogů − přirozená, nesmí vyvolávat situaci nátlaku, stresu
− měla by směřovat k odhalení příčin obtíží
Metody pedagogické diagnostiky− získávání poznatků o dítěti je východiskem pro individualizaci při výchově a vzdělávání − při uplatňování individualizovaného vzděl. nutné, aby učitel sledoval rozvoj a osobní vzděl. pokroky u každého dítěte
− pedagog by měl každé dítě dobře poznat, porozumět a vyhovět jeho individuálním možnostem a potřebám