10B - Pedagogicko-psychologická diagnostika
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
• zaměřeným rozhovorem s jedincem
• šetřením v domácnosti
8) dotazník:− metoda písemného zodpovídání písemně položených otázek
− odborník zjišťuje fakta:
• tvrdá: osobní údaje, věk, pohlaví, povolání
• měkká: potřeby, přání, představy, názory, zkušenosti, zájmy, postoje
− druhy:
• osobnostní: introspektivní, jedinec posuzuje své chování, postoje (například Feiburský osobnostní test)
• posuzovací: ostatní lidé posuzují daného jedince
• strukturovaný: s uzavřenými otázkami
• nestrukturovaný: s otevřenými otázkami
• kombinovaný: s oběma typy otázek
Chyby v posuzování – percepční stereotypy− haló efekt: druhého hodnotíme podle výrazného znaku jeho osobnosti, kterou pozorujeme
− efekt novosti: nejnovější informace ovlivňují nejvíce
− logická chyba: „subjektivní“ logika – hodnotíme dle toho, jak nám se to jeví „logické“
− efekt shovívavosti, chyba mírnosti: hodnotíme lépe lidi, ke kterým máme dobrý vztah
− chyba kontrastu: přiřazujeme pozorovaným osobám vlastnosti, které jsou v kontrastu našim vlastnostem
− předsudky: podvědomé tendence předpojatosti vůči pohlaví, rase, národnosti
− tradice: lidová moudrost, jednoduché zákonitosti života
− projekce: pozorovatel má tendence promítat do pozorované osoby svoje vlastnosti a prožitky