10B - Pedagogicko-psychologická diagnostika
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
3) pozorování− jedna z nejvyužívanějších metod
− užívá se v běžných situacích, do kterých psycholog nezasahuje a nemění je
− pozoruje se celkové chování a zaznamenávají se všechny projevy
− znaky vědeckého pozorování: plánovité, systematické, přesné záznamy
− typy pozorování:
• introspekce:
▪ pozorování vlastního obsahu vědomí – metoda sebepozorování ▪ v současnosti je tato metoda využívána na to, že se jedinec zaměřuje na minulé prožívání ▪ materiál získaný introspekcí nutné sbírat systematicky a srovnávat ho s materiálem získaným od ostatních
pozorovatelů
• extrospekce:
▪ pozorování druhých osob
▪ požadavky na tuto metodu:
◦ musí být objektivní (zaznamenávat fakta ne domněnky)
◦ cílevědomé – přesně určit, co budeme určovat
◦ musí být důkladné, podrobné, systematické, plánovité
◦ pečlivě zaznamenávat – popisem, záznamem do protokolu (předpřipravený formulář), videozáznamem,…
10B
PEDAGOGICKO-PSYCHOLOGICKÁ DIAGNOSTIKA
4) explorativní metody− vyšetřovací metody− vyžadují bezprostřední kontakt se zkoumanou osobou
− anamnéza:
• z řeckého anamnésis = vzpomínka
• zjišťuje důležité události, které se udály v životě člověka a pomáhá ji objasnit současný stav a jeho obtíže
• typy:
▪ osobní ▪ rodinná: rodinné zázemí jedince
▪ sociální: vztahy s vrstevníky, se spolužáky, s učiteli, …
▪ součástí je i osobní pohled na vlastníky problémy jedince → při této metodě se používá metoda rozhovoru
− rozhovor (diagnostický) – interview
• podstatou této metody je, že první osoba (psycholog, učitel) se táže druhé osoby (dotazovaný – respondent)
• na základě promyšlených otázek získává psycholog poznatky, které potřebuje k řešení psychologických problému
• pro vyhodnocení potřebuje psycholog písemný záznam, záznam na kazetě • druhy rozhovoru: