10B - Pedagogicko-psychologická diagnostika
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Psychologická metodologie− vědní disciplína, která se zabývá metodami, jejich tvorbou a aplikací
− zabývá se tím, jak tvrzení odvozovat a prověřovat
− metodologie umožňuje nalézt vhodnou metodu k tomu být úspěšnější, něčeho dosáhnout
− lze ji chápat jako strategii získávání a analyzování dat
10B
PEDAGOGICKO-PSYCHOLOGICKÁ DIAGNOSTIKA
Metody pedagogicko-psychologické diagnostiky:
1) experiment− prověřuje v praxi efektivitu nově zavedených výchovně vzdělávacích opatření
− přesně kontrolujeme podmínky, za kterou se daná činnost uskutečňuje u všech pokusných osob
− význam experimentu: rychlé a přesné zpracování poznatků
− například žáci se mají v určité době naučit zadané látce, po uplynutí daného časového limitu jim zadáme úkol, aby
napsali to, co si zapamatovali, po zpracování výsledků se pedagog dozví, jak si kdo rychle a kvalitně zapamatovává
− druhy experimentu podle místa:
• laboratorní: ve speciálně vybavených místnostech
• přirozený: v přirozených podmínkách
2) testy− patří do experimentálních metod
− význam: umožňují objektivní posouzení testované osoby
− testy například zkoumají:
• úroveň intelektu (test by měl postihnout rozsah intelektových faktorů schopností)
• vhodnost jedince pro určitou profesi (profesní testy)
• pracovní kapacitu jedince
• vlastnosti osobnosti
− kritéria testů:
• validita (platnost):
▪ postihuje úlohy v testu všechny vlastnosti, které má test měřit
▪ test nemůže být platný v obecném smyslu, ale vždy na konkrétní účel
• reliabilita (přesnost): zda test poskytuje při vícerém použití za stejných podmínek stejné výsledky
• standardizace: srovnatelnosti individuálních testových hodnot s hodnotami jiných osob z určité skup. (stejný
způsob i podmínky)
• normalizace: dle jakých měřítek je test vyhodnocován