Učení-a-hra
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Řeč
Prudký vývoj řeči, 1-2 nová slova za den
do 18 m jednoslovné výpovědi pro vyjádření celé věty (spojení gesto + slovo)
18-24 m (resp. od 50 slov) – kombinace dvouslovné později víceslovné, postupné rozvíjení vět
velká obliba čtení knížek, říkanek
Předškolák
Motorika
učí se zvládat chůzi po schodech se střídáním nohou, kotoul, skákání po jedné noze
kreslení, modelování, lepení, vystřihování
učení sebeobsluhy (čištění zubů, jedení příborem, oblékání, zapínání knoflíků, ke konci období vázání tkaniček)
osvojení tříbodového úchopu tužky
Vývoj kresby postavy – velmi výrazná metoda pro zjišťování zralosti dítěte
-Od hlavonožců (cca 3 roky) po kresby celého těla (cca 6 let)
Zlatý věk hry
Děti si od rána přes školku až do spánku hrají – třeba 90 % času
Důležitý prostředek k učení
Symbolické myšlení je na vrcholu- Dokáží jeden předmět během jedné hry přeměnit několikrát
Procvičování sociálních rolí – děti se identifikují s rodičem svého pohlaví
Sexuální hry – hry na doktora, hry na mámu a na tátu
-Freud – falické období
„Pretend play“
-Různé úrovně, které se rozvíjejí v průběhu předškolního věku
-2-3 roky: paralelní – na něco si hrají, ale
-Od 3 let: asociativní – má jasný scénář a děj, ale role ještě nejsou jasně rozdělené
-Mezi 4.-5. rokem: kooperativní – vše jasně dané
Tvary, barvy, pexeso, puzzle, vytleskávání, básničky, zapínání a rozepínání knoflíků, písničky, orientace v číselné řadě do 10, třídění předmětů podle jednoho kritéria (velikost, tvar, barva)
Řeč
Hodně a rádi mluví, vyptávají se, rádi komunikují
Dokončení vyvozování hlásek – řeč se postupně rozvíjí do srozumitelné podoby
Slovní zásoba roste rychlým tempem – sociokulturní vlivy, vliv MŠ
Sociální dovednosti
Učení spolupráce a kooperace
Vývoj prosociálního chování – půjčení hraček, utěšování
Uvědomuje si, co je dobré a co špatné – morální a etické vědomí
Nedokáže ale rozlišit záměrné lhaní nebo chybné myšlenky
Rozvoj svědomí a sebereflexe – pocit viny a hrdost
Schopnost seberegulace – svědomí jako nástroj
Období osamostatňování – vrcholí přípravou na školu a na školní docházku
Pokračování v pdf poznámkách vývojovka