Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Učení-a-hra

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (20.6 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Učení a hra

Učení

  • učení je proces na celý život

Novorozenec

  • hry komunikací s rodičem, chrastítka, plyšáci

  • zpívání, mluvení na dítě, broukání, usmívání, uchopování (dáme dítěti do dlaně prst a ono ho uchopí), sledování předmětů (nad dítětem pohybujeme předmětem ze strany na stranu)

  • ukazování zajímavých předmětů

  • hrátky ve vodě- jemně stříkáme na dítě vodou při koupání, poléváme

Motorika

  • učí se stabilně ležet na zádech, zvedat a otáčet hlavičku, zvedat a kopat nožičkami

Kojenec

Motorika

  • ve 3-6 měsících se dítě učí „pást koníčky“, držet hlavičku

  • od 9 měsíců se učí samostatně posadit, snaží se postavit a lézt, s hračkou třese, mává, otáčí

  • nejprve se učí postavit na 4, poté lézt, pérovat na kolínkách, couvat, lézt dopředu, pak se postaví, obchází nábytek, učí se samostatně stát, začne se učit kroky a padat a slézat

  • děti začínají chodit mezi 9.-15- měsícem, průměrně mezi 11.- 12. měsícem

  • ke konci 12. měsíce uvolnění úchopu směřuje na konkrétní místo, dokáže se rukou nakrmit, přidrží si lahvičku

Hry

  • „kuk na něj“ dospělý si zakrývá obličej a bafá na dítě

  • Dítě si hraje s hračkami na hrazdičce, natahuje po nich ručičky, chytá je

  • Hračky- kousátka, chrastítka, plyšáci, balónky

Bouchá (3 měsíce)

Uchopuje (6 měsíců)

Manipuluje (8 měsíců)

Řeč

  • 3-5 měsíců- broukání

  • 6-8 měsíců - žvatlání (užívá hlásky a slabiky mateřského jazyka), „mamama“ „bibibibi“

  • 9 měsíců- duplikace slabik

  • 8.-15. měsíc- první slůvka

Sociální dovednosti

  • 3 měsíce- rozvinutý sociální úsměv signalizující nástup záměrné sociální reciprocity

  • 3 až 6 měsíců - reciproční sociální kontakt

  • 8 až 9 měsíců- diferencovaný vztah vůči rodičům a cizím osobám

  • okolo 9. měsíce schopnost sdílené pozornosti- skrze oční kontakt a pozorování obličeje druhé osoby se snaží získat informace o situaci- důležitá také k hraní si s jinými dětmi

Sluch

  • V 7-9 měsících dokáže otáčet hlavu za zdrojem zvuku, vzniká schopnost směrového slyšení

Batole

  • důležitým procesem učení je napodobování, – napodobivá hra (především nápodoba činnosti dospělých) = 1. typ her

  • obliba Montesori hraček

Motorika

  • od prvních kroků přes jistou chůzi a lezení do výšek po běhání, skákání a motorky apod.

  • Zhruba ve 12 m první kroky, 15. měsíc – běhá, kolem 2 let – cyklická chůze po schodech (do té doby acyklická) – střídání nohou kolem 2 a půl let, později se objevuje skákání

  • Samoobsluha- učí se samo jíst a napít

  • Hry - stavění kostek, stavby věže, zasazování tvarů, navlékání korálků, odrážedla

  • Kresba- od experimentálního čárání, přes asociativní čárání (věnuje pozornost tvaru čáranice a přisoudí jí symbolický význam), po záměrné čárání (naučí se zvládat koncept ralelismu- uspořádává čáry souběžně vedle sebe ve vertikální i horizontální rovině – pochopením vztahu mezi oba směry začínají vznikat první „žebříky“ či „sluníčka“, na konci období některé děti začínají kreslit první obrázky a posouvají se tak do ideografického stádia

Témata, do kterých materiál patří