Učení-a-hra
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Učení a hra
Učení
učení je proces na celý život
Novorozenec
hry komunikací s rodičem, chrastítka, plyšáci
zpívání, mluvení na dítě, broukání, usmívání, uchopování (dáme dítěti do dlaně prst a ono ho uchopí), sledování předmětů (nad dítětem pohybujeme předmětem ze strany na stranu)
ukazování zajímavých předmětů
hrátky ve vodě- jemně stříkáme na dítě vodou při koupání, poléváme
Motorika
učí se stabilně ležet na zádech, zvedat a otáčet hlavičku, zvedat a kopat nožičkami
Kojenec
Motorika
ve 3-6 měsících se dítě učí „pást koníčky“, držet hlavičku
od 9 měsíců se učí samostatně posadit, snaží se postavit a lézt, s hračkou třese, mává, otáčí
nejprve se učí postavit na 4, poté lézt, pérovat na kolínkách, couvat, lézt dopředu, pak se postaví, obchází nábytek, učí se samostatně stát, začne se učit kroky a padat a slézat
děti začínají chodit mezi 9.-15- měsícem, průměrně mezi 11.- 12. měsícem
ke konci 12. měsíce uvolnění úchopu směřuje na konkrétní místo, dokáže se rukou nakrmit, přidrží si lahvičku
Hry
„kuk na něj“ dospělý si zakrývá obličej a bafá na dítě
Dítě si hraje s hračkami na hrazdičce, natahuje po nich ručičky, chytá je
Hračky- kousátka, chrastítka, plyšáci, balónky
Bouchá (3 měsíce)
Uchopuje (6 měsíců)
Manipuluje (8 měsíců)
Řeč
3-5 měsíců- broukání
6-8 měsíců - žvatlání (užívá hlásky a slabiky mateřského jazyka), „mamama“ „bibibibi“
9 měsíců- duplikace slabik
8.-15. měsíc- první slůvka
Sociální dovednosti
3 měsíce- rozvinutý sociální úsměv signalizující nástup záměrné sociální reciprocity
3 až 6 měsíců - reciproční sociální kontakt
8 až 9 měsíců- diferencovaný vztah vůči rodičům a cizím osobám
okolo 9. měsíce schopnost sdílené pozornosti- skrze oční kontakt a pozorování obličeje druhé osoby se snaží získat informace o situaci- důležitá také k hraní si s jinými dětmi
Sluch
V 7-9 měsících dokáže otáčet hlavu za zdrojem zvuku, vzniká schopnost směrového slyšení
Batole
důležitým procesem učení je napodobování, – napodobivá hra (především nápodoba činnosti dospělých) = 1. typ her
obliba Montesori hraček
Motorika
od prvních kroků přes jistou chůzi a lezení do výšek po běhání, skákání a motorky apod.
Zhruba ve 12 m první kroky, 15. měsíc – běhá, kolem 2 let – cyklická chůze po schodech (do té doby acyklická) – střídání nohou kolem 2 a půl let, později se objevuje skákání
Samoobsluha- učí se samo jíst a napít
Hry - stavění kostek, stavby věže, zasazování tvarů, navlékání korálků, odrážedla
Kresba- od experimentálního čárání, přes asociativní čárání (věnuje pozornost tvaru čáranice a přisoudí jí symbolický význam), po záměrné čárání (naučí se zvládat koncept ralelismu- uspořádává čáry souběžně vedle sebe ve vertikální i horizontální rovině – pochopením vztahu mezi oba směry začínají vznikat první „žebříky“ či „sluníčka“, na konci období některé děti začínají kreslit první obrázky a posouvají se tak do ideografického stádia